"No" jaa

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
noja
Viestit: 153
Liittynyt: 23 Elo 2010, 06:51
Paikkakunta: Tampere

Re: "No" jaa

Viesti Kirjoittaja noja »

irakas kirjoitti:

Eikö ajaminen tuollaisilla piikkirenkailla ole tosi raskasta, kun se jo tavallisillakin nastoitetuilla on? :shock:

Raskasta joo, niinkuin talvella ajaminen on mutta, ei tosi raskasta, nastarenkailla en ole ajanut mutta karkeeseen maatorenkaaseen eroa ei huomaa paitsi paljaalla asfaltilla. Tietysti piikin rapinan äänen tuottamiseen tarvitaan oma voimansa mutta, jos tie on luminen/pehmeä ei eroa huomaa koska piikit ovat reunoilla eikä keskellä. Kovalla ja jäisellä alustalla taas painopiste ainakin minulla on rajussa pidossa rullaavuuden siaan, kaiken lisäksi kun en käytä pyörää paikasta toiseen siirtymiseen (esim. työmatkat) vaan huvikseen ajeluun ja kuntoiluun.

Jos kuvan renkaassa olisi ruuvit myös keskimmäisissä nappuloissa olisi ajon raskaus ihan toista luokkaa. Nyt rengas kantaa kovilla paineilla keskeltä niinkuin ruuviton rengaskin. Periaatteessa ruuveja voisi viilailla lyhemmiksi jolloin ero samanlaiseen ruuvittomaan renkaaseen olisi pienempi, mutta itsellä siihen ei ole tarvetta.
Kuva

jos ei ole jousitusta

Joo kumipusla jousen ominaisuudet ei riitä talvi ajoon ja vielä kun on kovat paineet renkaissa.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17771
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: "No" jaa

Viesti Kirjoittaja PW »

Nuo ruuvit on tuossa aika kivasti, vähän niiku varmuuden varmistamiseksi jos kallistaa ni sitt alkaa ottaa kiinni mutt pystyssä ajossa ei haittaa.

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

noja
Viestit: 153
Liittynyt: 23 Elo 2010, 06:51
Paikkakunta: Tampere

Re: "No" jaa

Viesti Kirjoittaja noja »

Bilteman rengas rupes hylkimään ruuveja. On senverran ohut runko ja toiselta puolelta kulunut ettei kestänyt, kaikki repeymät oli juuri tuolla kuluneella puolella.
Kuva
Samalla kaavalla tuli tuo uusikin ruuvirengas tehtyä. Erona edelliseen on vähän enempi pintaa ei tuu ruuvit niin pitkälle läpi, vähän leveemästä profiilista ja kuviosta johtuen ruuvit on nyt enempi reunoilla. Nyt ilman kuskin painoa ruuvit hädin tuskin ylttää maahan, piti jopa vähän laskea paineita että sai paremman pidon. Kestää myös virallisesti enempi painetta, saa nähdä että kestääkö, maastopyörän 26 tuumaisissa ruuvirenkaissa ei vastaavia ruuvin hylkimis vaivoja kuin tuossa bilteman renkaassa.
Kuva
Nojariin pistin taakse tollasen romu/osan luovuttaja pyörän mukana tulleen vanhan nasta renkaan, hyvin tuntuu pitoa siinäkin olevan. Nyt vetelyn tunne on huomattavasti pienempi jopa siedettävä... onneks kesä on jo lähellä. :mrgreen:
Kuva

kuvat.fi teki oharit ja lopetti ilmais versionsa, siksi kuvalinkit ei enää toimi :evil: :evil: :evil:

Viimeksi muokannut noja, 18 Syys 2012, 16:44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3848
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: "No" jaa

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Sulla on liian pitkät ruuvit liian reunassa niin niihin kohdistuva voima tuppaa painamaan ne sivuttain lyttyyn. Mulla on vähän sama ongelma nastarenkaissa kun vanne on vähän liian kapea ja siks ne on järjestäen tullu renkaasta läpi sisäpuolelle.

noja
Viestit: 153
Liittynyt: 23 Elo 2010, 06:51
Paikkakunta: Tampere

Re: "No" jaa

Viesti Kirjoittaja noja »

Wacky kirjoitti:

Sulla on liian pitkät ruuvit liian reunassa niin niihin kohdistuva voima tuppaa painamaan ne sivuttain lyttyyn.

Joo tää on ihan totta, ainakin tossa uudessa 20" nojarin eturenkaassa, se on vähän liian pullee ja ruuvit tahtoo jäädä liijan reunalle. Sen huomaa myös siinä että tahtoo nojari lipsahdella jäisissä urissa ja ihan täyttä luotto pitoon ei ole kun taas maastopyörässä ruuvit puree hyvin jäähän urista riippumatta. Mutta kyllä toi bilkan rengas repes ihan heikkouttaan kun ei kestänyt kuin vajaa 40km kun 26 tuumaset maastopyörässä on kestänyt jo reilu 300km.

Vastaa Viestiin