Vilijami kirjoitti: ↑21 Marras 2024, 09:09Jorilla jäi vielä vaatimuksista ”ilmainen” mainitsematta
Tosipuheessa näen ongelmana tuon yhdistelmän ”suunta ja matka” ja ei saa reitittää eli laskea uudelleen jatkuvasti. Siis tiet ja risteykset täytyy jättää huomioimatta, niin torilla voi hortoilla ympäriinsä.
Millä aikataululla sitten korvaan huudetaan suuntaa ja matkaa? Minuutin välein? Kilometrin välein?
Entä miten sitä suuntaa huudetaan? Vasemmalle? Tyyrpuuriin? Luoteeseen?En siis -normaaliin tyyliini- tässä nyt v*ttuile sarkasmin ja ironian keinoin, vaan ymmärrän mitä jori hakee. Itse haluaisin samanlaisen ”paikallisen oppaan” korvanappiini, mikä ohjeistaisi vain tarpeellisen. Näen kuitenkin hieman kysymyksiä toiminnassa.
Ei, vaan juurikin päinvastoin. Haen siis algoritmiä, joka laskee (valvoo) reittiä koko ajan, muttei turhaan kerro, että "lasken nyt reittiä uudelleen", vaan tekee sitä koko ajan ilman sen kummempaa mainintaa. Ei siis tuhlaa äänikanavaa turhaan höpötykseen, vaan käyttää sen ajan suunnan ja matkan kertomiseen.
Suunta ja matka kerrotaan liikkeen suhteen. "Kohde puolen kilometrin päässä kulkusuunnasta seitsemän astetta oikealle." Tai: "Kohde kulkusuunnassa oikealla seitsemän astetta puolen kilometrin päässä." Tuosta voi jättää hitaasti muuttuvat argumentit tavallisesti pois ja kertoa ne vain joka viidennessä päivityksessä, tai kun kulkusuunta muuttuu. Suunta kohteelle olisi hyvä saada juuri ennen kuin kortteli päättyy ja joudut valitsemaan uuden suunnan.
Keinopääteknologialla, kun käyttäjällä on stereokuulokkeet, tuo voisi tehdä suunnan kertomisen akustisesti. Ääni kuuluisi sieltä suunnasta, jossa kohde on ja jopa etäisyyden pystyisi ilmaisemaan akustisesti.
Laitan tähän linkin keinopää-äänitteseen, josta voi kokeilla tuota suunta ja matkavaikutelmaa keinopää-äänityksessä. https://www.youtube.com/watch?v=OV5olFVQYac
Tuollaisella teknologialla ei välttämättä tarvitsisi sanoa mitään, vaan riittäisi mikä tahansa ääni, joka olisi käsitelty binauraaliseksi suunta-ääneksi.
Tuosta ei saa mitään kuvaa ilman kuulokkeita. Kokeilkaa kuulokkeilla. Takaan, että kannattaa. Etu-taka efektiä voi tehostaa selvemmäksi kuin tässä esimerkissä.
Kaupungissa järkevät reitit ovat lyhyitä ja melko lailla samanarvoisia. Siksi niiden välille ei tarvitse laatia kilpailua ja yrittää optimoida matkaa, kun aika riippuu paljon enemmän liikennetilanteesta kuin matkasta.
Reitti ei siis ole tässä mitenkään korostuneen pakottava, vaan suurpiirteinen ja dynaaminen ehdotus, jota kautta voi perille hakeutua. Niinhän se on ilman navigaattoriakin, jos kulkija tietää, minne on menossa. Ei ole niin nuukaa, miltä puolelta korttelin kierrät, jos olet menossa pääpiirtein oikeaan suuntaan.
Kun suunta on summittain oikea, matka taittuu, vaikket olisikaan optimaalisesti ajoradan sillä puolella, jolle "reitti" on laskettu. Tai jos talojen välistä pääsee oikaisemaan, ei navigaattorin pidä mennä paniikkiin ja ruveta hokemaan, miten se joutuu laskemaan uutta reittiä.
Reitit ovat siis tavallaan verkosto, jota pitkin navigaattori lempeästi ohjaa kulkijaa pitäen hänet koko ajan selvillä kohteen etäisyydestä ja suunnasta sille.