Talvipyöräily

Onko mielessäsi nojapyöriin tai nojapyöräilyyn liittyvä kysymys? Haluatko kertoa kokemuksistasi? Kirjoita tänne ja saat varmasti vastauksia.

(Noja)Pyöräily tottumukset

Nojapyörällä kesät talvet

35
31%

Nojapyörällä kesät, talvet pystypyörällä

28
25%

Nojapyörällä kesät, talvella en pyöräile

23
20%

Pyörä fiiliksen, eikä vuodenajan mukaan

28
25%
 
Ääniä yhteensä: 114

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4803
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Talvipyöräily

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Talvipyöräily

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Piuhoja, piuhoja, piuhoja... Ihmiskeho tuottaa kyllä pyöräillessä riittävästi hukkalämpöä, ei sitä tarvi akuista erikseen ottaa. Jos ihmisen hyötysuhde on pyöräillessä noin 20%, niin 100W teholla pyöräily tuottaa suunnilleen 500W lämpötehon. Tuo hukkalämpö pitää vain saada pidettyä oikeissa paikoissa, ettei ole toisaalta hiestä märkä ja toisaalta umpijäässä.
Jos valmistajan ilmoitus 3300mAh akun 3-5tunnin kestosta pitää paikkaansa niin nuo pohjalliset lämpiää noin 3W teholla yhteensä...
Parempi vain keskittyä siihen että veri kiertää jaloissa kunnolla(ei polkimia liian ylös ja penkki sellainen ettei paina reunallaan jalan verisuonia kasaan) eikä ajoviima pääse liiaksi jäähdyttämään.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17772
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Talvipyöräily

Viesti Kirjoittaja PW »

jviirret kirjoitti:

Piuhoja, piuhoja, piuhoja... Ihmiskeho tuottaa kyllä pyöräillessä riittävästi hukkalämpöä, ei sitä tarvi akuista erikseen ottaa. Jos ihmisen hyötysuhde on pyöräillessä noin 20%, niin 100W teholla pyöräily tuottaa suunnilleen 500W lämpötehon. Tuo hukkalämpö pitää vain saada pidettyä oikeissa paikoissa, ettei ole toisaalta hiestä märkä ja toisaalta umpijäässä.
Jos valmistajan ilmoitus 3300mAh akun 3-5tunnin kestosta pitää paikkaansa niin nuo pohjalliset lämpiää noin 3W teholla yhteensä...
Parempi vain keskittyä siihen että veri kiertää jaloissa kunnolla(ei polkimia liian ylös ja penkki sellainen ettei paina reunallaan jalan verisuonia kasaan) eikä ajoviima pääse liiaksi jäähdyttämään.

Jukka

Tuo on kyllä totta, keskikehossa olis lämpöä vaikka kuinka, pitäs olla semmoset pohjalliset ett sais ne liitettyä verenkiertoon :wink:

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13810
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Talvipyöräily

Viesti Kirjoittaja jori »

Virtaavassa ilmassa konvektiokerroin = paikallinen lämmönsiirtoteho lämpötilaeroa kohti on suurin juuri patopisteessä, eli siellä, missä virtaava ilma kohtaa kappaleen ensiksi. Virtaavassa ja seisovassa ilmassa lämmönsiirto voi olla moninkertainen verrattuna seisovaan ilmaan. Tuulennopeuden vaikuttavuustaulukot antavat tässä suhteessa vähän väärän kuvan, sillä ne on laskettu keskimääräisen konvektiokertoimen mukaan, eli niissä on oletettu verenkierron tasaavan lämpötilan. Paikallinen paleleminen viimassa on siis paljon pahempaa, kuin nuo taulukot antavat ymmärtää.

