Katselin Harri Salon sähköautojuutuubivideoita. Tulipa vastaan käsite C lataus- ja purkuvirroiile. Eli jos moottori kuluttaa 500w ja akussa on 500wh niin ollaan 1C arvossa. Jos taas moottori kuluttaa 500w ja akussa on 250wh, niin ollaan 2C arvossa. Jne. Akkutohtori kertoi, ettei 1C arvoa kannata ylittää, jos haluaa akun olevan pitkäikäinen ja turvallinen.
Just tilaamani moottori on nimellisteholtaan 350w eli piikissä noin 700w.
Just tilaamani akku on 36v x 20ah = 720wh.
Eli ollaan pahimmillaankin alle 1C lukemissa. Näin tuli mitoitettua akku vahingossa oikein.
Ja kun akkua käytetään pitkäikäisyyden ja turvallisuuden varausalueella 80-20% niin käytössä on 430wh. Mulla meni 28km peruslenkilläni LWB-tadpolessa 143wh muutaman asteen pakkasella. Se oli kuitenkin painava kolmipyörä niin Jopolla pääsee aivan varmasti sen mulle tärkeän 100km. Vaikka en tule todennäköisesti sitä ikinä ajamaankaan.