Alastaron Juhannuspolkaisu 21.-23.6.2024

Keskustelualue kotimaiselle yhdistystoiminnalle.
Astraeus
Viestit: 13
Liittynyt: 19 Maalis 2022, 16:47

Re: Alastaron Juhannuspolkaisu 21.-23.6.2024

Viesti Kirjoittaja Astraeus »

tavasti kirjoitti: 25 Kesä 2024, 23:23
Astraeus kirjoitti: 25 Kesä 2024, 12:21

24h tittelien joukkoon 48h titteli!
Ultrauralle kruunu hyvällä tuloksella.
Kiitokset kilpakumppaneille ja staffille!

Sä oot kyllä uskomaton kone, ei kykene ymmärtämään miten ihmisen fysiikka ja psyyke taipuu tuollaiseen! Onnittelut uskomattoman kovasta vedosta! Jotenkin veikkaan että tuloksiasi 24h tai 48h osalta ei ihan heti rikota.

Facebookissa Pasi Kataja laittoi videon jossa on sitten Juhannuspolkaisun toinen puoli:
https://www.facebook.com/pasi.katajamak ... 1198050052

Kiitos. Hieno video.
Viime vuoden tuplaeverestaus oli hyvää treeniä tähän 48h. Ei mitään polvi tai muita murheita ollut. Miksi olisi ollut Alastaron 48h-kisassa. Senkun ajaa vaan. Jos mielin parantaa 705 km / 24h täytyy ajaa jo tosi kovaa, käytännössä tauoitta. Lisäksi tämä on ulkoilmaurheilua sää vaikuttaa paljon.

Se superlahjakkuus voi ilmestyä jostain joka minun 24h / 48h ennätykset rikkoo. Rikkoo jos rikkoo. Tosin 48h ennätyksen ajoin riittävän haastavaksi tuleville sukupolville.

Astraeus
Viestit: 13
Liittynyt: 19 Maalis 2022, 16:47

Re: Alastaron Juhannuspolkaisu 21.-23.6.2024

Viesti Kirjoittaja Astraeus »

TMS kirjoitti: 26 Kesä 2024, 23:34
Astraeus kirjoitti: 25 Kesä 2024, 12:21

Huh huh mikä kisa.
24h tittelien joukkoon 48h titteli!
Ultrauralle kruunu hyvällä tuloksella.
Kiitokset kilpakumppaneille ja staffille!
Ettei unohdu niin raportti:

5x ajanut Alastarossa kilpaa ja niissä saanut aikaan 2 mestariteosta. Loput 3 vähän sinnepäin. Alastaron rata kierretty 1100 kertaa näiden 5x kisan aikana. Kyllä on moottorirata tullut tutuksi:

2022: 24h / 705km on edelleen paras ajoni.
2024: 48h / 1215km toiseksi paras ajoni. Ensimmäinen 48h titteli jaossa, joten motivaatiota riitti.

Kisasta:
48h en ole aikaisemmin ajanut. Joten alunperin oli ajatus että ajan ekan 24h kuin normaalin keksnelosen ilman nukkumatta. Mutta napsu 24h nopeudesta pois.
Tiukkaa kilometritavoitetta en ollut itselleni asettanut. Tonni plus ekstrat oli ajatus. Mutta ajoajan halusin 40h+ tuli 41h 30min. 2022 halusin ajoajaksi 23h+ ja tuli 23h 25min.

Aloitin mukavalla 174km riipaisulla. Sitten 170km ja ekat 12h tuli mukavat 344km. Perjantai oli aika tuulinen ja viileä. Sain joltain kivaa peesiä muutaman kierroksen. Se auttoi. Tarvittaisiin isompi peloton. Mutta keli alkoi viilentyä. Ajoin 03:00 la asti sitten olin aivan jäässä vaikki oli takki ja housut + puffit kaulassa ja päässä. Vauhti hidastui 24kph joten päätin tulla autolle lämmittelemään.

