Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5151
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja tm »

Shinryuu:n Shimano Ultegra -kammet (FC-6600-A) lyhenivät 175 -> 140 mm.
Ontot kammet, vaati holkituksen.

Ultegra_140_etu.jpg
Ultegra_140_etu.jpg (268.36 KiB) Katsottu 5273 kertaa
Ultegra_140_taka.jpg
Ultegra_140_taka.jpg (285.44 KiB) Katsottu 5273 kertaa
Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5151
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja tm »

Vasemmassa kammessa seinämävahvuus oli uuden reiän toisessa laidassa jo sangen pieni. Toivottavasti holkki kestää.
Oikeanpuoleisessa kammessa kammensisäinen onkalo oli tällä kohtaa pienempi, ja tuki holkille parempi.

vasen_kampi.jpg
vasen_kampi.jpg (200.4 KiB) Katsottu 5271 kertaa
oikea_kmapi.jpg
oikea_kmapi.jpg (175.6 KiB) Katsottu 5271 kertaa
Polkumies
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 980
Liittynyt: 09 Helmi 2020, 21:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja Polkumies »

170mm, 140mm ja 105mm kammet. Keskimmäiset houkuttelisivat seuraavina kampina talvipyörääni, mutta näissä lasten kammissa ratas on niin lähellä keskiötä, että ketjulinja menisi hyvin vinoon.

kammet.jpg
Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7249
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Kuinka vinoon? Ei taida pitkähkön ketjun nojapyörissä juurikaan vaikuttaa? No ehkä mbb:ssä vois vaikuttaa jotain.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5151
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja tm »

Nelikanttikeskiöitä löytyy eripituisilla akseleilla, tai leveyssuuntaanhan tuo vaikuttaa kun keskiö on rungossa kiinni.
Jos nyt on käytössä joku "moderni" lyhyt akseli (esim. 113 mm), niin perinteisellä pitemmällä akselilla (esim. 122,5 mm) ketjulinjaa saa tuotua ulospäin.

Nelikanttikeskiö irtoaa kympillä Biltemasta, jos ei sopivaa käytettyä kierrätysosaa osu kohdalle.

Polkumies
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 980
Liittynyt: 09 Helmi 2020, 21:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja Polkumies »

Silmämääräisesti aika vinoon menisi, koska varsinaiselta poljinkeskiöltä ketju lähtee väliakselille (keskiömoottorille), ja siihen tulevan ketjun ratas kiinnittyy hyvin kauas pyörän keskilinjasta. No ehkä sen verran vinoutta olisi vielä hyväksyttävissä.

Erimittainen kampiakseli on hyvä idea, mutta runkoa hitsatessa keskiöputki vääntyi hieman, ja niiden kierteytettyjen keskitysrenkaiden kiertäminen paikalleen oli todella vaikeaa. En halua koskea niihin ennen kuin on aivan välttämätöntä.

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1715
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja Härski »

https://medium.com/@chris_steff/bike-fi ... legs%20can

Jonkin sortin yhteenveto "oikeista" tutkimuksista, kuinka kammmen pituus vaikuttaa polkemalla tuotettuun tehoon.

Tämän mukaan ei 140 ja 170mm välillä havaittu juurikaan muutosta,. Mutta mentäessä alueen ulkopuolelle alkaa tuotettu teho laskea.

Omat havainnot olleet samamsuuntasia. Joskus kokeillessani 120mm kampia tuntui ettei kulkenut oikein mihinkään. 155mm nuorisokammet olleetkin itellä tähän plus 190cm varteen suhteutettuna sopivat.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13968
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja jori »

Härski kirjoitti: 23 Elo 2024, 23:10

https://medium.com/@chris_steff/bike-fi ... legs%20can

Jonkin sortin yhteenveto "oikeista" tutkimuksista, kuinka kammmen pituus vaikuttaa polkemalla tuotettuun tehoon.

Tämän mukaan ei 140 ja 170mm välillä havaittu juurikaan muutosta,. Mutta mentäessä alueen ulkopuolelle alkaa tuotettu teho laskea.

Omat havainnot olleet samamsuuntasia. Joskus kokeillessani 120mm kampia tuntui ettei kulkenut oikein mihinkään. 155mm nuorisokammet olleetkin itellä tähän plus 190cm varteen suhteutettuna sopivat.

