Näyttäisi siltä, että ovat tavoitelleet tasaista painojakaumaa etu- ja takapyörien kesken. Siinä on kyllä järkeä, kun kyseessä on pienipyöräinen kulkine. Vierintävastus nimittäin kasvaa myös suhteessa suuremmaksi, jos pientä kiekkoa kuormitetaan raskaammin. Pyöräsi näyttäisi melko tarkasti 50-50 painojakaumalle suunnitellulta.
Haarukan toiminnan kannalta tuo lokasuojan kiinnitykseen käytetty poikkiripa ei merkitse juuri muuta, kuin lokasuojan kiinnityspaikkaa. Kiertyminen on estetty tuolla nivelen lähelle aisojen väliin hitsatulla paksulla torvella. Vaikuttaisi jopa siltä, että sama perushaarukka toimisi myös 559-kokoisella kiekolla, kunhan lokasuojaripa siirretään edemmäs. Näyttääkin olevan käytössä malleissa IBEX ja APUS.
Takapyörän akselin siirtäminen edemmäs vaatii, paitsi tuon lokasuojarivan siirtoa, myös jarrutappien ja akselihahlojen (drop out) siirtämisen. Noiden jälkimmäisten siirtäminen saattaisi onnistua yhtaikaisesti katkaisemalla haarukan varsista palat pois.
Alumiininen haarukka vaatii korjaustoimia varten taitavan alumiinihitsarin, mikä saattaa olla vaikea löytää. Kyllä sellaisia on, muttei ihan joka pajassa. Toisaalta alumiinirakenteessa ei ole mitään erityistä ominaisuutta, jota ei voisi korvata oikein suunnitellulla teräshaarukalla. Paino ei nouse, jos suunnittelu on tehty oikein. Ehkä vaikeimmaksi asiaksi nousee sopivien putkiaihioiden löytäminen.
Minä tekisin teräksestä jäykkyyden suhteen alkuperäistä vastaavan ja jättäisin alkuperäisen koskemattomaksi. Voihan sen sitten vaikka myydä, kun customhaarukka osoittautuu selvästi paremmaksi. Tähän jää kuitenkin pieni epävarmuus tuon muutoksen järkevyyden suhteen. Kuten alussa mainitsin, painoa ei kannata siirtää ainakaan kovin paljon pois kahden pienen pyörän puolivälistä. Jos haluat muutoksesta selvää etua, pitäisi haarukan lyhentämisen yhteydessä myös takakiekon kokoa suurentaa, jolloin kuorman siirtyminen takapyörälle ei huononna vierintävastusta. Tämä kuitenkin lisää kokonaispainoa.
Eräs vaihtoehto olisi rungon nivelpisteen siirtäminen edemmäs. Käytännössä kannattaisi rakentaa toinen nivel rungon mutkaan. Samalla haarukka muuttuisi matalampaan asentoon , joka pitäisi jousen korkeussäädöllä kompensoida. Viitisen senttiä saattaisi kuitenkin siirtyä näin varsin helposti.