Eikö tuo paino ole melko helppo järjestää? Tai hurjimmat laittas huijausnapin…
Autoilu
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14231
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: Autoilu
Nämä ovat nopean kehitysvaiheen teknologian ominaisuuksia. Tuotteen suunnittelijat eivät ole ymmärtäneet katsoa tekemiään päätöksiä kaikista näkökulmista ja ilmiselvästi tarpeellinen ominaisuus on jäänyt pois. Luultavasti pelkäävät niin paljon tollojen käyttäjien aiheuttamaa akun kuluttamista loppuun auton seisoessa, etteivät ole uskaltaneet tällaista ominaisuutta ottaa käyttöön.
Vilijamin idea on ihan riittävä käytön kannalta. Kuskin penkille voi nostaa ruokakassin, tai olutkorin, jotka camping modessa joka tapaukseessa tarvitaan, joten ei ongelmaa.
Pitää kuitenkin välittää tämä tarve myös takaisin suunnittelijoille, joiden mielikuvissa auton käyttö yöpymiseen ei ole niin merkittävä, että kannattaisi ottaa riski tollon käyttäjän aiheuttamasta tuotevastuuongelmasta.
Käytä siis ruokakassitemppua, mutta laita myös palauteviesti valmistajan edustajalle.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
- anioni
- Sisällöntuottajakokelas
- Viestit: 209
- Liittynyt: 30 Heinä 2016, 22:55
- Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa
Autoilu
jori kirjoitti:Nämä ovat nopean kehitysvaiheen teknologian ominaisuuksia. Tuotteen suunnittelijat eivät ole ymmärtäneet katsoa tekemiään päätöksiä kaikista näkökulmista ja ilmiselvästi tarpeellinen ominaisuus on jäänyt pois. Luultavasti pelkäävät niin paljon tollojen käyttäjien aiheuttamaa akun kuluttamista loppuun auton seisoessa, etteivät ole uskaltaneet tällaista ominaisuutta ottaa käyttöön.
Vilijamin idea on ihan riittävä käytön kannalta. Kuskin penkille voi nostaa ruokakassin, tai olutkorin, jotka camping modessa joka tapaukseessa tarvitaan, joten ei ongelmaa.
Pitää kuitenkin välittää tämä tarve myös takaisin suunnittelijoille, joiden mielikuvissa auton käyttö yöpymiseen ei ole niin merkittävä, että kannattaisi ottaa riski tollon käyttäjän aiheuttamasta tuotevastuuongelmasta.
Käytä siis ruokakassitemppua, mutta laita myös palauteviesti valmistajan edustajalle.
Ei mun tarvi käyttää kauppakassitemppua, Hyundaissa on ”camping mode”.
Sent from my iPhone using Tapatalk
.
Atomin vastaanottaessa tai luovuttaessa elektroneja atomista tulee ioni. Elektroneja luovuttaneesta atomista tulee positiivisesti varautunut ioni, kationi. Elektroneja vastaanottaneesta atomista tulee negatiivisesti varautunut ioni, anioni.
- Vilijami
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 7599
- Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
- Paikkakunta: Oulu
Re: Autoilu
Tähän pitää kertoa, että tapatalkin hyväntuulinen hymiö näyttää selainversiossa ikävästi irvistävältä. Suattaapi tulla viärinkäsityksiä....
- janx
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 5534
- Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
- Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
- Viesti:
Re: Autoilu
Joo en voi suositella käyttämään Tapatalkin hymiöitä.
"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 2046
- Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
- Paikkakunta: Nummela, Vihti
- Viesti:
Re: Autoilu
Kävinpä eilen vaihdattamassa uudet moottoriöljyt ja putsarin Puntoon: edellisestä öljynvaihdosta oli kulunut aikaa 3 v 8 kk ja sillä aikaa olin ajanut Puntollani 8400 km. Meniköhän tämä nyt ihan oikein?
--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)
- janx
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 5534
- Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
- Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
- Viesti:
Re: Autoilu
Suositus taitaa silti olla vuoden välein, vaikka autolla ei ajaisi metriäkään. Tosin osa noista autojen huolto-ohjelmien kohdista kuulostaa ihan rahastukselta kuten esim. turvavöiden tarkistus.
"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org
Re: Autoilu
Ei mene oikein.
Öljy kerää vettä itseensä ja menettää siten omisaisuuksiaan. varsinkin jos autolla ajetaan lyhyitä matkoja kevyellä kuomituksella. Talvella erityisesti öljy jää kylmäksi, eikä kondensoitunut vesi ehdi ajon aikana haihtumaan moottorin sisältä.
Kerran vuodessa suosiolla, vaikka kilsoja olisi vähän. Suodatinta ei tarvitse joka kerta silloin pidellä.
Joku Arin tapainen tapanuukailja varmaan voisi myös keittää ne öljyt ja pistää.takaisin koneeseen.
