Kumma ääni, mistä johtuu?

Onko mielessäsi nojapyöriin tai nojapyöräilyyn liittyvä kysymys? Haluatko kertoa kokemuksistasi? Kirjoita tänne ja saat varmasti vastauksia.
ajarmala
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2004
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Kumma ääni, mistä johtuu?

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

Olen nyt viikon verran yrittänyt metsästää lähdettä kummalle narinalle, joka kuuluu nojakin takapäästä ajaessa: ääni on narsknarsk, narsknarsk, narsknarsk. Sen taajuus mukailee ajonopeutta ja se kuuluu takapäästä:

  • se kuuluu vain kun polkee ja käyttää voimaa
  • ei kuulu kun vain pyörittää polkimia ilman, että oikeasti polkee
  • ei kuulu, jos vain rullailee vapaalla eikä polje

En vaan keksi, mistä se tulee... Keväällä kuului eturenkaasta vastaava narina, kun pinnat olivat löysällä, ja ääneen auttoi, kun ne kiristi. Sen takia aloin epäillä, että myös takavanteen pinnat olisivat nyt löysällä. Kiristin ne, mutta vanne meni kieroon, joten oli pakko viedä se huoltoon oikaistavaksi. Se tuli huollosta suorana, mutta vasemman puolen pinnat olivat paljon löysemmällä kuin oikean puolen pinnat ja sama ääni kuului edelleen...

No kiristin vasemman puolen pinnnat (1/2 kierrosta) ja ääni vaimeni hieman. Seuraavan päivän lenkkiä varten kiristin niitä vielä 1/4 kierroksen lisää, mutta edelleen narskui. Nyt ke tsekkasin kaikki pinnat ja tasasin niiden kireydet: vielä vähän parempi, mutta edelleen kuuluu vaimea narina narsknarsk. Mitä vielä voisi keksiä?

Onko se takavanteen pinnaus?
Voimansiirto? Takavaihtaja?
Rataspakka?
Kuluneet ketjut?
Mikä?

T. Ari

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Kumma ääni, mistä johtuu?

Viesti Kirjoittaja mhelander »

ajarmala kirjoitti:

Onko se takavanteen pinnaus?
Voimansiirto? Takavaihtaja?
Rataspakka?
Kuluneet ketjut?
Mikä?

T. Ari

Itse epäilisin ensin takavanteen pinnausta. Jos ratas on vanha ja etenkin pinnat löysällä tulee narskis-ääniä polkiessa helposti. Ja joskus vaikka pinnat olisivat tiukalla kun niihin on risteyskohdissa kulunut pienet kolot ja vannekin on löystynyt.

Muistaakseni aikanaan halvan retkipyörän teräsvanne pinnoineen piti vastaavaa narsketta. Kilpapyörän rattailla en ole moista saanut aikaiseksi.

Jos ratas muuten on kuosissa ja viitsii alkaa niin purkaisin rattaasta pinnat irti ja puolaisin uusiksi. Pinnat navan laippoihin siten tulevat eri puolelle ja eri suuntaan kuin ennen, ja vielä eri päin ristiin -> kuluneet kolot tulevat näkyville mutta risteyskohtiin uudet sileät pinnat.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kumma ääni, mistä johtuu?

Viesti Kirjoittaja jviirret »

ajarmala kirjoitti:

Se tuli huollosta suorana, mutta vasemman puolen pinnat olivat paljon löysemmällä kuin oikean puolen pinnat ja sama ääni kuului edelleen...

Eikös niiden pidäkkin olla eri kireydellä koska kulma napaan nähden on pakan puolelle eri kuin toisella puolella?

mhelander kirjoitti:

Ja joskus vaikka pinnat olisivat tiukalla kun niihin on risteyskohdissa kulunut pienet kolot ja vannekin on löystynyt.

Mullakin on joskus ollut tuollainen vanne joka narskuu noista risteyskohdista, narske lähti kun risteyksiin pisti tipat öljyä. Halpa kokeilla johtuuko siitä, mutta ei ole oikea tapa korjata.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

oki
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 311
Liittynyt: 20 Elo 2012, 12:18
Paikkakunta: Liminka

Re: Kumma ääni, mistä johtuu?

