Tärinä johtuu siitä, että tuollaisen pelkän navan hitausmomentti on vain pieni murto-osa pyörän kiekon keskelle kiinnitettyyn nähden. Käämitys näyttää olevan täysin poikittainen, eli ei ole yhtään tingitty tuotosta vääntövärähtelyn minimoimiseksi.
Tärinä ei ole niin voimakasta, kun momentti tulee taka-akselin suunnasta, kiristyy generaattorin rattaalle tuleva ketju enemmän ja ottaa paremman kontaktin rattaalla. Toisin päin, eteen ajaessa ketju tulee jäykältä rattaalta generaattorille, joten se ei ehdi reagoida vääntömomenttivaihteluihin.
Vika ei siis ole isompihalkaisijaiseen kiekkoon tarkoitetussa napadynamossa, vaan yksinkertaisesti siinä, että vääntövärähtely välittyy ketjun ja toisaalta generaattorin runkokannakkeiden kautta runkoon.
Generaattorin hitausmomenttia ei kannattane kasvattaa, koska se onnistuu vain lisäämällä massaa, mutta rattaan ja generaattorinavan väliin jotenkin lisätty vääntöjousto voisi helpottaa tilannetta.
Toista ketjunkiristäjää generaattorin etupuolelle kokeilisin itse ensiksi. 
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma