Ajelen autolla pariakin moottoritien poistumisramppia säännöllisesti. Yritän tietenkin ajaa niin, ettei tarvitse jarrutella ja jos tarvitaan vauhdin hidastamista, mahdollisimman maltillisesti moottorijarrutuksella.
Olen kiinnittänyt huomion poistumiskaarteen muotoon, joka ei olekaan kiihtyvyyksiä parhaalla tavalla minimoiva muoto. Tiedän, että näissä rampeissa käytetään ns. klotoidimuotoa, joka on kaksiulotteinen spiraalimuotoinen kaari, jossa nopeuden tasaisesti hidastuessa kaarrekiihtyvyys pysyy vakiona. Tuo muoto siis minimoi kiihtyvyyden muutoksen (sysäyksen). Tämä säästää renkaita ja auton muita rakenteita ja on miellyttävää matkustajille.
Muoto ei kuitenkaan näytä huomioivan korkeuseroja, joita rampeilla lähes aina on. Yleensä ramppi kaartaa moottoritieltä ulos oikealle ja nousee saman moottoritien ylittävälle sillalle. Kaarteessa on siis selkeä korkeusero, joka tietenkin tuottaa oman kiihtyvyytensä, tai tässä tapauksessa lisähidastuvuuden ajoneuvolle.
Kysymys Hopealle, tai jos on muita väyläsuunnittelusta tietäviä: Onko ramppien muodoissa huomioitu kaarteen säteen muodossa korkeuserojen tuottama lisäkiihtyvyys. Tämähän olisi tietysti helppo laskea nykyään tietokoneella, mutta perinne on ollut piirtää nuo klotoidiviivaimella. Miten on. Onko korkeusero huomioitu.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma