Pitäskö koostaa juttu ?

Onko elämässäsi muutakin kuin nojapyöräily?
Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4803
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Pitäskö koostaa juttu ?

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Tässä mietiskelin että pitäskö koosta juttu siittä miten itse pinnaan vanteen ja sen työvaiheista. Pitäisikö se liittää tänne Rakentamis osioon, tai suoraan Wikiin. Ja onko kellään kiinostusta lukea , minun tavasta rakenataa vannetta. Tämmöstä tässä nyt tuumailin. Laittakaa mielipidettä , jos olisi aihetta. Vai jätänkö omaan tyhjiöön. :mrgreen:

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Pitäskö koostaa juttu ?

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Kannattaa se juttu tehdä. Koetetaan porukalla saada jutusta jopa ymmärrettävä ja toimiva...

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Pitäskö koostaa juttu ?

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Step by step kuvitus olis jees.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Pitäskö koostaa juttu ?

Viesti Kirjoittaja mhelander »

No jos minä aloitan ilman kuvia ihan jutustelulla...

Koska en ole kasannut kuin muutamia rattaita ihan osista niin käytän mallina yleensä jotakin valmista ratasta. Vaikein on saada venttiilin kohta niin että pinnat menevät mahdollisimman suoraan navalle, eivät siis lähde menemään ristiin siinä kohtaa.

Homma menee näin: jos pinnat ovat "nipussa" nippoineen niin kierrän kaikki nipat irti. SItten pistän joka toiseen navan reikään pinnat molemmille puolille siten että pinna tulee laipasta navan keskipuolelta ulos.

Seuraavaksi mallivanne viereen ja lähinnä venttiiliä oleva pinna nippoineen paikalleen. Kierrän nippaa sormin jokusen kierroksen (riittävästi ettei putoa kun ratasta pyöritellään, muttei liikaa ettei tule myöhemmin vaikeuksia). Seuraavaksi otan yhden irtopinnan jolle lasken paikan navan laipalla jolla se tulee vanteelle venttiilin reiän toiselle puolelle. Sitten tulee sama toiselle navan laipalle, siis ekat pinnat venttiilin reiän ympärille. Tässä pitää olla tarkkana että nippa ja venttiili tulee vanteen keskiviivalta katsottuna laipan puoleiseen reikään, vielä on helppo tarkistaa ja korjata...

Kun venttiilin ympärys on saatu oikein pistän kaikki laipan sisäpuoliset pinnat nippoihin laippa kerrallaan, tapahtuu niin että koska pinnat ovat joka toisessa laipan reiässä niin tulevat vanteelle joka neljänteen. Kun yksi puoli on valmis, toinen perään.

Sitten tulee loput laippojen ulkopuolelta vanteelle menevät pinnat. Tähän löytyy monia tyylejä, nojakissa olen tyypillisesti tehnyt 2-ristiin tai 3-ristiin puolauksia, tai jos kierrätin vanhoja pinnoja vanhalle vanteelle mutta näitä uuden tyyppisiä kasettipakka-napoja niin joutuu laittamaan ennen 3-ristiin pinnat 4-ristiin. Pinnat pujotan laipalta vanteelle niin että viimeinen ristiin menevä pinna jää päälle.

Kun kaikki pinnat on nipoissa kiinni, laitan rattaan sopivaan telineeseen (ylösalaisin oleva pyörä, haarukka tms) ja kiristän ruuvimeisselillä vanteen puolelta kaikki pinnat vähitellen yhtä syvälle. Tämä selviää pinnan kierteistä. Tätä toistan about kierros-kaksi nippaa pyörittäen kunnes olen saanut pinnat kutakuinkin yhtä kireälle. Näin tehtynä ei vanteelle (edes lepsulle) tule pystyheittoa käytännössä yhtään.
Seuraavaksi tarkista puoleltaan pareittain että pinnat ovat tasa kireydellä, ja jos eivät ole niin kiristän yksittäin. Tässä kannattaa myös tarkkailla pystyheittoa, jos alkaa tulla niin ennen sivuttaisheittojen korjausta pitää pystyheitto saada kuriin.

