Astraeus kirjoitti: ↑25 Kesä 2024, 12:21
Huh huh mikä kisa.
24h tittelien joukkoon 48h titteli!
Ultrauralle kruunu hyvällä tuloksella.
Kiitokset kilpakumppaneille ja staffille!
Ettei unohdu niin raportti:
5x ajanut Alastarossa kilpaa ja niissä saanut aikaan 2 mestariteosta. Loput 3 vähän sinnepäin. Alastaron rata kierretty 1100 kertaa näiden 5x kisan aikana. Kyllä on moottorirata tullut tutuksi:
2022: 24h / 705km on edelleen paras ajoni.
2024: 48h / 1215km toiseksi paras ajoni. Ensimmäinen 48h titteli jaossa, joten motivaatiota riitti.
Kisasta:
48h en ole aikaisemmin ajanut. Joten alunperin oli ajatus että ajan ekan 24h kuin normaalin keksnelosen ilman nukkumatta. Mutta napsu 24h nopeudesta pois.
Tiukkaa kilometritavoitetta en ollut itselleni asettanut. Tonni plus ekstrat oli ajatus. Mutta ajoajan halusin 40h+ tuli 41h 30min. 2022 halusin ajoajaksi 23h+ ja tuli 23h 25min.
Aloitin mukavalla 174km riipaisulla. Sitten 170km ja ekat 12h tuli mukavat 344km. Perjantai oli aika tuulinen ja viileä. Sain joltain kivaa peesiä muutaman kierroksen. Se auttoi. Tarvittaisiin isompi peloton. Mutta keli alkoi viilentyä. Ajoin 03:00 la asti sitten olin aivan jäässä vaikki oli takki ja housut + puffit kaulassa ja päässä. Vauhti hidastui 24kph joten päätin tulla autolle lämmittelemään.
Söin ja nukuin makuupussissa 2h. Heräsin 05:00 ja mietin, että jos on kylmä ja tuulista niin peli on menetetty. Mutta lauantai olikin aivan täydellinen päivä. Joten eikun kiertämään rataa. Eka 24h oli 586km mikä ironista kyllä oli tulokseni 2019 24h paskalla KTM:n cyclocross-pyörällä.
Kaksneloset ajoivat kovia tuloksia. Miehissä 613 km ja naisissa 647 km. Suomessa ei taatusti naisissa kukaan ole ajanut koskaan näin paljon 24h. 400 mailinen! Kertoo että viimeisen 24h keli oli aika optimi. Ei liian kuuma ja tuulta ei nimeksikään.
Viimeisen 24h keli oli hyvä joten tiesin että 1000km + ekstrat on realiteettia. Mutta yllättävän vaikeaa oli. 900km -> 1000km tuntui kestävän ikuisesti. Oli tarkoitus ajaa 1000km täyteen ja pitää hyvin ansaittu proteiinipirtelötauko ja jatkaa nukkumatta loppuun.
Mutta 38h / 960km kohdalla aloin nähdä menninkäisiä kovasta rasituksesta johtuen.
Päätin sitten mennä 1h nukkumaan että saan näkökyvyn takaisin.
Pimeässä nukkuminen toimi ja aurinko nousi vihdoin. Jatkoin kunnes 1000km tuli täyteen, mutta vaikeaa oli. Ja nopeus ei ollut enää kovin hyvää. Mutta sen 1000km rikkominen piristi. Ajoin sitten 1000km päälle ekstraa niin paljon kuin kerkisin. Jos vaikka joku iskee puskista taas.
Lopussa kun oli 4h jäljellä meinasin väkisin nukkua pyörän päälle. Ajoin autolle ja join kaikki energiajuomat/KongStrongit ja piristyin sen verran että sain ajettua loppuun. 1200km asti ajoin täydellä kaasulla, sitten otin radalla 2min tauon ja 25min jäljellä ja muutama kierros vielä päälle.
Lopetin kahvinjuonnin muutama viikko ennen kisaa. Jotta energiajuomat puree kun sitä tarvitsee ( ja niin tekikin... ) ja lisäksi pystyi nukkumaan varastoon ilman että kofeiini blokkaa melatoniinireseptoreita.
Tilastoja WAHOO ROAM V2:
Matka: 1,215.30 km
Ajoaika: 41:32:15
Nousua: 1,820 m
Teho: 157 W
Energia: 23,473 kJ
Nopeus: 29.3 km/h
Huippunopeus: 52.5 km/h
Kalorit: 26,172
Keskilämpötila: 15 ℃
Kokonaisaika: 48:04:30
Olen yleensä lähettänyt Fenix 6X Pro Solar Titaniumista sykkeen ROAMiin, mutta otin sen koska halusin minimoida akunkulutuksen. Vilkuilin sykkeitä kellosta silloin tällöin ettei mene överiksi. ROAM V2 söi 3 varavirtaa. Oli enää 1 jäljellä minkä halusin säästää kännykälle.
Tällä hetkellä reisilihakset ovat palautumassa. HRV on sekaisin. Lepäilen muutaman päivän. Sitten muutaman kerran kevyesti fillarilla sotkuun kahville n. 100km.
Kun palaudun 100% niin Parkano -> Pori -> Yyteri (2 tuntia hiekalla lepäillen) -> Tampere -> Ruovesi -> Kuru -> Parkano. Leppoisa n. 400km tour. Tämä on aina ollut ohjelmassa Alastaron jälkeen. Sitten ajelen 200 mailisia putkeen niin paljon kuin pystyy.
Mika kertoili siinä ajaessa Vätternrundanista. Suunnittelen tässä ajavani Parkanosta fillarilla Turkuun. Siitä laivalla Tukholmaan ja leppoisasti fillarilla n. 300km / pv tahdilla Vätterniä tsekkaamaan. Hotelleissa ja laavuilla yöpyen. Ja takaisin. 2000 km matka laivareissu mukaanlukien. Pitkä aika kun ruotsinlaivalla viimeksi. Jos saan ottaa fillarin hyttiin. En jätä sitä murjottavaksi ruumaan.
Fillarista sen verran: Että kaikki oli parasta mitä rahalla saa. Silcan Synergetic ketjuöljy oli muhimassa pari päivää ennen 48h kisaa. Pyyhkäisin ketjut pari kertaa. 50mm aerokiekot rihtasin, suoristin aeropinnat. Asensin uudet vanneteipit ja 28g TPU sisäkumit sekä ihan uudet GP5000 renkaat. Ensikilometrit ajoin Alastaroissa. Jalassa Silcan 8W säästävät aerosukat. Päällä skinsuit. Ei mitään lepattavia takkeja. Hiilikuitukengissä titaaniklossit. Pyörässä talven aikana korvasin kaikki teräsruuvit titaanilla. Teflonvaijerit. Asensin uudet Ultegran 50T / 36T rattaat. Vanha ROAM V2 hajosi mutta WAHOO lähetti takuuseen uuden ROAM V2:n. Toimii paljon paremmin kuin vanha. Askartelin vortexgeneraattoreita pyörän täyteen. Ajatus on hidastaa ilmamolekyylejä ja estää alipainetta.
Pyörä toimi täydellisesti. Ruoka- ja juomapuoli meni rutiinilla. Vitamiinimehua ja riisiä sekä nuudelia.
Ensi vuodeksi tekee mieli rakennella OG-EVKINin uudesta aerorungosta EDS-TX sähkövaihteilla vielä nopeampi menopeli. Nykyinen on "valmis".
Vielä kerran kiitokset. 48h titteli tuntuu todella hyvältä 24h titteleiden jatkoksi.