Söin ja nukuin makuupussissa 2h. Heräsin 05:00 ja mietin, että jos on kylmä ja tuulista niin peli on menetetty. Mutta lauantai olikin aivan täydellinen päivä. Joten eikun kiertämään rataa. Eka 24h oli 586km mikä ironista kyllä oli tulokseni 2019 24h paskalla KTM:n cyclocross-pyörällä.

Kaksneloset ajoivat kovia tuloksia. Miehissä 613 km ja naisissa 647 km. Suomessa ei taatusti naisissa kukaan ole ajanut koskaan näin paljon 24h. 400 mailinen! Kertoo että viimeisen 24h keli oli aika optimi. Ei liian kuuma ja tuulta ei nimeksikään.

Viimeisen 24h keli oli hyvä joten tiesin että 1000km + ekstrat on realiteettia. Mutta yllättävän vaikeaa oli. 900km -> 1000km tuntui kestävän ikuisesti. Oli tarkoitus ajaa 1000km täyteen ja pitää hyvin ansaittu proteiinipirtelötauko ja jatkaa nukkumatta loppuun.
Mutta 38h / 960km kohdalla aloin nähdä menninkäisiä kovasta rasituksesta johtuen.
Päätin sitten mennä 1h nukkumaan että saan näkökyvyn takaisin.
Pimeässä nukkuminen toimi ja aurinko nousi vihdoin. Jatkoin kunnes 1000km tuli täyteen, mutta vaikeaa oli. Ja nopeus ei ollut enää kovin hyvää. Mutta sen 1000km rikkominen piristi. Ajoin sitten 1000km päälle ekstraa niin paljon kuin kerkisin. Jos vaikka joku iskee puskista taas.

Lopussa kun oli 4h jäljellä meinasin väkisin nukkua pyörän päälle. Ajoin autolle ja join kaikki energiajuomat/KongStrongit ja piristyin sen verran että sain ajettua loppuun. 1200km asti ajoin täydellä kaasulla, sitten otin radalla 2min tauon ja 25min jäljellä ja muutama kierros vielä päälle.

Lopetin kahvinjuonnin muutama viikko ennen kisaa. Jotta energiajuomat puree kun sitä tarvitsee ( ja niin tekikin... ) ja lisäksi pystyi nukkumaan varastoon ilman että kofeiini blokkaa melatoniinireseptoreita.

Tilastoja WAHOO ROAM V2:

Matka: 1,215.30 km
Ajoaika: 41:32:15
Nousua: 1,820 m
Teho: 157 W
Energia: 23,473 kJ
Nopeus: 29.3 km/h
Huippunopeus: 52.5 km/h
Kalorit: 26,172
Keskilämpötila: 15 ℃
Kokonaisaika: 48:04:30

Olen yleensä lähettänyt Fenix 6X Pro Solar Titaniumista sykkeen ROAMiin, mutta otin sen koska halusin minimoida akunkulutuksen. Vilkuilin sykkeitä kellosta silloin tällöin ettei mene överiksi. ROAM V2 söi 3 varavirtaa. Oli enää 1 jäljellä minkä halusin säästää kännykälle.

Tällä hetkellä reisilihakset ovat palautumassa. HRV on sekaisin. Lepäilen muutaman päivän. Sitten muutaman kerran kevyesti fillarilla sotkuun kahville n. 100km.

Kun palaudun 100% niin Parkano -> Pori -> Yyteri (2 tuntia hiekalla lepäillen) -> Tampere -> Ruovesi -> Kuru -> Parkano. Leppoisa n. 400km tour. Tämä on aina ollut ohjelmassa Alastaron jälkeen. Sitten ajelen 200 mailisia putkeen niin paljon kuin pystyy.

Mika kertoili siinä ajaessa Vätternrundanista. Suunnittelen tässä ajavani Parkanosta fillarilla Turkuun. Siitä laivalla Tukholmaan ja leppoisasti fillarilla n. 300km / pv tahdilla Vätterniä tsekkaamaan. Hotelleissa ja laavuilla yöpyen. Ja takaisin. 2000 km matka laivareissu mukaanlukien. Pitkä aika kun ruotsinlaivalla viimeksi. Jos saan ottaa fillarin hyttiin. En jätä sitä murjottavaksi ruumaan.

