Speed-drive keskiö vaikuttas aika fiksulta systeemiltä. Onko tuollaisista kellään kokemusta tai havaintoa? Noihin saa vaihdettua eri mittaisia kampia, jolloin rattaat jne hilut pysyy samoina, mutta kammet saa vaihdettua. Tuossa ois vaan se iso etu, että ei tarvisi etsiä mitään jumalattoman kokoista eturatasta. Toisena boonuksena se, että tuo ei tarvitse kierteitä runkoon, eli itserakentajalle taas vähän helpompaa, niin ja ei tarvi etuvaihtajallekaan putke tms. Tarkemmin kun tuohon nyt tutustui, niin tuossahan on tosiaan kaksi vaihdetta, jolloin välitysten skaalan saa todella laajaksi. Tuossa speed-drivessa on 1:1 välitykset ja 1,65:1. Jos tuokaan ei riitä, niin tuohon saa kiinni kaksi ratasta
Noita on ainakin joihinkin nojakkeihin ollut optiolistalla ruksittavana, sillä ajattelin että jos jollakin olisi moiset systeemit käytössä. Noista ei tunnu löytyvän oikein mitään juttua suomalaisita pyöräilyfoorumeilta.