Hommasin sitten minäkin lukkopolkimet Biltema-Wellgo ja Shimanon sandaalit. Kivat vehkeet. Tehoja saa tilapäisesti aivan käsittämättömän paljon lisää mäenkinkamiin. Vauhti ei pääse hidastumaan läheskään niin paljon ja matka taittuu nopeammin. Tietenkin se vaatii veronsa, ja mäen päällä läähätys on hirmuista, mutta jotenkin minulle tuli sellainen vaikutelma, että hyötysuhde parani niin, että alamäki riitti lukkopoljinspurtin jälkeen paremmin palauttamaan voimat seruaavassa alamäessä. Ilman lukkoja mäessä meni niin kauan, että palautumisaikaakin tarvitsi enemmän. Tämä ei kuulemma ole yleispätevä havainto, mutta minun fysiikallani toimi näin.
Lukkopolkimet vaikuttavat siten, että nilkka jää enemmän koukkuun ja pyörää poljetaan enemmän jalkapohja edellä. Ilman lukkoja ainakin minä tapasin työntää polkimen sellaiseen kohtaan jalan alla, että polkeminen oikaisi nilkan ja alas painaminen ja jalkojen pysyminen polkimilla parani. No, se oli sitä aikaa, kun ajoin ilman lukkoja. Nyt olenkin jo lukkopoljinkonkari, olenhan ajanut niillä Yhden Lowride 09 reissun. En metriäkään enempää.
Hyvät vehkeet muuten. Huipputehot mäennousukiihdytykseen varmaan kaksinkertaistuivat lukoilla ajettaessa. Pientä päkiän kihelmöintiä tosin esiintyi pitkillä ajorupeamilla liian staattisen asennon takia, mutta potkin lukot irti ja ajelin kantapäillä hetken, niin helpotti kyllä heti.
Laitoin lukkopolkimia ja uusia 152 kampia varten puomin ensin liian pitkäksi. Se oli ihan hyvän tuntuista ensin. Ketju meni kuitenkin niin kireälle, että jouduin palauttamaan puomin vähän lyhemmäksi, niin huomasin, kuinka paljon helpompi lyhyemmällä puomilla koukkupolvena oli pyörittää. Jalkojen lepuuttelua varten täytyy lukot irrottaa ja oikaista jalat kunnolla sääri poljinta vasten.
Vähän vaivaa tuo aerodynamiikan huononeminen, kun jalkapohjat ovat maksimi vastuksen asennossa. Voi olla, että kuvittelin, mutta tuntui siltä, että kovavauhtisten mäkien rullaus olisi hitusen hidastunut lukkojen takia. Ennen tapasin tuollaisissa mäissä kääntää jalkaterät suoraksi ja sisäänpäin ilmanvastuksen minimoimiseksi.
Yhden kerran kaaduin lukkopolkimien takia, vaikka polkimet eivät olleet vielä edes kiinni. Kirkon edestä nurmikolta lähtiessäni keskityin niin polkimien lukitsemiseen, etten huomannut liian suurta vaihdetta ja kuoppaa nurmessa. Jäin niin sanotusti kammelle, pyörä rullasi takaisin monttuun, ja kaaduin pehmeästi nurmikolle kyljelleni. Muita ongelmia ei lukoista vielä ole ollut.
Jori