Siksi terpan vichypullokatteet jalakapohjien alla ovat tehokkaat. Kolmipyörään sopisivat hyvin myös routamatosta (harmaa joustava vaahtomuovi) leikatut ja lämmöllä kengän kärjen ympäri muotoillut levyt. Ei sen suojan tarvitse kantapäähän asti ylettää. Kantapää harvoin palelee, eikä se sijaitse milloinkaan patopisteessä, vaan sen yli virtaa ilmaa, joka on jo kääntynyt ja virrannut kengän kärjen ohi.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

vetu
Viestit: 69
Liittynyt: 17 Marras 2012, 11:31
Paikkakunta: Veteli

Re: Talvipyöräily

Viesti Kirjoittaja vetu »

Käsien tuulisuojat
Mehukatti kanisterista, tai vastaavasta saa kätevästi tuulisuojat, kun leikkaa sivuun sopivan aukon kädelle.
Sarvi läpi korkin reijästä ja klemmarilla kiinni.
Lensin 80 luvulla Trikellä= A-tyypin ultrakevyt, 26 asteen pakkasella näillä suojilla. Kaikki muut paikat paleli, paitsi kädet.
Polkimiinkin voi laittaa samantapaiset, kuten aikaisemmin on tullut foorumilla esille.
Moottorikelkka varusteina on saatavana käsien suojia, jotka kiinnitetään sarviin. Voisi sopia polkupyöriinkin.
Vesa

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4803
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Talvipyöräily

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

vetu
Viestit: 69
Liittynyt: 17 Marras 2012, 11:31
Paikkakunta: Veteli

Re: Talvipyöräily

Viesti Kirjoittaja vetu »

Käsiensuojat
Kelkkavarusteena myytävät ovat kuin iso kintas lämpövuorilla kiinnitettynä sarveen

Vesa

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Talvipyöräily

Viesti Kirjoittaja irakas »

Vuoripuro.com myy melojan tuulisuojia. Sopisivat varmaan nojakisteillekin:

http://www.vuoripuro.com/product/599/ar ... ulensuojat

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17772
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Talvipyöräily

Viesti Kirjoittaja PW »

Kädet miulla kylmenee kun rukkasella pitää teräksistä ohjaustankoa kädessä, joku pinnote tuohon olis ratkasu. Pika ratkasu oli kahet rukkaset päällekkäin :D Vois tuon ohjaustanko osuuden tehdä vaikka puusta niin ei niin johtas kylmää. Viima ei varsinaisesti oo käsiin tuntunu, jos tuon vielä kattaa niin ei sen vertaa.

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

TMS
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 964
Liittynyt: 17 Kesä 2008, 09:34
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Talvipyöräily

Viesti Kirjoittaja TMS »

Talvipyöräilyyn liittyen Wim Schermer oli tehnyt rengaskokeita Schwalbe Kojakeilla pakkasessa (Hollannissa oli ollu lähes 5 astetta miinuksella :wink: ) ja sisällä. Täältä löytyy koko juttu:
http://wimschermer.blogspot.fi/2013/01/ ... eskou.html

Mitä nyt googlekääntäjällä asiasta ymmärsin niin sisällä noin 22 asteessa heiluri oli heilunut 52,2 s ja ulkona renkaiden jäähdyttyä -4 asteeseen enää 36,5 s. Eli suoraviivaisesti ajatellen 22 asteessa vierintäkitka on 43 % pienempi kuin -4 asteessa. Paineen alenemista lämpötilan pudotessa ei vissiin ollut huomioitu, eli sisällä oli laitettu 5 bar ja sitten vaan viety ulos, eli paine on siis pakkaskokeessa ollu hieman pienempi. Melkoinen ero kuitenkin jonka jokainen talvipyöräilijä on toki huomannut omilla empiirisillä kokeilla :D

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Talvipyöräily

Viesti Kirjoittaja mhelander »

PW kirjoitti:

Tänään n. - 25 C, kolmipyörällä liikenteessä, jonkin verran klossien kohalta alko kylmä hiipii kengän sisään (North Wave Celsius Artic), yks villasukka jalassa. Pohjallinen vois auttaa tai sitten tuulensuojalevy tuohon keulaan, jalkojen eteen.
Muuten tarkenee ihan hyvin, yläkroppa jopa turhan lämmin.

Kokeiles vaihtaa villasukka merinovillaseen. Itse kävin torstaina NorthWave Fahrenheit -kengillä -18 pakkasessa tunnin lenkin, jalassa uutukaiset merinosukat, ohuempi ja päällä vähän paksumpi, partioaitasta hain viikolla. Eipä jalkoja palellu.

Mutta muuten tuo kropan lämmön tasaus on munkin ongelma/ominaisuus. Vartin kun on ajanu niin yleensä kannattaa pysähtyä, jalotella vähän ja notkistella sormia. Veri humahtaen lähtee kiertämään ja sen jälkeen tarkenee vaikka kuinka pitkään.