Fillarista sen verran: Että kaikki oli parasta mitä rahalla saa. Silcan Synergetic ketjuöljy oli muhimassa pari päivää ennen 48h kisaa. Pyyhkäisin ketjut pari kertaa. 50mm aerokiekot rihtasin, suoristin aeropinnat. Asensin uudet vanneteipit ja 28g TPU sisäkumit sekä ihan uudet GP5000 renkaat. Ensikilometrit ajoin Alastaroissa. Jalassa Silcan 8W säästävät aerosukat. Päällä skinsuit. Ei mitään lepattavia takkeja. Hiilikuitukengissä titaaniklossit. Pyörässä talven aikana korvasin kaikki teräsruuvit titaanilla. Teflonvaijerit. Asensin uudet Ultegran 50T / 36T rattaat. Vanha ROAM V2 hajosi mutta WAHOO lähetti takuuseen uuden ROAM V2:n. Toimii paljon paremmin kuin vanha. Askartelin vortexgeneraattoreita pyörän täyteen. Ajatus on hidastaa ilmamolekyylejä ja estää alipainetta.

Pyörä toimi täydellisesti. Ruoka- ja juomapuoli meni rutiinilla. Vitamiinimehua ja riisiä sekä nuudelia.

Ensi vuodeksi tekee mieli rakennella OG-EVKINin uudesta aerorungosta EDS-TX sähkövaihteilla vielä nopeampi menopeli. Nykyinen on "valmis".

Vielä kerran kiitokset. 48h titteli tuntuu todella hyvältä 24h titteleiden jatkoksi.

Mukava kun avasit fiiliksiä ja hommaa muutenkin, mielenkiintoista lukea. Ja helkkarin kova vetohan tuo oli. Piti koittaa etsiä ns virallista 48h ennätystä maailmalta, mutta ei sellaista kyllä äkkiä tullut vastaan. Joku joukkue ajon 1640 km taisi olla, mutta on se tietysti hieman eri ajaa neljän hengen joukkueessa vuorotellen kuin yksin :)

Olitko muuten todennut nuo TPU sisurit nopeammaksi kuin lateksi sisurit? Jotenkin olen antanut itseni ymmärtää, ettei latekseja nopeampia vielä ole löydetty? Toki erot varmasti joka tapauksessa hyvin pieniä noilla on. Niin ja onko pyörästä muuten kuvia jossain jo näytillä?

Itseasiassa etsin 48h pyöräilyistä infoa ennen Alastaron 48h. 12h ja 24h tunnutaan vain ajettavan. Löysin vain ultrajuoksusta Suomen ennätykset: 24h on 260km ja 48h on 382km. Ultrajuoksu on tosin vähän eri asia kuin ultrapyöräily. Mutta kyllä niistä jotain oppii.

Näissä TPU:ssa on 65mm venttiilit ei tarvitse jatkaa 50mm kiekkoihin. Alastaron sileällä asfaltilla TPU:n ja Latexin välillä tuskin on eroa. Maantiellä huomaan eron. TPU tuntuu kovemmalta kuin Latex. Lateksit on nopeammat. Pari TPUta on maantiellä laukussa kun ei vie tilaa mitään. Laitoin TPUt Alastaroon ettei tarvitse pumppailla paineita. Tykkään ajaa "ylipaineilla" 7bar. En tehnyt muuta kuin pyyhäisin ketjut 2 kertaa puhtaaksi koko kisan aikana. Kyllä Synergetic on maineensa arvoinen maailman nopeimpana ketjuöljynä.

-23 laitoin vanhat ja kuluneet GP5000 pyörään. Ja rullaavuus on heikompi kuin pakasta vedetyt GP5000 mitkä laitoin -24 ja -22.
Rakentelin custom-pakan Alastaroon. Otin 19T pois ja laitoin 16T tilalle. Siitä oli suuri hyöty.

