Takaiskari

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
eemeli
Sisällöntuottaja
Viestit: 1110
Liittynyt: 03 Elo 2007, 22:36
Paikkakunta: Hämeenlinna

Takaiskari

Viesti Kirjoittaja eemeli »

Olisi tuollainen swb projekti aluillaan ja kaipaisin apua takaiskarin valintaan. Iskarin kokonaismitta saisi olla enintään 200 mm. elikkäs minkälaisia kokemuksia teillä on? Ilma/jousi iskarin ero käytössä?Mistä kannattaisi ostaa?

kiitos jo etukäteen.

Avatar
Nebulus
Sisällöntuottaja
Viestit: 1053
Liittynyt: 10 Syys 2007, 19:40
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Takaiskari

Viesti Kirjoittaja Nebulus »

eemeli kirjoitti:

Olisi tuollainen swb projekti aluillaan ja kaipaisin apua takaiskarin valintaan. Iskarin kokonaismitta saisi olla enintään 200 mm. elikkäs minkälaisia kokemuksia teillä on? Ilma/jousi iskarin ero käytössä?Mistä kannattaisi ostaa?
kiitos jo etukäteen.

Itselläni on ollut sekä jousi- että ilmaiskareita, enimmäkseen maastofillareissani. Kokemuksia:

-Ilmaiskari on keveämpi ja jäykkyyden säätö helppoa: pumpusta vain sopiva paine sisään ja that's it. Minulla on ollut käytössä Rockshoxin sid xc sekä Foxin float RC (lukittava). Molempien hintaluokka on ollut n. 250 euroa uutena. Molemmat olivat mukavia käytössä, fox ehkä hieman kätevämpi kun sen sai lukittua tasaisella tiellä.

-Jousi-iskari on hieman pehmeämmin toimiva, koska ilmaiskarissa tiivisteet aiheuttavat helposti lievää alkujäykkyyttä joustoon. Jousi-iskunvaimentimen toimintaan vaikuttaa ratkaisevimmin vaimennuksen säädettävyys ja ajajan painolle sopivan jousen löytyminen.
Minulla on ollut jousi-iskareina Rockshoxin deluxe, Romicin twintube (nykyinen iskarini) sekä nojakissani jokin merkki, jota en nyt muista. Tuo Romic on kyllä laatupeli ja olen siihen hyvinkin tyytyväinen.

-Jousi-iskunvaimennin myös kestää pakkasta paremmin, Foxin ilmaiskarilla pakkasraja on ollut n. -20C, jonka jälkeen se tahtoo päästää ilmoja ulos. Jousi-iskari lähinnä jäykistyy pakkasella, kun öljyt jähmettyvät.

-Jousi-iskunvaimennin säilyy paremmin ajokelpoisena vikatilanteissa. Ilmaiskari lyhenee minimipituuteensa ilmojen karatessa, kun taas jousi-iskarista tulee pomppukeppi vaimenninöljyjen valuessa pihalle.

Noista sitten poimii ominaisuudet, jotka natsaavat omaan fillarointiin eniten. Jos et aja kovalla pakkasella, haluat pyörästäsi keveämmän ja haluat säätää joustoa esim. kuorman mukaan, suosittelen ilmaiskaria. Silloin tosin tarvitset myös iskaripumpun, joka maksaa pari-kolmekymppiä.
Jos taas ajat kovemmalla pakkasella ja haet pomminvarmaa rakennetta, suosittelen jousi-iskaria.

Kuinka ollakaan, minulla sattuu olemaan tarjolla juurikin tuo Foxin float RC myynnissä. Kunto oikein hyvä, vaihdoin sen Romiciin, koska halusin ajaa vuoden ympäri maastofillarillani. Ilmoitus löytyy osoitteesta:
http://www.ridefree.fi/forum/viewtopic.php?t=28215
Mitat ovat silmäväli 200mm ja iskun pituus 50mm. Hinta vaikkapa satasen verran. Yhteystiedot löytyvät tuolta ilmoituksen puolelta.

Tuolla ridefreen sivuilla on muitakin iskareita usein kaupan, myös jousellisia.
Uusia löytyy edukkaasti esim. chainreactioncyclesistä:
http://www.chainreactioncycles.com/Cate ... goryID=175

Alligt Kruiser - Actionbent Trike - Optima Baron - Rainbow Lyra - Flevobike - Zox lowracer - Nazca Paseo - Arcus velomobiili

visiopetteri
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 261
Liittynyt: 02 Marras 2007, 16:02
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja visiopetteri »

Tommonen Foxin ilmaiskari tipahti tänään paketissa kotio. Ilmaiskari siksi, että sen saa varmemmin säädettyä sopivaksi, ja painoakaan ei ole liiaksi. Muutama maastopyöräilyä aktiivisesti harrastava tuttu suositteli noita Foxin tekeleitä, ja tuo nyt oli hinnaltaan ok.

Mielestäni ei kannata miettiä noita kierrejousellisia, ei ainakaan siinä vaiheessa, jos ei ole tietoa tarvittavista jäykkyyksistä jne.. tuollasen ilmajousen säätäminen on vaan helpompaa. Pumpuksi tuli tollanen, kun samalla pumpulla saa paineet iskariin/keulaan ja renkaisiin, niin ja jonkinlainen painemittari kannattaa olla.

Niin ja kannattaa tosiaan valkata pituudet 190mm tai 200mm, ihan vaan siksi, kun noita pituuksia käytetään yleisesti maastopyörissä, jolloin noita tehdään paljon -> uusien hinnat on halpoja ja noita saa käytettynäkin. Monessa valmiissa nojakissa on aika paljon käytetty 165mm silmävälillä olevaa, mutta ite kun tekee, niin kannattaa suosia niitä osia mitä saa helposti ja järkevään hintaan (reissun päällä osan hajottua tuo saatavuus voi myös merkitä jotain).

Niin ja visalla maksamalla paketin sai suht nopeeta (vähän reilu viikko meni) ja kun tilaa tuolta yli 150 £ (PUNNAN) edestä, niin postituksen saa ilmaiseksi suomeenkin!!

Vauhti! Se SE on, mitä näillä vehkeillä ajetaan takaa! Mukava penkki tulee sitten boonuksena 8)

Vastaa Viestiin