Kinnereiden kehittyminen tulevaisuudessa

Yleistä keskustelua velomobiileista ja polkuautoista.
Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4704
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Kinnereiden kehittyminen tulevaisuudessa

Viesti Kirjoittaja janx »

Marginaalissa ovat varmasti vielä aika pitkään, mutta...

Tämä postaus toi heti mieleen potentiaalisen kokokehityksen. Turvallisempi, isompi. Vai näyttävätkö vain mallit isoilta?
Edit: Ainakin mainoksiin on otettu turvallisuusaspekti: "Safety that bikes don’t have. When riding you are enclosed by a safety cell that provides roll and impact protection."

https://www.recumbent.news/2024/06/09/% ... elomobile/
Artikkelin toimija: Amara Automotive https://www.amaraautomotive.com/

elecy-velomobile-by-tamara-ivancova-1280x640.jpg

Verrokina autojen kehitys. Bemarin e30 korimallista johonkin emöhköön.

Bmw-koko-muutos-40v.jpg
Bmw-koko-muutos-40v.jpg (60.56 KiB) Katsottu 956 kertaa

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

Polkumies
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 887
Liittynyt: 09 Helmi 2020, 21:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kinnereiden kehittyminen tulevaisuudessa

Viesti Kirjoittaja Polkumies »

Kuinkahan paljon turvallisempi isompi kinneri olisi verrattuna nykyisiin, varsinkin jos sisäkerros on jo kevlaria? Kinnerillä ei kuitenkaan ole massaa suojaamassa äkkinäiseltä nopeuden muutokselta. Isompaan ajoneuvoon mahtuisi tietysti isompia kolaroidessa lyttyyn puristuvia rakenteita, jotka imisivät törmäyksen energiaa pidemmällä matkalla.

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1666
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: Kinnereiden kehittyminen tulevaisuudessa

Viesti Kirjoittaja Härski »

Sanoisin että turvallisuus tulee lähinnä liikenteessä paremman näkyvyyden kautta. Ei kukaan jaksa mitään panssaria kuljettaa omin voimin mukanaan, niin rakenteiden on väkisin oltava niin keveitä [ja heikkoja] kuin suinkin.

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4704
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Kinnereiden kehittyminen tulevaisuudessa

Viesti Kirjoittaja janx »

Kuvassa mallit on sijoitettu pyörätielle, jonne nykyisetkin kinnerit ovat usein liian nopeita ja isoja.
Sillä, mikä on todellisuus ja mikä myy, ei ole ennenkään ollut mitään tekemistä keskenään. Mielikuvat myy. 8)

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5055
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Kinnereiden kehittyminen tulevaisuudessa

Viesti Kirjoittaja tm »

Kevyet pelkällä lihasvoimalla liikkuvat "vauhtikinnerit" jatkavat marginaalissa nykyiseen tapaan. Muotojen hiominen ilmanvastuksen minimoimiseksi sekä grammanviilaus jatkuu. Kuten myös hintojen nousu.
Vain himoliikkujille: kuskin pitää olla kunnossa, muuten ei lujitemuovikiulu liiku riittävästi, ja kaiken maailman sähköpyöräilijät suihkii ohi oikealta ja vasemmalta. Naapuritkin nauraa, eihän tavallisen tallaajan itsetunto sellaista kestä :D .

Sähköavusteisia (ja moottorilla varustettuja) ilmaantuu enenevissä määrin lisää, luomuversioita isompina ja painavampina.
Näitä voi myydä mukavuudella: ei haittaa tuuli ja tuisku, eikä polkeminenkaan käy liian raskaaksi.
Hidasvauhtisella urbaanipainotuksella korkeutta voi olla lisää: parempi näkyvyys sekä helpompi kulku kyytiin ja pois.
Mutta leveyttä ei voi kauheasti lisätä, koska muuten laite ei mahdu olemassa olevaan "lokeroonsa" liikenneinfrassa.
Pituudeltaan jäänevät alle 3 metrisiksi, joitain tavarankuljetusversioita lukuunottamatta.
Lainsäädännön (nykyinen) raja 1 kW asettaa rajansa painon kasvulle, ainakin mäkisellä seudulla.
Tosin aika painavan härpäkkeen saa liikkumaan tuollakin teholla (jos vääntöä vaan piisaa).

Mielikuvaa turvallisuudesta pyritään käyttämään apuna markkinoinnissa, mutta autojen kanssa ei jatkossakaan kannata lähteä hippasille.
Vertailukohtana pidetään avofillareita, jolloin mielikuvan luominen on helppoa.

Riippuu kunkin omasta ajoympäristöstä (ja lompakon paksuudesta), onko kinneri hyvä ja toimiva vaihtoehto.
Mutta taitava mainosmies osaa puhua mustan valkoiseksi ja päinvastoin, eli sekoittaa järkivalintoja :lol: .
Niin nyt kuin tulevaisuudessakin.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13851
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kinnereiden kehittyminen tulevaisuudessa

Viesti Kirjoittaja jori »

Hyvä teksti. Hyvä Teppo. :)

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1666
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: Kinnereiden kehittyminen tulevaisuudessa

Viesti Kirjoittaja Härski »

Kynäteppo!

Hienoa kun joillain pysyy kädessä vaikka sun mikä. Toisilla ehkä sormet, jos nekään.

Polkumies
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 887
Liittynyt: 09 Helmi 2020, 21:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kinnereiden kehittyminen tulevaisuudessa

Viesti Kirjoittaja Polkumies »

Sitä odotellessa, että sähkökinnerit yleistyisivät ja niihin iskettäisiin lainsäädännöllä :roll: koska eihän se nyt käy päinsä, että ihmiset liikkuisivat mukavasti ja nopeasti säänsuojassa matkatavaroiden kanssa maksamatta siitä autoilun hintaa.

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4704
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Kinnereiden kehittyminen tulevaisuudessa

Viesti Kirjoittaja janx »

Autopuolella tällä turvallisuudella on tehty rahaa... ja huijauksia.

"Toyota jäi kiinni huijauksesta – Tunnustaa vilpin
Toyota, ja sen tytäryhtiö Daihatsu, ovat manipuloineet törmäystesteihin menneitä autoja."

Lähde: https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/ ... db3cda8f32 (maksumuuri)

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

Vastaa Viestiin