Astraeus
Viestit: 13
Liittynyt: 19 Maalis 2022, 16:47

Re: Alastaron Juhannuspolkaisu 21.-23.6.2024

Viesti Kirjoittaja Astraeus »

Oli paikallislehdessä juttu tästä 48h ajosta: https://www.ylasatakunta.fi/teksti/toni ... 8b04d093f0

Haastattelussa hiukan mietteitä rataennätyksestä ja muutenkin Alastarosta yleensäkin. Niinkuin mainitsin haastattelussa niin 48h / 1215km rataennätyksessä ei hirveästi löysää ole. Pyörää ei paljoa pysty nopeuttamaan ja sää oli aika optimi. Haastattelussa mainitsin rullahiihdosta. Se on erittäin hyvää harjoitusta pyöräilylle. Ultrassa pitää olla hartiaseutu vahva jotta jaksaa pitää tempoasentoa tuntitolkulla. Rullahiihdin hiljan 303km alle 20h. Meni jopa brevettisäännöillä maaliin... Rullahiihdossa on tavoitteita. Muita lajeja en harrasta tosissaan.

24h / 705km rataennätyksen tosin otan käsittelyyn joskus.
Ajoin pari viikkoa sitten ihan kokeeksi ilman huoltoa soolona 12h maantiellä ja tulos oli huikea 424km / 12h. Taukoa 10min. Nopeus oli 35.9kph. 400km @ 12h on ollut tiukassa. Viime vuonna pääsin parhaimmillani 329km @ 10h. Ei lähellekään 12h @ 400km. Kivasti vuosi vuodelta nopeus kasvaa. Olin ajatellut että jos ei 400km @ 12h mene niin ei kannata tehdä uutta iskua 24h. Kävin 2x Porissa Parkanosta eli 2 x 200km ja siihen päälle vielä 24km extrat. Oli tosi kova veto. Lähdin nopeimmalla setupilla. Eli Silcan wattisukat, aerosukat, skinsuit, kaikki aerokikat, 2x pulloa TT-telineessä jne. Ekat 2h/77km murjoin 400km/12h kovalla kädellä murskaksi. Viimeinen 10h vaadittiin vain 200 mailinen, mikä on kruisailuvauhtia minulle. Ajoin mm. 200 mailia / 322km alle 9h kokonaisaika. 300km @ 8h25min. 12h meni niin hyvin että nopeus riittää 24h jopa 800km / 24h. Jos ajan ekan 12h @ 410km ja vikan 390km. Johonkin 750km nurkille se 24h pitäisi pystyä ajamaan suht helposti. En radalla kanna mukana turhia nesteitä/kamoja, joten setuppi on nopeampi radalla kuin maantiellä ajaessa. Tosin Porintie on nopea ja Porissa on mukava käydä.

Ajoin päivän tauon jälkeen perään 6h ITT. Eli 225km @ 6h. 37.5kph keskinopeudella ja 2min taukoa. Ei ihan palautuneena 12h vedosta. Skinsuit on gamechanger pakko sanoa. Kun saan HUNTtini kuntoon teen uudet iskut.

Pyörä setupissa:
Kuva

12h kisan voisin vielä ajaa tällä kaudella. Radalla voisi irrota 430km-450km @ 12h.

Ennätykset tällä hetkellä:
6h: 225km (Maantie)
12h: 424km (Maantie)
24h: 705km (Alastaro)
48h: 1215km (Alastaro)

TMS
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 990
Liittynyt: 17 Kesä 2008, 09:34
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Alastaron Juhannuspolkaisu 21.-23.6.2024

Viesti Kirjoittaja TMS »

Huikean kovaa on kyyti, minkälaisia keskitehoja nuo maantieajot vaativat? Minkä kokoinen kuski muuten olet? Täytyy se vaan todeta, että kyllä se pystypyöräkin voi yllättävän nopea olla, kun kaikki on optimoitua aerodynaamista ajoasentoa myöten ja lisäksi kuski sen vielä sitten pystyy ylläpitämään. Jos skinsuit on olennainen niin minkälainen kypärä sinulla muuten on käytössä? Varmaan silläkin on kohtuu iso vaikutus.