Tyypillinen lehtiartikkelityyppinen "yhteenveto tutkimuksista", eli käytännössä tutkimusten tuloksista unohtaen tutkimusasetelman ja rajoitteet.
Myös päätelmät vaikuttavat oudoilta. Vai mitä sanotte siitä, että "Lyhyet kammet antavat mahdollisuuden nostaa satula korkeammalle jolloin asennosta saadaan matalampi ja aerodynaamisempi." :shock:

Tunnin ennätysajoihin ja aika-ajoihin valitaan systemaattisesti lyhyemmät kammet kuin ryhmäajoihin. Ei se ainakaan tuosta takapuolennostosta johdu. Olisihan sama asennon muutos voitu tehdä laskemalla tankoa alemmas.

Oli tuossa jutussa yksi hyväkin havainto, jota voi miettiä nojapyöräilyn näkökulmasta. Pystypyörässä pitkät kammet siirtävät tehontuottoa polven ojentajilta pakaroille. Nojapyörän polkemistekniikka perustuu kuopaisutekniikkaan, jolla pyritään aktiivisesti siirtämään tehontuottoa ojentajilta pakaroille myös aivan lyhyillä kammilla.

Oman nojapyöräilytekniikkani parani kahdessa dramaattisessa hyppäyksessä -oikeastaan kolmessa. Ensimmäinen oli lukkopolkimien käyttöönotto, toinen kuopaisutekniikka ja kolmas kampien lyhentämisen tuomat kadenssihyödyt. Lukkopolkimet mahdollistavat kunnollisen kuopaisun, joka siirtää tehontuottoa pakaroille ja osin jopa selkälihaksille ja lyhyemmät kammet pienentävät ilmanvastusta (nojapyörän tapauksessa ihan oikeasti) ja mahdollistavat paljon laajemman kadenssialueen.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1715
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja Härski »

jori kirjoitti:

"Myös päätelmät vaikuttavat oudoilta. Vai mitä sanotte siitä, että "Lyhyet kammet antavat mahdollisuuden nostaa satula korkeammalle jolloin asennosta saadaan matalampi ja aerodynaamisempi." :shock: "


On tainnut olla joko itse tutkija, tai toimittaja vähän kujalla tuota lausetta kirjoittaessa.

Ilmanvastusetua saataneen lyhyillä kammilla myös pystärissä. Etu ei suinkaan tule siitä että voi nostaa satulaa ylemmäs, vaan - polvien jäädessä alemmas-, on mahdollista taivuttaa ylävartaloa alemmas, etunojaavampaan asentoon.

Ugh.
korjasin lainauksen -jori

Viimeksi muokannut Härski, 24 Elo 2024, 21:59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Polkumies
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 980
Liittynyt: 09 Helmi 2020, 21:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja Polkumies »

Jäin joskus miettimään sitä väitettä, että lyhyet kammet heikentäisi pystärin aerodynamiikkaa, mutta niinhän se varmaan on, kun jalat ovat koko ajan suorempina ja tekevät keskimäärin suuremman otsapinta-alan. Tämä siis ainakin jalkojen osalta.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5151
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja tm »

Alpha 7 -kinnerin 155 mm pitkiin kampiin uudet reiät 135 mm kohdalle. Omaan käyttöön.

05_kammet_135-155mm.jpg
05_kammet_135-155mm.jpg (254.23 KiB) Katsottu 644 kertaa
06_kammet_takaa.jpg
06_kammet_takaa.jpg (261.11 KiB) Katsottu 644 kertaa
torneol
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 905
Liittynyt: 28 Marras 2018, 07:13
Paikkakunta: Sipoo

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja torneol »

Onko kellään kokemuksia lyhyistä kammista (140...150 mm) pystärissä?

Nojapyörätön kurvailija.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7249
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

On cf pystäristä ja hyvät on 140mm kammet. Ne voi asentaa minkämalliseen pyörään hyvänsä ja ominaisuudet paranee. Sitä lyhemmät saattavat vaatia vaihteita ja/tai totuttelua. Vähän pyöräilevä keskivertokansalainen ei huomaa mitään häiritsevää, kun hänellä koeajattaa pystäriä 140mm kammilla.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13968
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja jori »

torneol kirjoitti: 08 Syys 2024, 21:25

Onko kellään kokemuksia lyhyistä kammista (140...150 mm) pystärissä?

Ei noin pitkistä kammista, mutta lyhyemmistä on juttua tämän ketjun sivulta 38 lähtien. viewtopic.php?p=130246#p130246

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Vastaa Viestiin