Ok, nyt on pinnat tasakireydellä (about) ja pystyheitto noin millin rajoissa. Alkaa varsinainen rihtaus. Mittaan telineessä venttiilin kohdalta kuinka paljon vanne on sivussa keskilinjalta. Tämä selviää niin että mitataan ensin vasemmalta vaikkapa mauserilla, sitten poistetaan ratas ja käännetään vasen puoli vanteesta oikealle ja toistetaan mittaus vasemmalta. Lasken mauseriin mittojen eron puolen välin (jos toinen oli vaikkapa 25 mm ja toinen 29mm asetan mauserin 27 mm:n kohdalle), tässä oletetaan ettei teline ole oikea rihtausteline jne jne.

Alkaa vanteen keskitys: lähimpänä keskipistettä olevaa käyttäen alan puolaamaan vannetta siten että liikaa oikealla oleva osa pinnoja säätämällä siirretään vasemmalle ja liialliset vasemmalle menevät heitot oikealle. Tämä tehdään aina parillisilla pinnoilla, eli jos kiristät pinnaa oikealla sen vierekkäistä vasemman puoleista pinnaa löysätään saman verran.

Olen käyttänyt sopivaa "ohjuria" vanteen jarrupinnan kohdalla jolla olen hakenut heittoalueen, parillisin pinnoin, ja sitten vaan kiertämään pinnoja. Tähän voi hankkia oikean pinna-avaimen joka on paras, mutta esim pieni laadukas jakoavain sopii myös hyvin, on vain vähän hitaampi. Kierrä pinnoja kohtuudella; jos heittoa on paljon, puoli kierrosta, jos vähän, neljännes tai jopa vieläkin vähemmän.

Tätä toistetaan niin kauan, ja välillä kannattaa ratas telineessä toisin päin ja tarkistaa keskitys. Sitten painan "löysät" pois pinnoista eli päästän nippojen jännityksen vanteesta näin: asetan lattialle puukalikan, siihen navan akseli ja painelen kaksin käsin vannetta alaspäin kääntäen vannetta ensin 0-180 asteen asennosta, käännän vannetta 90 astetta, sitten 45 astetta ja taas 90 astetta. Kiepautan vanteen toisin päin ja toistan.

Vanne takaisin telineeseen ja tarkistamaan sivuttaisheitot. Ekalla löysäyksellä heittoa todennäköisesti tulee paljon, mutta seuraavalla jo vähemmän. Vanteesta ja pinnoista (ja taidoista) riippuen näitä löysäys-oikaisu kierroksia on 2-5.

Nyt pitäisi vanteen olla valmis. Pari lenkkiä ajoa ja suoruuden tarkistus (paikallaan) ja rihtaus jos on tullut heittoa. Pitäisi pysyä suorana pitkään...

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
Mahe
Sisällöntuottaja
Viestit: 1230
Liittynyt: 12 Syys 2008, 08:08

Re: Pitäskö koostaa juttu ?

Viesti Kirjoittaja Mahe »

Varsin selkeä ohje.

Mä kasasin taannoin ekat rattaani, Sheldon Brownin ohjeilla (http://sheldonbrown.com/wheelbuild.html). Tosiaan vaikein osa hommassa oli tuo venttilin reiän saaminen oikeaan kohtaan "pinnakuviota", väärään kohtaan se tuli molemmissa mutta en alkanut purkamaan ja korjaamaan :)

En ole vielä noita kiristänyt ja rihdannut, kasasin vasta, joulun pyhinä lienee aikaa siihen puuhasteluun.

Markus Heikkilä

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4803
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Pitäskö koostaa juttu ?

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Tänään aloitin tämän projektin ja tulen sille sit avaamaan oman osion aikanaan , kun saan ne muokattua tuolla tekstinkäsittelyssä ja liitettyä piirtämiäni kuvia mukaan . Joskus keväällä yritän saada ne siihen kuntoon . Ajattelin että jos saisi siittä koottua paljon eri työ vaiheita sisältävän ja kuvia paljon yksityis kohdista. Tarkoitus olisi se julkaista siellä Wikissä ja Pikajalka lehdessä aikanaan .

Vastaa Viestiin