jori kirjoitti:...
Heh, tekstiä tulee tähän ketjuun sellaista vauhtia, että ei ehdi lukemaan läpi. Minäkin vastasin eilen sisällöltään aivan saman viestin, kuin optimistx tuohon profiili-3D-kappale vertailuun, kun en älynnyt, että oli jo sivu vaihtunut ja sielläkin jo monta viestiä.
Suu messingillä luin tekstiäsi, ei hätää. Kiintoisaa verrata muotoiluja. Sanoit ytimekkäästi ja selkeästi, ja olipa tuo pintojen "märkäpinta-ala" - juttu hyvä tietää. Plus oli useita tärkeitä lisäyksiä, uusia minullekin.
On tietysti rohkaistava uusia ennakkoluulottomia ideoita eikä tyrmättävä niitä. Mutta kun toivoo jotain, on ehkä hyvä miettiä tarkemmin sitä, että jos yllättäen saapikin toivomansa
Voisi olla houkuttelevaa tehdä "maailmanennätys" esim. viiden henkilön tandemajossa, mutta entä sitten? Ei niitä juuri kukaan noteeraa, paitsi ehkä joku iltapäivälehti eukonkannon, piereskelykisan ja saappaanheiton ohella.
Jää sitten projektin toinen osa, käytännöllinen arkiajoneuvo julkisille teille Suomeen. Siinä olisi ensimmäinen päätös ymmärtääkseni ennen mitään muita ideointeja se, tehdäänkö
laillista polkupyörää
laillista autoa tai muuta moottoriajoneuvoa
Jos silmien edessä siintelee 4-6 pyöräinen auto, joka voi kiitää 160 km/h , niin saattaisi olla tarpeen katsoa, mitä katsastuskonttori vaatii katsastukselta ja mitä auton tyyppikatsastus sisälläänpitää.
400-500 kilon ihmislastia kuljettava polkupyörän kiekoilla varustettu auto? Törmäystestit?
Lizard100 kirjoitti:...Tosin olen suunnitellut profiilin joka toimii 2 x paremmin/tehokkaammin kuin Glasgown yliopiston tekemä..tai Stuttgartin..sanoin tämän vain osoittaakseni osaavani suunnitella siipiprofiileja uudella ohjelmalla..
Olet maailmankuulu monimiljonääri tuossa tuokiossa, jos pystyt parantamaan parhaiksi tunnettuja siipiprofiileja 2 x. Olisikohan aihetta onnitella tästä?
Lizard100 kirjoitti:.saan frontalin 0,7 m2 alle ja cdA per ukko alle 0.01:n.
Muotokertoimesi on siis alle 0.06, puolet Vectorin kertoimesta. Ehdottaisin laskelmoimaan parhaimmillaan virtaviivaisimpien henkilö autojen kertoimilla, noin 0.24, jos aiot tehdä 6-pyöräisen kopan autotallissa noin 2000 euron budjetilla ilman tuulitunnelikokeita yms. Plus valmistautumaan silti vielä olennaisesti huonompiin arvoihin.