Mielenkiintoinen napamoottori tekniikka

Tiedätkö uuden kiinnostavan linkin? Infoa muitakin kirjaamalla linkkisi tänne.
Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3998
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Mielenkiintoinen napamoottori tekniikka

Viesti Kirjoittaja Wacky »

En ihan täysin ymmärtänyt miten jarru voi toimia täydellä teholla kun akku on täynnä, mutta erittäin hieno tapa saada napamoottoreihin joissa on vapaaratas niin myös se jarrutus voiman talteenotto.

https://www.youtube.com/watch?v=bLu6H-K4L2Y

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14075
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Mielenkiintoinen napamoottori tekniikka

Viesti Kirjoittaja jori »

Wacky kirjoitti: 10 Heinä 2024, 07:42

En ihan täysin ymmärtänyt miten jarru voi toimia täydellä teholla kun akku on täynnä, mutta erittäin hieno tapa saada napamoottoreihin joissa on vapaaratas niin myös se jarrutus voiman talteenotto.

https://www.youtube.com/watch?v=bLu6H-K4L2Y

Ei tuossa kai täyden akun tapausta käsitelty, mutta se kyllä, kun ajetaan täysin ilman akkua, mikä on tietysti yhtenevä täyden akun kanssa. Siinä kytkettiin moottorin virtajohdot oikosulkuun, jotta saatiin takapyörä jarruttamaan.

Varsinaista vapaaratasta tuossa moottorissa ei tietenkään voi olla, mutta muuten se oli normaali planeetta-alennusvaihteellinen napamoottori. Vapaaratas on korvattu poistamalla moottorista planeetankannattimiin kytketty momenttituki ja korvattu se jarrulevyllä ja sitä jarruttavalla jarruyksiköllä.

Normaalisti ajettaessa moottorinavan momenttitukilevyjarru puristetaan pyörimättömäksi. Moottori saa sitä kautta vastamomentin ja pyörittää takapyörää. Vastamomentti kulkee siis jarrulevyn kautta jarrulle ja sitä kautta runkoon.

Vapaaratas toteutuu päästämällä tuo sama momenttitukijarrulevy pyörimään vapaasti takapyörän mukana lakkaamalla sitä jarruttamasta.

Videolla kehuttiin, miten nerokkaasti voi myös säätää regenerointia pienemmälle jarruttamalla rullatessa napamoottorin planeetankannatinmomenttitukijarrulevyä vain hiukan, jolloin osa jarrutusenergiasta menee regeneroimalla sähköksi ja osa jarrulevyssä lämmöksi. Minulle ei selvinnyt, miksi kukaan haluaisi tehdä näin. Hukata helposti takaisin akun sähköksi muunnettavissa olevaa liike-energiaa kitkalämmöksi. :shock:

Ei tuo minusta mikään nerokas keksintö ollut, vaan ainoastaan vähän kömpelö tutkielma momentinjakomekanismista planeettavaihteessa ja momenttituen merkityksestä napamoottorissa enemmänkin.
Kunnollisena jarruna tuo takanavan jarrulevy ei siis toimi, vaan sähkömoottorin maksimimomentti rajoittaa jarrumomentin varsin maltilliseksi.

Tietysti, jos tuohon käyttöön tehtäisiin sähköllä toimiva, luotettava, automaattinen jarru, jota käytettäisiin älykkäästi vapaanavan tapaan ja se kytkettäisiin jarrukahvoihin ja vaikkapa myös tunnistamaan kampien pyörittäminen taakse päin ja näistä jommankumman havaittuaan puristamaan momenttitukiplaneetankannatinjarrulevyn pyörimättömäksi, voisi tuo olla ihan potentiaalinen ratkaisu vaihteellisiin napamoottoreihin.

Toisaalta, jos tuo jätettäisiin manuaaliseksi, lisäisi se vaihteellisen napamoottorin luotettavuutta, kun nuo vapaakytkimet ovat kovilla pakkasilla reistailleet ja aiheuttaneet ongelmia. Tuiki tavallinen levyjarru on kuitenkin luotettavampi kuin yksisuuntalaakeri, joita noissa on käytetty. :D

Ongelmaksi jää sitten vain se, miten vapaalla rullaaminen tehdään sujuvasti yhdessä sen kanssa, että momenttitukiplanettakannatinlevyjarrua pitää puristaa kiinni aina kun moottori vetää.

Paljon vielä ratkaistavia asioita, jotka voivat ratketa, mutta voivat jäädä myös ratkeamatta tuotesuunnittelun näkökulmasta. Minulle tuollainen peukalokaasuna toimiva jarrukahva kelpaisi kyllä, mutta voi olla tavalliselle käyttäjälle liian vaikea. :?

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Vastaa Viestiin