Osaisiko täällä joku auttaa, kun kunnostin ajokuntoon tuollaista ruosteista vanhaa Pyrkijää ja ohjainkannattimen ruuvi katkesi. Miten saan tuon ohjainkannattimen nyt irroitettua helpoiten ja vaihdettua uuteen?
Tuossa muutama kuva, jos niistä selviäisi minkä tyyppisestä kannattimesta kyse.
Rakenteeltaan tuo on samanlainen kuin nykyiset. Kannatin on ruostunut kiinni haarukan ruotoputkeen. Sen lisäksi sun pitää irroittaa kiilapala syvemmältä joka myös ruostunut kiinni.
Joskus alapuolelta pääsee käsiksi ja näitä osia voi kokeilla liotella irti, mutta monesti väkivalta on tarpeen. Jos päädyt käyttämään väkivaltaa niin olisi hyvä pyrkiä tukemaan haarukan ruotoputkea suoraan, yleensä joudut tukemaan sen alapäästä ettet riko haarukkaa tai laakereita.
Lyö kierretangolla, tai millä vaan tapilla se kiila tuon pultin reiän kautta alhaalta pois kiilaamasta. Tuon katkenneen ruuvin tarkoitushan on kiristämällä vetää kiilaa ylös päin kiilaamaan, joten alas lyömällä se kiila lähtee. irti. Sitten vain jatkat Wackyn ohjeiden mukaan.
Minullakin oli 70-luvulla tuollainen Pyrkijän tavarapyörä. Tein siitä sittemmin tandemin hitsaamalla taakse toisen rungon jatkeeksi.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Jotain WD40 vastaavaa liuotinta tuonne jo ruiskuttelin putken sisään. Mutta varmaankin pitää myös poistaa haarukka ja suihkutella sieltäkin, siis alakautta. Sitten kokeilla jos sen kiilan saisi sieltä liikkeelle voimalla Ja siis yläkautta alaspäin lyömällä, eikö? Varmistuksena vain etten nuija väärään suuntaan
Ei kyllä hievahakaan. Tuin haarukan yläpäästä ja koitin moukaroida ohjaustangon päästä terästangon avulla. Onkohan vain niin umpiruosteessa, että ei ole mahdollistakaan saada liikkeelle.
Oisko seuraava operaatio katkaista ohjainkannatin ja koittaa porata kiila irti.
Ei kyllä hievahakaan. Tuin haarukan yläpäästä ja koitin moukaroida ohjaustangon päästä terästangon avulla. Onkohan vain niin umpiruosteessa, että ei ole mahdollistakaan saada liikkeelle.
Oisko seuraava operaatio katkaista ohjainkannatin ja koittaa porata kiila irti.
Mittaapa, ettei sinulle käynyt samalla tavalla kuin minulle. Kiilapala oli pudonnut huomaamatta, ilmeisesti jo ennen kuin varsinaisesti aloin hakata sitä, sinne alas. Hakkasin hurjana hyvän aikaa, vaikka oli jo irti.
Mittaapa sillä tangolla, miten syvälle se temmi menee, jota käytit hakkaamiseen. Yleensä ei ole kiilapala kovin tiukassa.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Mittasin ja ei ollut liikkunut mihinkään. Lisää liuottimia, aikaa ja enempi voimaa niin vihdoin siellä joku liikahti. Ei vain mahdu tulemaan läpi asti. Nyt kaiken järjen mukaan kannattimen pitäisi olla irti mutta ei se liiku mihinkään
Eihän tuossa nyt vielä ole jotain kiristyspantaa missä kannatin yhtyy runkoon? Vai voiko tuo edelleen johtua tuosta ruosteesta? Ei uskalla kovin paljoa hakata tuota kannatinta ettei tule runkoon vaurioita.