Olen uusi käyttäjä täällä nojapyörä foorumilla
Ja kyselisin että vieläkö tuota Raptobikeä saa tilattua suomeen tuo low raaceri 20”/26” hippuiluttais hinnan takiaki
Vai tekeekö sillä nykypäivänä mitään
Kokemusta nojapyöräilystä on omatekoisella nojapyörällä
Olisi mukava kokeilla tehdastekoista nojakkia ja jos
Tuo maata viistävä menopeli ois vähän nopeampi
https://elan.cc/ Tuolta sitä saatavuutta pitäis kai kysyä.
Pyörä ei oo varmaankaan huonontunu mihinkään, muoti muuttuu ja porukat tykkää ajaa vähän erilaisilla pyörillä -lowracerien jälkeen tuli highraserit
Käytettyjä on välillä ollu täälläkin myynnissä, löytyskö hollannin nettikirppareilta?
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Suosittelisin kyl ennemmin isommalla vetävällä pyörällä kun tavallisen kokoiset eturattaat riittää yleensä ja kyyti on mukavampaa isommalla etukiekolla
Suosittelisin kyl ennemmin isommalla vetävällä pyörällä kun tavallisen kokoiset eturattaat riittää yleensä ja kyyti on mukavampaa isommalla etukiekolla
Juu, näin on kehitys mennyt niin Raptobikellä, kuten muuallakin nojapyöräyhteisössä. Matalaa pyörää kuvitellaan pieni-ilmanvastuksiseksi, mitä se onkin, mutta ero on todella pieni. Jopa niin pieni, että vierintävastusero kompensoi tuon jopa ennätysnopeuksissa. Kattamattomien nojapyörien ennätykset on ajettu isopyöräisillä. Mutta kukin halujensa mukaan. https://www.recumbent.news/2012/06/08/o ... d-56597km/ https://www.facebook.com/m5recumbents/p ... 064650118/
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Tosiaan.. Ei se äärimmäinen mataluus, vaan mieluummin reilusti nojaava asento, jos havittelee pientä ilmanvastusta. Isot renkaat tuovat useita etuja kuten ajomukavuus ja pieni vierintävastus, vaihto-osien helppo saatavuus jne..
Foorumillakin on tapauksia joissa on vaihdettu rapton alkuperäinen pieni kiekko isompaan ja pitäydytty siinä.
Viimeksi muokannut Härski, 12 Kesä 2024, 12:49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
juu ja kiitos neuvoista ja vinkeistä
tosiaan tuolle rohjolle kaveriksi sitä nopeampaa nojakkia etsiskelen ja tulisi vähän vaihtelua ajeluun
voishan sen toki itsekkin tehä kun kerkeää ja viitsii
Ja käsittääkseni hyvin matalan nojakin alta ei ilma pääse virtaamaan tarpeeksi vapaasti, mikä aiheuttaa vastusta. Ilma voi pakkautua pyörän/kuskin ja maan väliin aiheuttaen nostetta, joka heikentää aerodynamiikkaa.
Jos oletettaisiin, että nojakki+kuski-yhdistelmä ei ilmassa suoraan eteenpäin lentäessään aiheuttaisi kokonaisuutena mitään ylä-, ala- tai sivusuuntaisia voimia, niin eikö se silloin maan pinnalla kulkiessaan todennäköisesti aiheuta pientä nostetta, kun ilma aina hieman pakkautuisi alapuolella?
Hienon näkösen pyörän oot rakentanu, tee siitä oma ketju rakenteluosioon. Lisää kuvia, yksityiskohtia ym. ja juttua rakentamisen vaiheista, sekä tietysti ajokokemuksista.
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Hyvän näköinen pyörä sinulla. Varmasti kiva ajettava rauhalliseen menoon pystyllä nojakulmalla ja jousituksella.
Toisaalta juuri ne syövät leijonanosan menohaluista. Olettaisin että tuollainen jousituksen geometria [ja iskari] pyrkivät p8mpottamaan polkemisen tahtiin. Itsellänikin oli joskus tuollainen jousitus ja se pyrki pomppimaan jopa etuvetoisessa pyörässä.
Foorumilla on tutkittu vetävän ketjun ja takahaarukan nivelen sijoittelua ja todettu nivelen ihanteelliseksi paikaksi sijoittaa se hieman ketjulinjan yäpuolelle. Tarkka paikka toki on tapauskohtainen, mutta noin tuuma lienee lähellä totuutta.
Tuollainen ali menevä ketjulinja on rakenteena Pompotusta herättävä, koska sekä ketjuvoimat että renkaan työntö pyrkivät nostamaan perää ylös. Sentään kuskin painopisteen hitausmomentti pitää ilmiötä kurissa.
Isopyöräisen ilmanvastusta parantanee sekin, että edessä "sotkevat" jalat ja polkimet ovat suoraan polkijan edessä kun taas matalassa polkimet yleensä on suhteessa korkeemmalla, jolloin ilmaa vastustava pinta-ala on suurempi. Näin muistan täällä joskus viisaampien sanoneen. Ja tästä tulikin mieleen, ett lyhyemmät kammetkin pienentää ilmanvastusta
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Lyhyet kengät ne vasta hyvät onkin ilmanvastuksen kannalta, PW- toki tämän tietääkin erittäin hyvin.
Sitä piti sanomani, nottei pieni etupyörä estä sijoittamasta polkimia riittävän alas, kuskin etupuolelle. Eihän lowraaserissakaan sentään maan uumenissa istuta. Raptobikessä mielestäni tämä asia on optimoitu ja jalat ovat hyvin pitkälti kehon edessä.
Nopeassa pyörässä lyhyistä Kammista tosiaan on etua.. Silloin ei jalkojen tarvitse koukistua paljoakaan vaan ne pysyvät enemmän pitkittäin, joka on etu ilmanvastuksen kannalta.