Viesti Kirjoittaja oki »

ajarmala kirjoitti:

Olen nyt viikon verran yrittänyt metsästää lähdettä kummalle narinalle, joka kuuluu nojakin takapäästä ajaessa: ääni on narsknarsk, narsknarsk, narsknarsk. Sen taajuus mukailee ajonopeutta ja se kuuluu takapäästä:

  • se kuuluu vain kun polkee ja käyttää voimaa
  • ei kuulu kun vain pyörittää polkimia ilman, että oikeasti polkee
  • ei kuulu, jos vain rullailee vapaalla eikä polje

En vaan keksi, mistä se tulee... Keväällä kuului eturenkaasta vastaava narina, kun pinnat olivat löysällä, ja ääneen auttoi, kun ne kiristi. Sen takia aloin epäillä, että myös takavanteen pinnat olisivat nyt löysällä. Kiristin ne, mutta vanne meni kieroon, joten oli pakko viedä se huoltoon oikaistavaksi. Se tuli huollosta suorana, mutta vasemman puolen pinnat olivat paljon löysemmällä kuin oikean puolen pinnat ja sama ääni kuului edelleen...

No kiristin vasemman puolen pinnnat (1/2 kierrosta) ja ääni vaimeni hieman. Seuraavan päivän lenkkiä varten kiristin niitä vielä 1/4 kierroksen lisää, mutta edelleen narskui. Nyt ke tsekkasin kaikki pinnat ja tasasin niiden kireydet: vielä vähän parempi, mutta edelleen kuuluu vaimea narina narsknarsk. Mitä vielä voisi keksiä?

Onko se takavanteen pinnaus?
Voimansiirto? Takavaihtaja?
Rataspakka?
Kuluneet ketjut?
Mikä?

T. Ari

Oletko löytänyt vikaa narinalle. Mulla narisi kans ja luulin sen tulevan äänen perusteella takaa, mutta kun otin ketjun eturattaalta ja poljin voimakkaasti niin narina kuuluikin keskiöstä. Ääni näyttää kulkevan todella hyvin tuossa pyörän rungossa koska olin varma, että kuuluu takaa :D

Sellaista ei olekaan mitä ihminen ei pystyisi rakentamaan

ajarmala
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2004
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: Kumma ääni, mistä johtuu?

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

oki kirjoitti:

Oletko löytänyt vikaa narinalle. Mulla narisi kans ja luulin sen tulevan äänen perusteella takaa, mutta kun otin ketjun eturattaalta ja poljin voimakkaasti niin narina kuuluikin keskiöstä. Ääni näyttää kulkevan todella hyvin tuossa pyörän rungossa koska olin varma, että kuuluu takaa :D

Ongelma oli viime kesänäkin. Vein vanteen pyörähuoltoon rihdattavaksi ja sen läjkeen öljysin pinnat. Siis tippa öljyä pinnojen risteyskohtiin. Se auttoi viime kesänä. Tänä kesänä ääni alkaa taas hieman jo kuulua, mutta ei ihan vielä käy hermojen päälle.

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Kumma ääni, mistä johtuu?

Viesti Kirjoittaja mhelander »

ajarmala kirjoitti:

Ongelma oli viime kesänäkin. Vein vanteen pyörähuoltoon rihdattavaksi ja sen läjkeen öljysin pinnat. Siis tippa öljyä pinnojen risteyskohtiin. Se auttoi viime kesänä. Tänä kesänä ääni alkaa taas hieman jo kuulua, mutta ei ihan vielä käy hermojen päälle.

Mulla harvoin kuuluu narinoita tms mutta pari viikko sitten kun ajelin kotiin XC-maastokisasta niin värkki tuntui narskuvan poljettaessa, ja yllättäen myös kun polkematta rullasi.

Syyksi paljastui takakiekossa muutamat pinnaparit jotka olivat todella löysällä. Niiden ei pitänyt olla löysällä mutta kun muistelen kiekkojen rihtausta niin etuseen sain tasajännityksen pinnoihin helposti ja vanteen suoraan mutta takana oli enemmän vaikeuksia. Ja onhan noilla jo melkein kolme tonnia ajettu talven yli mutta ongelma hyppäsi silmille ihan tuon yhden rajumman rypistyksen jälkeen.

Narskumiset loppu kun kiristin ensin löysät pinnat, sitten välittämättä suoruudesta kirrasin kaikki pinnat per puoli samaan kireyteen ja sitten vasta rihtasin heitot pois. Nyt on sekä tiukka, suora että narinaton kiekko.