Ai niin, tilasin Aerogel -pohjalliset, jos vielä vähentäis pohjan läpi hohkavaa kylmää. En oikein tykkää noista lisä härpäkkeistä, kuten kenkäsuojistakaan. Liian hapokasta säätää niiden kanssa.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2654
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Talvipyöräily

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Tässä yhtäkkiä aloin miettiä että kun se kylmä hohkaa noiden talvipyöräilykenkienkin pohjan läpi enkä jaksaisi viritellä mitään ihmeellisiä juttuja alle/päälle niin auttaisiko jos ompelisi avaruushuovasta ja jostain ohuesta kankaasta "sukat" kenkien sisälle (tai siis jalkaan ne tulis mutta jalan ja kengän väliin)? Kun eikö avaruushuopa torppaa hyvin lämmön sisällä, käännyttäisikö se pyöräilykengän pohjasta hohkaavan kylmänkin muualle?

Ajelin eilen n. 10 asteen pakkasessa nahkalobsterit kädessä eikä mulla jäätynyt yksikään sormi, vaikkei mitään alushanskoja ollutkaan. Oikeestaan olivat aika hikisiä. Kuten oli takkikin (vaikka mulla on edelleen pyöräilyssä käytössä tekninen aluspaita ja lidlin ohut pyöräilytakki)...mutta varpaat mulla on herkästi jäässä. Tosin jos kävelen niillä kengillä niin yhtäkkiä ei sitte olekaan enää jäässä. Olen ajatellut että vaaka-asennossa veri ei kierrä kunnolla ihan tappiin saakka.

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Talvipyöräily

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Premnas kirjoitti:

Tässä yhtäkkiä aloin miettiä että kun se kylmä hohkaa noiden talvipyöräilykenkienkin pohjan läpi enkä jaksaisi viritellä mitään ihmeellisiä juttuja alle/päälle niin auttaisiko jos ompelisi avaruushuovasta ja jostain ohuesta kankaasta "sukat" kenkien sisälle (tai siis jalkaan ne tulis mutta jalan ja kengän väliin)? Kun eikö avaruushuopa torppaa hyvin lämmön sisällä, käännyttäisikö se pyöräilykengän pohjasta hohkaavan kylmänkin muualle?

Se ei vaan hengitä yhtään, eli jos jalat hikoaa niin ovat sitten tosi märän tuntuiset. Tuommoinen "vika" on myös neopreenisukissa, joita oon kovimmilla pakkasilla käyttänyt. Ilmiön voi kokeilla kun laittaa muovipussit jalkoihin ennen kuin työntää ne kenkiin :)

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17772
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Talvipyöräily

Viesti Kirjoittaja PW »

Ei kyllä oo vaikee rakentaa jalkapohjille viimasuojia polkimiin. Menestyksekkäästi käytetty esim. muovipullon puolikkaita - saman asian ajaa varmaan mehukanisterin kylki - ite tein ohuesta uretaanilevystä.
Ne saa kiinni, ilmastointiteipillä, rautalangalla, polkupyöränsisuskumisuikaleella ym.

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Hopea
Sisällöntuottaja
Viestit: 1087
Liittynyt: 20 Loka 2006, 09:56
Paikkakunta: Helsinki

Re: Talvipyöräily

Viesti Kirjoittaja Hopea »

Nyt tuli taas uusi ennätys kenkien kokonumeroiden kanssa. Mun jalka on 42 suomalaisissa kengissä, useimmissa eurooppalaisissa myös. B-kaupan pyöräilykengistä piti ottaa vähintään 45 että sopi varpaat liikkumaan yhdellä urheilusukalla. No, nyt sopii pohjallinen ja varmaan toinenkin sukka vielä. Ja tuntuu lämpimältä, kiitos vinkistä kaima. Klossien kanssa yhteensä 49€, ei minusta paha jos vähänkään toimivat.

Kyllä nyt harmittaa kun viikko on niin täysi ettei ehdi kokeilemaan. Nyt vaan olis kelit niin kohdallaan täällä Suomen eteläreunalla. Pakkasta 2-10 astetta ja hyvin tallaantuneet pyörätiet. Ens viikolla sitten...

Sinner Demon 2026 2006-> Savenmaa Alku 2009-2012 HP Velotechnik Gekko FX 2012->

Vastaa Viestiin