Sinulle ei tuo pystypyörän ajoasento tunnu ongelmaa tuottavan, mutta oletko koskaan nojapyörää kokeillut? Katetulla pyörällä tulisi kummasti kilometrejä lisää ja sinun suorituskyvyllä saisi huikeita matkoja taitettua.

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1715
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: Alastaron Juhannuspolkaisu 21.-23.6.2024

Viesti Kirjoittaja Härski »

Niimpä.. Aikalailla on vielä mahdollisuuksia pudottaa ilmanvastusta. Toki ymmärrän ettei nojapyöräily, saatikka kinnerillä sukkuloiminen ole kaikkien juttu. Uskon et kinnerillä menisi tonni rikki / 24h.

Kovassa kunnossa täytyy todenteolla olla, jotta kykenee noihin suorituksiin, ylipäätään millään omin voimin liikkuvalla vehkeellä.

Astraeus
Viestit: 13
Liittynyt: 19 Maalis 2022, 16:47

Re: Alastaron Juhannuspolkaisu 21.-23.6.2024

Viesti Kirjoittaja Astraeus »

TMS kirjoitti: 30 Heinä 2024, 07:36

Huikean kovaa on kyyti, minkälaisia keskitehoja nuo maantieajot vaativat? Minkä kokoinen kuski muuten olet? Täytyy se vaan todeta, että kyllä se pystypyöräkin voi yllättävän nopea olla, kun kaikki on optimoitua aerodynaamista ajoasentoa myöten ja lisäksi kuski sen vielä sitten pystyy ylläpitämään. Jos skinsuit on olennainen niin minkälainen kypärä sinulla muuten on käytössä? Varmaan silläkin on kohtuu iso vaikutus.

Sinulle ei tuo pystypyörän ajoasento tunnu ongelmaa tuottavan, mutta oletko koskaan nojapyörää kokeillut? Katetulla pyörällä tulisi kummasti kilometrejä lisää ja sinun suorituskyvyllä saisi huikeita matkoja taitettua.

Kiitos, tänä vuonna tapahtui selvä hyppäys vauhdeissa. Tempopyörää on optimoitu ja treenattu enemmän. Lankutusta TT-asennossa paljon. Spinnerillä paljon talvella. Pyöräilijät tehdään talvella. Ja hiihtäjät kesällä. Ja loputtomasti syväkyykkyjä. Sillä se tulee. En käytä voimamittaria, en edes sykevyötä moneen vuoteen. Ihan fiiliksellä. Tykkään aika oldschoolmeiningista. Stravan arvio tuosta 12h vedosta on 250W. Aerokypärää käytän Alastarossa. Maantiellä käyttänyt mukavuussyistä perus-Giroa. Aerokypärä on toki pikkaisen nopeampi. Skinsuit taas on paljon mukavampi kuin 2-osainen. Minä olen siis 183cm ja 72kg. Optimipaino minulle. Painon on syytä pysyä 71-72kg välill,ä silloin kulkee kovaa ja ei ongelmia satulassa pitkiä aikoja. Rullahiihdossa varsinkin kevyempi paino on valtava etu... Jos paino nousee yli 75kg alkaa ongelmat. Tietysti venyttelyä joka päivä että pysyy tempoasennossa.

OG:n geometria sopii minulle kuin hanska käteen. Optimoitu tempopyörä on hirvittävän paljon nopeampi kuin perusmaantiepyörä. Esim. vauhdikkailla porukkalenkeillä irtoan joukosta helposti viimeistään 2 vetovuorolla ihan puhtaasti aerodynamiikan ansiosta. Ei tavallisella maantiepyörällä ole mitään jakoa optimoitua tempopyörää vastaan. Tavallisella maantiepyörällä ajaminen on hivenen outoa minulle, koska tuntuu että yläkroppa on pelkkä statisti. Lisäksi cdA kasvaa. Tempopyörällä ajaessa käsien ja yläkropan tehtävä on pitää asento kompaktina ja aerona. Tykkään että yläkroppakin osallistuu, eikä mene pelkästään jaloille. Iso osa painosta on yläkropalla, joten ei satulaongelmia. Lisäksi maantietangolta on hyvä nousta mäkiä. Pidän OG:n tempopyörää täysin optimina minulle. Aika oldschoolhan se on.