Käsitys on että jos kiekko on rihtattu riittävän suurella pinnojen jännityksellä ei ainakaan ääntä pitäisi tulla pinnoista ja näin niiden risteyskohtienkin kuluminen pysyä hallinnassa. Hyvin harvoin muutenkin kunnolla kasatuista kiekoista katkeaa pinnat muualta kuin navan laipan tai kierteen juuresta.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4802
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Kumma ääni, mistä johtuu?

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Yleensä jos katkee kierteen juuresta , joka on harvinaisempaa. Jos on käyttänyt kasauksen aikana kierteisiin öljyä , tai vaseliinia. Itse kastan aina pinnan nipat kasattaesa vaseliiniin ja saan niistä luistavia asennuksessa. Palautuvat helpommin jos pinnaan on tullut kiertoa , kun leivon pinnoja.
Outo ääni voi tulla sieltä navan pään pinnojen niittauksesta , jos ne ei asetu pesäänsä koko alueelta . Vaan ovat sillain toispuoleisesti kiini reijässä. Joissakin navoissa ei ole otettu huomioon pinnanpään asettumista oikeaan kulmaan. Laitappa sinne kokeeksi pieni tippa öljyä ja jos ääni loppuu hyvä sen puolesta.
Huono taas sen puolesta että ,se kertoo että pinnoja voi katkeilla sisäpäästään . Kun siellä on sellainen asetelma että pinnat kampeaa itseään koko ajan sieltä . :wink:

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Kumma ääni, mistä johtuu?

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Mulla on Bromptonissa kuvatun kaltaista äänimaisemaa takapäässä. Pitääkin tutkia pinnat.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Kumma ääni, mistä johtuu?

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Nojanalle kirjoitti:

Yleensä jos katkee kierteen juuresta , joka on harvinaisempaa. Jos on käyttänyt kasauksen aikana kierteisiin öljyä , tai vaseliinia. Itse kastan aina pinnan nipat kasattaesa vaseliiniin ja saan niistä luistavia asennuksessa. Palautuvat helpommin jos pinnaan on tullut kiertoa , kun leivon pinnoja.

Niin, tämähän on oikeesti osaavien kiekkojen kasaajien normi käytäntö. Sekä vanteen nippelin kaulat (sisäpuolelta) että pinnan kierteet kostutetaan öljytipalla kasauksen yhteydessä. Helpottaa hommaa huomattavasti.

Toinen on se kiertyneiden pinnojen jännitysten poisto. Ennen poistin laittamalla puukalikan lattialle ja akseli siihen päälle, sitten painelin 180-asteen kohdista kiinni pitäen, 45 astetta kiertäen, vanteesta jännitykset pois. Nykyään käytän tukevia hanskoja ja puristamalla saman puolen saman suuntaisia (ristikkäisten välissä) pinnoja puolta vaihtaen, suoraan rihtaustelineessä.

Nojanalle kirjoitti:

Outo ääni voi tulla sieltä navan pään pinnojen niittauksesta , jos ne ei asetu pesäänsä koko alueelta . Vaan ovat sillain toispuoleisesti kiini reijässä. Joissakin navoissa ei ole otettu huomioon pinnanpään asettumista oikeaan kulmaan. Laitappa sinne kokeeksi pieni tippa öljyä ja jos ääni loppuu hyvä sen puolesta.

Tuota. Jos vanne ei ole täysin rikki, ja pinnat riittävällä kireydellä, on jännitysvoimat niin korkeat että mitään ääniä rihtauksesta ei pitäisi kuulua. Jos kuuluu on jokin näistä pielessä.

Nojanalle kirjoitti:

Huono taas sen puolesta että ,se kertoo että pinnoja voi katkeilla sisäpäästään . Kun siellä on sellainen asetelma että pinnat kampeaa itseään koko ajan sieltä . :wink:

Kun kasataan kiekkoa sisältä ulospäin navan laipasta tulevat pinnat pitää painamalla taittaa niin etteivät puno ulospäin ennen pinnojen kiristystä. Helpompi saada rihtattua ja eivät "hae paikkaansa" sitten ensimmäisillä lenkeillä.

Huh, tämä lähti menemään nyt rihtauksen hienouksien vuodatukseksi... mutta toivottavasti on avuksi.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Vastaa Viestiin