Olen yrittänyt rakennella herkkää tuulimittaria pyörän eteen, jotta voisin laskea ilmanvastuksen, vierintävastuksen ym ajoon vaikuttavien vastuksien suuruuksia. Tuli vastaan pulma, miten herkän pitäisi tuulimittarin olla, eli pitäisikö sen pystyä mittaamaan tuulen nopeutta silloinkin, kun se alittaa kävelyvauhdin, 1 m/s. (3.6 km/h).
Ensin tuntui siltä, että eihän kävellessä (tai pyöräillessä ) 1m/s ilmavirta tyynellä vaikuta yhtikäs mitään, tuskin sitä edes huomaa vaikka yrittäisi keskittyneesti tunnustella. Kuka nyt kehtaisi valittaa, että kävely tuli raskaaksi, kun piti puskea ilmaa 1 m/s vauhdissa, tai oli 1m/s "vastatuuli". Eli onko aivan tarpeetonta mittailla näin pieniä ilmannopeuksia?
Mutta sitten pulpahti mieleen tämä ajatusleikki: jos tahdon ajaa pyörällä reippaasti 10 m/s (= 36 km/h), niin vaikuttaako energiankulutukseeni silloin olennaisesti se, onko aivan tyyntä, tai onko 1m/s vastatuuli tai 1 m/s myötätuuli? Kuinka suuri ero on tarvittavassa tehossa tuon 10 m/s vauhdin ylläpitämiseksi?
Jos tyynessä tasaisella tarvitset tietyn tehon (esim. 200 W) tuohon 36 km/h nopeudessa ilmanvastuksen voittamiseen, niin paljonko enempi tai vähempi tehoa tarvitset, jos on 1 m/s vastatuuli tai samankokoinen myötätuuli?
Voiko olla totta, että 33 % enempi tai 27 % vähempi? Siis 266 wattia tai 146 wattia. Siis ero olisi melkein kaksinkertainen! (ilmanvastuksen voittamiseen tarvittava teho on verrannollinen ilmavirran nopeuden kolmanteen potenssiin: jos nopeus kaksinkertaistuu, niin tehontarve kahdeksankertaistuu).
Jos noin on, niin ilmannopeusmittarin täytyy antaa todella tarkalla resoluutiolla arvonsa, ja myös pystyä mittaamaan "linnun hengitystä" ennen ajamaan lähtöä
Jos aikoo vertailla vaikkapa erilaisia pyöräratkaisuja jollakin matkalla, lienee syytä olla selvillä lähes olemattoman tuulen suunnasta ja nopeudesta.
Vai onko tässä hämmästelyssä jokin perustavanlaatuinen päättelyvirhe tai puute?