Nojapyörä voisi olla hyvä lisä arsenaaliin. Miksei kinnerikin. Mutta nojapyörissä yläkroppa jää statistin rooliin. Niinkuin maantiepyörässä. Tietysti jos esim. Cruzbike V20c olisi paljon nopeampi, niin pakkohan se olisi ostaa. Ihan mielenkiintoista olisi kokeilla kuinka niillä kulkisi. OG julkaisi uuden rungon täysin samalla geometrialla kuin nykyinen, T47 keskiöllä ja sisäisillä vienneillä. Etuvaihtajan vientiäkin on paranneltu. Siitä tulee muutaman watin nopeampi vertaa nykyinen. Mielenkiitoinen buildi tulee. Ei oikein uskalla vaihtaa pyörämerkkiä ihan puhtaasti geometrian vuoksi.
Ensi vuonna ollaan taas pikkuisen nopeampia. En näe syytä miksi en pystyisi joka vuosi ajamaan kovempaa.

Härski kirjoitti: 30 Heinä 2024, 09:50

Niimpä.. Aikalailla on vielä mahdollisuuksia pudottaa ilmanvastusta. Toki ymmärrän ettei nojapyöräily, saatikka kinnerillä sukkuloiminen ole kaikkien juttu. Uskon et kinnerillä menisi tonni rikki / 24h.

Kovassa kunnossa täytyy todenteolla olla, jotta kykenee noihin suorituksiin, ylipäätään millään omin voimin liikkuvalla vehkeellä.

Veikkaan että jos hyppäisin kinneriin/nojakkiin en olisi välttämättä heti nopea. 1000km on kova matka. Ajoin B1000 mitalin ennen Alastaron 48h. Kyllä siinä sai tehdä 12h+ työpäiviä satulassa 3 päivää putkeen. Oli oikein hyvä treeni.

Cruzbike V20c on kehuttu nopeammaksi. On sentään hiilikuituhaarukka mutta runko alumiinia. Sivuilla on vertailtu tavan maantiepyörään. Mutta optimoituun tempopyörään ero on aika pieni muotokertoimessa ja A:ssa.

Katselin "maailman nopeimman pyörän" ennätyksiä: https://cruzbike.com/pages/fastest-recumbent-bicycle
En ihan ole vakuuttunut: Esim. 200 mailia: 10 hours 46 minutes / Jason Perez. Ajoin hiljan 200 mailia alle 9h ilman huoltoa ja soolona maantiellä tempopyörällä.
6h ja 12h olen pikkuisen jäljessä ellen jo omista "ilman huoltoa + soolona ympyrälenkki" maailmanennätyksiä maantiellä.
24h olen toki 100km jäljessä. Mutta 800km/24h ei ole päässyt kuin kourallinen ihmisiä. Yksi nainen jopa: Amanda Cooker. Tosin huoltoauto perässä kokoajan. Soolona ilman huoltoa ei luultavasti kukaan ole ajanut 800km/24h. Siinä voisi olla haastetta. Tosin huollon merkitys nyt itselle ei niin suuri. Esim. pirkassa sohjossa hiihdin 90km 5:30 vaikka oli hyvä peesi ja huolto 5km välein. Käenkoskella hiihdin 90km ilman huoltoa ja peesiä alle 5h vaikka nousua oli tuplat 800m -> 1600m. Ja matkakin 90km eikä 88km. Hyvät olosuhteet on itselle tärkeämmät. Alastarossa on avoin kenttä ja jos siellä on kova tuuli ja kylmä niin 800km/24h unohtuu kyllä hyvin nopeasti. Mutta 720km/24h nyt aika kehnoihinkin olosuhteisiin pitäisi saada aikaan.