- Vilijami
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 7599
- Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
- Paikkakunta: Oulu
Re: Autoilu
Tämä ei ole yksiselitteinen asisa, eikä mitään ehdotonta totuutta ole. Aktiivikäytöstä poistuneet traktorit ja muut työkoneet saattavat olla vuosikausia jopa vuosikymmeniä samoilla öljyillä, eikä ne ole moksikaan. Nyt sitten hybridien öljyt ovat alkaneet imeskelemään vettä niin, että moottorit ruostuvat sisältä. Joku tässä ei nyt täsmää…
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14231
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: Autoilu
Kyse on öljyn lämpötilasta. Jos öljy ei pitkiin aikoihin lämpeä yli sadan asteen, siihen tosiaan kertyy kosteutta, joka aiheuttaa korroosiohaittaa ja enemmän kerryttyään jopa muuttaa voitelukykyä.
Kaverin Kaasupassatissa ei ole jäähdytysnesteen lämpömittaria lainkaan, mutta öljynlämpömittari siinä on. Yllättävän hitaasti nousee öljyn lämpötila. Jäähdytysnesteen lämpötila nousee omassa autossani noin 5-10 km ajolla normaaliin tasoon. Talvella tietysti hitaammin. Kaverin pasuunassa öljyn lämpötilan nousu 105 asteeseen vie noin puoli tuntia ja noin 30 km talvella (n. -5 astetta).
Sanoisin, että noin tunnin ajo keittää kyllä öljyt kuivaksi, kun ensin puoli tuntia lämmittää öljyä ja perään puoli tuntia keittää. Omassa autossani on täälläkin kuvissa näkyneet umpinaiset maskisuojat ja pala routamattoa myös öljypohjan alla nopeuttamassa öljyn lämpenemistä talvella.
Jos ajot ovat yleisesti ottaen lyhyempiä, öljyyn kertyy vettä, jos pidempiä vesi alkaa haihtua pois. Traktoreissa yleensä käyntijaksot ovat pidempiä, tai ainakin niitä pidempiä on useammin kuin aivan lyhyitä, korttelin mittaisia siva-ajoja. Siksi arvelisin niiden traktorien kestävän paremmin.
Töpselihybridien polttomoottoreita käytetään vieläkin lyhyempinä jaksoina, joten on aivan selvää, että keräävät öljyyn vettä ja ruostuvat. Tai ehkä suurempi ongelma on seisovan moottorin lämpötilan muutokset, jolloin venttiilikoneiston pinnoille pääsee huohottamaan kosteaa ilmaa ja tämän vesi kondensoituu kannen rakenteisiin, joista öljy on valunut pois.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
- Vilijami
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 7599
- Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
- Paikkakunta: Oulu
Re: Autoilu
Minun analyysini on, että pääsyyllinen veden kertymiseen öljyyn on turbo. Se aiheuttaa ylihyvän polttoaineen täytön sylinteriin ja yhdessä vielä pyöreäolkaiset pienkitkamännänrenkaat, niin raakaa polttoainetta ja palokaasuja (sisältävät paljon vettä) puhalletaan öljyn sekaan hienosti. Ennen turboja tästä vesi-öljy-ruosteongelmasta ei oltu kuultukaan. Jos teoriani epäilyttää, näytä minulle turboton sisältä ruosteinen moottori. Ajossa oleva. 50 vuotta metsän reunassa ollut ei kelpaa.
Ari voinee siis jatkaa (turbottoman Punton) pari kertaa vuosikymmenessä öljynvaihtoja entiseen malliin.
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14231
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: Autoilu
Vilijami kirjoitti: ↑01 Heinä 2025, 11:29Minun analyysini on, että pääsyyllinen veden kertymiseen öljyyn on turbo. Se aiheuttaa ylihyvän polttoaineen täytön sylinteriin ja yhdessä vielä pyöreäolkaiset pienkitkamännänrenkaat, niin raakaa polttoainetta ja palokaasuja (sisältävät paljon vettä) puhalletaan öljyn sekaan hienosti. Ennen turboja tästä vesi-öljy-ruosteongelmasta ei oltu kuultukaan. Jos teoriani epäilyttää, näytä minulle turboton sisältä ruosteinen moottori. Ajossa oleva. 50 vuotta metsän reunassa ollut ei kelpaa.
Ari voinee siis jatkaa pari kertaa vuosikymmenessä öljynvaihtoja entiseen malliin.
Olen samaa mieltä. Ei normaalikäytössä oleva moottori kastu. Ongelma on hybridien vaiva. En oikein jaksa uskoa, että turbollinenkaan, jos sillä edes toisinaan ajetaan noita tunnin matkoja. Polttoaineen kertyminen öljyn sekaan on bensakoneen ongelma, muttei sekään enää suorasuihkutuksen aikaan. Ennen vanhaan kuplavolkkarin pitkät imukaulat pisaroivat kylmällä kelillä niin paljon bensaa, että öljyn määrä kampikammiossa vain lisääntyi öljynvaihtovälin loppua kohti.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
- Vilijami
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 7599
- Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
- Paikkakunta: Oulu
Re: Autoilu
Ennen moottorit söivät öljyä, mutta nykymoottoreissa öljyn lisääntyminen on ongelma. Myös dieseleissä ja ilman hybridiä. Eikä suorasuihku poista ongelmaa, koska vuoto tulee männänrenkaiden välistä. Kuplan bokseria ei kannata ottaa vertailukohdaksi monestakaan syystä.