Vanhan projektin muistiin merkitseminen:
Nelisen vuotta sitten sähkömopon lyijyakuista alkoi kapasiteetti huononemaan, haalin käytettyjä li-ion kennoja kuten Saukkion Teemu ekaan sähkömoottoripyöräänsä (nykyisin Verge).
Kätettyjä kennoja sain Koneet Kiertoon firmasta. Mukaan lähti satakunta vanhaa läppärin akkua jotka avasin ja irrottelin kennot. Kennoja on varmaan 20 eri merkkistä/mallista/tehoista. Kaikista kuitenkin löytyi mallimerkintä jolla netistä löytyi tarvittavat tiedot eli lähinnä kapasiteetti ja max. purkuvirta. Sivuun siirtyi liian pienellä purkuvirralla olevat sekä alle 2,5 volttiset. Saukkiolla taisi olla rajana 2V.
Koska kennoja piti testata paljon (n. 300 kpl), tein testipenkin vanhaan porakonesalkkuun. Virtalähteenä on pöytäkoneen poweri. Kennot ladataan TP4056-piireillä, ja purku/resistanssitestaus OPUS BT-C3100 laturilla.
Salkkuun jäi hyvin tilaa kennoille ja yleismittarille.
Latasin kennot, mittasin jännitteen ja annoin olla muutaman päivän. Mittasin jännitteen uudestaan ja jos oli pudonnut verraten muihin kennoihin niin meni hylkyyn. Sitten purku ja resistanssimittaus. Ah-määrä ja milliohmit tussilla kennon kylkeen.
Salkku oli kotona olkkarissa ja kulki mummulareissuilla mukana että homma pysyi käynnissä. 100-200 kennon välillä homma lopahti kun tuli seuraava projekti mieleen ja kaikkea muuta.
Nyt testipenkissä on naapurin varsi-imuriin kierrätyskennot kun alkuperäisillä imuri toimii minuutin verran.