100km maailmanennätys maantiellä on 2:21. Oma ennätys on 2:34. Seuraavaksi voisin kokeilla 100km alle 2:30 mielellään uusi maailmanennätys 2:20. 1h tulee 43km+ siinä samalla. Ajoin 100km/2:34 6h yhteydessä aika väsyneillä jaloilla. Jos tykitän myötätuuleen nopeimmalla setupilla pelkän 100km katsotaan mitä tulee.

TMS
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 990
Liittynyt: 17 Kesä 2008, 09:34
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Alastaron Juhannuspolkaisu 21.-23.6.2024

Viesti Kirjoittaja TMS »

Eli Alastaron 48h:n tilastoissa oleva tehokin oli pyörätietokoneen arvio? Mitattu teho olisi toki mielenkiintoinen muuttuja, mutta toisaalta on hienoa nähdä että ilman kaikenlaisia hilavitkuttimiakin voi ajaa tosi kovaa.

Olisi vain ollut hyvin mielenkiintoista verrata Christoph Strasserin mielestäni aika käsittämättömään 24h ennätykseen 1026 km, jossa keskiteho on kerrotun mukaan ollut 272 W. Siitä tulikin mieleeni että eikö sinullakin tuossa pyörässä olisi vielä kuvan perusteella mahdollista optimoida tuo kippuratanko aerodynaamisemmaksi?

Voi tosiaan olla, että helposti ei paljoa nopeampaa kattamatonta pyörään sinulle löydä, ehkä jotkin äärimmilleen viedyn makaavan ajoasennon pyörät voisi olla, mutta en pidä niitä oikein yleiseen liikenteeseen sopivina. Lisäksi sellaisella tehontuotto jäisi todennäköisesti aika lailla pienemmäksi kuin nykyisellä pyörällä. Cruzbikekin on varmasti hyvin nopea pyörä, mutta kokeillahan se pitäisi että olisiko se kuitenkaan sinun alla nopeampi. Ainakin yksi tuollainenhan v20c oli Suomessakin, onkohan ollut ajossa? Katettuihin siirtymällä aukeaisi kuitenkin aivan uusi maailma, ja niissä ennätyksissä olisi nähdäkseni parantamisen varaa selkeämmin. Toki ei sekään ajoasennon muutos ilman totuttelua toimi, ja vaatii varmasti muutaman vuoden jos ns. täydellisestä tottumisesta puhutaan, mutta kun olet noin kovassa kunnossa, niin eiköhän kovia suorituksia alkaisi paljon nopeamminkin tulla. Mutta niinkuin Härski tuossa aiemminkin jo totesi niin eihän kinneröintikään kaikkien juttu tietysti ole, mitä toki suuresti ihmettelen :wink:

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2754
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Alastaron Juhannuspolkaisu 21.-23.6.2024

Viesti Kirjoittaja tavasti »

Astraeus kirjoitti: 10 Elo 2024, 01:21

Nojapyörä voisi olla hyvä lisä arsenaaliin. Miksei kinnerikin. Mutta nojapyörissä yläkroppa jää statistin rooliin. Niinkuin maantiepyörässä. Tietysti jos esim. Cruzbike V20c olisi paljon nopeampi, niin pakkohan se olisi ostaa. Ihan mielenkiintoista olisi kokeilla kuinka niillä kulkisi.

Kinnerillä olisit varmasti saman tien nopeampi kuin pystärillä. Ja nojapyörällä luultavasti et. Etenkin Cruzbikellä jossa jalat kääntyy ohjauksen mukana menisi varmasti hetki tottua konseptiin. 'Normaalimmalla' nojapyörällä tottuminen olisi varmaan nopeampi, mutta kyllä siihen hetki menisi ennen kuin kroppa ja pää tottuisi.

Ja se että Cruzbike olisi nopein nojapyörä, en olisi ihan varma. Katettu Lightning F40 luultavasti on nopeampi ( https://www.lightningbikes.com/f40/index.html ) ja lowraceritkin (NoCom) ehkä pesee korkean CB:n.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Vastaa Viestiin