Rakennus neuvoja kaivattaisiin

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
repeat.spacer
Viestit: 53
Liittynyt: 05 Tammi 2008, 00:47
Paikkakunta: Vaasa

Rakennus neuvoja kaivattaisiin

Viesti Kirjoittaja repeat.spacer »

Hei ensimmäistä kertaa.

Muutama vuosi sitten tutustuin ilmiöön nojapyörä internetissä. Innostuin asiasta ja aloin etsimään pyörää. Kova hinta tuli opiskelijalle heti seinöänä eteen, joten ajattelin rakentavani itse. Tutkiskelin ja hain tietoa internetistä. Tulin tulokseen, että näyttääpä aika hankalalta ja monet viritykset näytti (tietysti) kovin kotikutoisilta, joten päädyin keräämään rahaa. Ensimmäisen ja tähän mennessä ainoan kohtaamiseni reaaliseen nojapyörään suoritin 2007 keväällä vaasan yliopiston pyöräpäivillä, johon pyysin Tapio Osalaa esittelemään Trikeänsä (olin yhteydessä myös roniin ja sähköpyörään).

Nyt olen viimein saanut rahaa kokoon ja lähdin selailemaan pyöriä. Paljon näyttää olevan kaiken laista tarjolla. Hinta vain kuitenkin hirvittää (köyhälle kaikki on kallista). Olen viimeisen vuoden aikana ajoittain tarkkaillut myös saksan ebayn hintoja. Tarpeeksi surffailtua eksyin tänne foorumille ja lueskelin tätä rakentelu osastoa ja olikohan tätä kautte kun eksyin myös python-lowracer.de sivustoille. Nyt tuntuu, ette ei helkkari ei sitä viitsisi vielä tuhlata rahoja tehdasvalmisteiseen, vaan on se kokeiltava eka itse (kun nyt on vielä töissäkin metallifirmassa, josta löytyy hitsivehkeet jne.).

Nyt seuraavana etappina olisi siis kokeilla rakentaa pyörää. Paljon jäi kiinnostamaan tuo python, mutta en nyt ole vielä mitään suurempia siirtoja tehnyt. Koska olen niin kokematon nojapyörien suhteen, sekä yleensäkkin pyöränrakentamisen suhteen olisi todella mukava tavata ihminen/ihmnisiä, joilla olisi asiasta kokemusta ja voisi auttaa minut suurimpien karikkojen ohi. Asun nyt ainakin syksyyn asti Tampereella, joten vapaaehtoiset saa ilmoittautua. Tietysti täällä foorumillakin voi huikata, jos tulee mieleen mitä nyt ainakin kannattaa huomioida.

Luin myös toisesta topikista, jossa (en nyt tässä muista kuka, enkä jaksa lähteä etsimään) eräs nainen kyseli nojapyörä koeajo mahdollisuutta. Tulisin itsekkin mielelläni kokeilemaan nojapyörää, jos jollakin on mahdollista ja haluja esitellä (olen kyllä aika pitkä:190cm). Ihan vaan koska tuo trike on ainoa kokemukseni.

No nyt pitää lähteä koulun koneelta kotiin nukkumaan. kirjoittelen lisää myöhemmin, jos huomaan suuria epäloogisuuksia/asiavirheitä/puutteita tässä jutussa. Kiitoksia vastauksista etukäteen.

-Matti

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Vajaa kymmenen nojakkia rakentaneena neuvoisin ensimmäiseksi pyöräksi tekemään kaksipyöräisen SWB:n tai LWB:n. Noin pitkän henkilön olisi kyllä helppo tehdä itselleen Pythonikin, mutta sen käyttöalue on vielä suppeampi kuin tavallisten nojakkien. Ja ajamaan oppiminen, vaikka onkin henkisesti antoisaa, vaatii paljon aikaa ja hermoja.
Hyvä lähtykohta suunnitelulle on selvä sivukuva tehdas nojakista. SWB:n kriittiset kohhdat liittyy ketjulinjaan ja LWB:n etupään kallistuskulmaan, jättöön, rakeen, tilttiin ja muuhun geometriaan. Omista tekeleistä(linkki alhaalla) nuo LWB:t on ollut helpoimpia rakentaa ja itse pidän niistä toistaiseksi SWB:tä enemmän.

Jukka

ps. tässä Raahessa on koeajomahdollisuus tällä hetkellä 26LWB:lle ja 24SWB:lle. Lowracer on lainassa. Hipparion oli ajokunnossa vajaan sullottaessa, mutta kumit niin huonossa kunnossa ettei välttämättä enää kestä kunnolla ilmaa pistää.

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2029
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Tervetuloa vaan joukkoon tummaan! Kun on tullut jokunen nojis tehtyä niin ajattelin että jotain vinkkejä voisin antaa. Se on sitten toinen juttu onko niistä muille hyötyä kun mieltymykset vaihtelevat. Ensin varoitus: Nojakin rakentelu on pahuksen addiktoiva harrastus. Aina löytyy uutta kokeiltavaa ja ensimmäinen jää harvoin viimeiseksi. Sitten niitä onkin yhtäkkiä talli täynnä. Jos on tilaa niin se ei haittaa, on vain mukava vaihdella ajokkia välillä. Rahaa ei tarvitse käyttää paljon jos ei halua, kun ottaa osat vanhoista pyöristä.

Ensimmäiseksi olisi hyvä päästä ajelemaan mahdollisimman monenlaisilla pyörillä. Nyt tämä on helpompaa, kun itse aloittelin niitä ei juuri ollut. Sitten kun "se oikea" on löytynyt, kopioidaan sen mitat mahdollisimman tarkasti. Tämä on helpoin tie, sillä mitoituksen osuminen kerralla kohdalleen olisi melkoista moukan tuuria! Rungon mallia voi tietysti muuttaa helpommaksi valmistaa, kunhan olennaiset mitat, ohjausgeometria ja istuinkulma ja -korkeus eivät muutu. Valmistusvaiheessa on haastavaa saada runko kuvien mukaiseksi, parasta on jos piirustus olisi 1:1 alla mallina. Pyöriä kantsii sovitella ennen saumojen vetoa että ovat samassa linjassa. Samoin keskiö pitää saada kaikinpäin suoraan.

Tärkein komponentti nojakissa on penkki. Sen on noudatettava selän muotoja ja siksi sen tekeminen on ehkä vaikeinta. Tarvikepenkkejä on myytävänä, mutta on huomioitava millaiseen pyörään ne on tarkoitettu. LWB:hen ei sovi makuuasentoinen kilpanojakin tuoli.

Ensimmäiseen projektiin en suosittele mitään eksoottisia (=kalliita) materiaaleja käytettävän, sillä kaikesta huolimatta siitä yleensä tehdään "parannettu" versio jossain vaiheessa.

Koska olet pitkä, kaikentyyppiset nojakit ovat periaatteessa sopivia. Jos haluat ajaa vauhdikkaasti niin valitse low- tai highracer, Retkeilyyn sopii perus SWB, LWB tai trike. Kaupunkiin kenties parhaiten CLWB.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Rakennus neuvoja kaivattaisiin

Viesti Kirjoittaja jori »

Kun nyt näyt asuvan Tampereella, voisit käydä juttelemassa nokakkain. Minulla on omassa käytössäni Pakoputkipyöräksi kutsumani romuosista koottu etuvetoinen highraceri. Aiemmin ajelin omatekoisella, virtuaalisella ohjausnivelellä vaustetulla, jalkaohjatulla kolmipyörällä (hipsu/python), joka on nyt kuitenkin osien tarpeessa purettu. Kolmipyörän koeajoa en siis voi tarjota, mutta kokemusperäistä tietoa kylläkin.
Koska näyt olevan lähes minun mittaiseni Pakoputkipyörällä voit ottaa tyypit ilman sen kummempia säätöjä.
Minullakin on suunnitelmissani rakentaa runko-ohjattava kaksipyöräinen, joten meillä näyttää olevan samoja intressejä sen suhteen. Lisäksi olen luvannut tehdä pakoputkipyörän rungosta kavereille muutaman kopion. Runkosarjan aikataulua ovat kuitenkin venyttäneet lukuisat muut kiireet. Pienikin apu saattaisi tuupata projektin taas liikkeelle.
Asun 1,5 kilometriä keskustasta Petsamon pientaloalueella.
Tarkempia ohjeita perille löytämistä ja tapaamisaikaa ja varten voit kysellä puhelimella: 0400 965049

Jori

Avatar
repeat.spacer
Viestit: 53
Liittynyt: 05 Tammi 2008, 00:47
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja repeat.spacer »

Kiitoksia vastauksista. Viime viikolla ei ollut aikaa käydä internetissä, kun olen työ komennuksella. Tällä viikolla kerkeän ehkä paremmin lukemaan ja vastailemaan. En kuitenkaan juuri nyt ;). Jori otan yhteyttä myöhemmin. Olen varmaan aikaisintaan viikonloppuna takaisin Tampereella.

-Matti

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Viesti Kirjoittaja jori »

repeat.spacer kirjoitti:

Kiitoksia vastauksista. Viime viikolla ei ollut aikaa käydä internetissä, kun olen työ komennuksella. Tällä viikolla kerkeän ehkä paremmin lukemaan ja vastailemaan. En kuitenkaan juuri nyt ;). Jori otan yhteyttä myöhemmin. Olen varmaan aikaisintaan viikonloppuna takaisin Tampereella.

-Matti

Minäkin olen tämän viikon Itävallasa.

Härmäpyörä
Viestit: 59
Liittynyt: 10 Heinä 2008, 01:57
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

20'' rapakaaret

Viesti Kirjoittaja Härmäpyörä »

Mistähän löytyisi tadpolen etupyöriin (20'') rapakaaret?

ei jaksa enää odotella kuivia kelejä....

Vastaa Viestiin