Sivu 8/9
					
				Re: Mittarikeskeskustelua
				Lähetetty: 18 Loka 2012, 19:17
				Kirjoittaja jviirret
				Nojailija kirjoitti: Paremmin kuin sykkeestä tehon voi arvata nopeudesta.
  
Siihenkin saa kyllä muuttujia, ylä-/alamäki, myötä-/vastatuuli, sileä asfaltti/sora/lumi, rengaspaineet...  
 
Tuo 10 lyöntiä suuntaansa on 5-10%, eli varsin tarkka. Pääseekö oikeilla tehomittareilla polkupyörissä yhtään tuon tarkempaan lukemaan?
Jukka
 
			 
			
					
				Re: Mittarikeskeskustelua
				Lähetetty: 18 Loka 2012, 19:45
				Kirjoittaja jori
				jviirret kirjoitti:Nojailija kirjoitti: Paremmin kuin sykkeestä tehon voi arvata nopeudesta.
  
Siihenkin saa kyllä muuttujia, ylä-/alamäki, myötä-/vastatuuli, sileä asfaltti/sora/lumi, rengaspaineet...  
 
Tuo 10 lyöntiä suuntaansa on 5-10%, eli varsin tarkka. Pääseekö oikeilla tehomittareilla polkupyörissä yhtään tuon tarkempaan lukemaan?
Jukka
 
Tässä nojailijan tunnin ajon vertailu sykkeen ja wattimittarin kesken.
Nojailija kirjoitti:
taas wattianalyysiä:
31.07.12	Velo				
min	      W	km/h min	max	syke
0 – 10	306	47.6	45.6	50.4	188
10 – 20	277	46.6	45.2	48.5	187
20 – 30	282	46.0	43.8	48.1	189
30 – 40	279	45.6	43.8	48.1	190
40 – 50	277	45.5	43.8	47.7	190
50 – 60	281	46.0	44.1	48.5	194
0 – 60	284	46.2	45.6	50.4	190
 
Tässä pidemmältä ajalta.
Nojailija kirjoitti:
12h Su.5.8.2012[/b]
Alku hyvä, lopussa rupesi väsyttämään.
		Keskariwatit	Vastatuuliosuus	Ylämäki		Km/h	syke
- tunti	210						                        39.1	155	
 
- 212		              220		280		        39.2	152
 
- 217						                        38.9	155
 
- 210		              220		280		        38.2	157
 
- 208						                        37.2	158
 
- 200		              220		260		        36.6	156
 
- 201		(tauko 8 min)			                35.8	153
 
- 190		             210		260		        35.1	150
 
- 184						                        34.1	146
 
- 191		             200		250		        33.9	146
 
- 190		(tauko 5 min)			               31.8	146
 
- 190		             195		250		       33.8	146
 
 
Kovakuntoisella näyttää pysyvän melko hyvin linjassa. Onkohan sykemittareissa oikeastaan puute. Niissä pitäisi olla Wattinäyttö. 
 
			 
			
					
				Re: Mittarikeskeskustelua
				Lähetetty: 18 Loka 2012, 20:49
				Kirjoittaja mhelander
				Nojailija kirjoitti:Pakko valistaa: syke on vain hyvin karkeasti suuntaa antava tehon suhteen, samoilla tehoilla voi syke voi olla +-10 lyöntia,  ylös tai alas, keskiarvosta. riippuu ihan kaikesta muusta: pysty/noja asento, lämpötila, kehon kuivuneisuus, veren sokeripitoisuus, kisa vai arki, jne. Paremmin kuin sykkeestä tehon voi arvata nopeudesta. Jos ei halua siis ostaa wattimittaria 
 
Jep. Oikealla tehomittarilla selviää asia paremmin. Mutta kuten sanoit että kun samalla näen vauhdin, sykkeen, tehon ja nousuprosentin, sekä fiilis tuulen voimakkuudesta niin loppu on sitten moottorin motivointia.
Muuten sen tehon tarkasti mittaaminenkin on turhaa. Ei tämä kauramoottori ole ohjelmoitavissa noin vain että nyt 250 W ja kolme tuntia. On liikaa muuttujia ja motivaattoreita vaikuttamassa. Lähinnä mielenkiinnosta mokomaa lukua katselisin, ja voisin yrittää kalibroida jotta tasaisissa olosuhteissa luvulla olisi ehkä jotakin todellisuuspohjaa.
Strava laskee noita tehoja mutta se on kyllä ihan arpajaisia mitä nojakkikuskille saa aikaiseksi. Ja oikea tehomittari on vaan aivan liian kallis ja napamittarit painavia.
 
			 
			
					
				Re: Mittarikeskeskustelua
				Lähetetty: 18 Loka 2012, 21:09
				Kirjoittaja optimistx
				jori kirjoitti:...
Kovakuntoisella näyttää pysyvän melko hyvin linjassa. Onkohan sykemittareissa oikeastaan puute. Niissä pitäisi olla Wattinäyttö. 
 
Kumpi selittää tehoa paremmin, syke vai vauhti?
Edeltä sijoittelin taulukkolaskentaan nämä :
teho	vauhti	syke
306	47,6	188
277	46,6	187
282	46,0	189
279	45,6	190
277	45,5	190
281	46,0	194
284	46,2	190
210	39,1	155
212	39,2	152
217	38,9	155
210	38,2	157
208	37,2	158
200	36,6	156
201	35,8	153
190	35,1	150
184	34,1	146
191	33,9	146
190	31,8	146
190	33,8	146
Korrelaatiokerroin vauhdin ja tehon välillä on 0,9777 
Korrelaatiokerroin sykkeen ja tehon välillä on 0,9793
Teho = -128.5 + 2.17 * syke
jossa teho saadaan watteina, kun syke on kpl/min.
Keskivirheeksi taulukkolaskentaohjelma sanoo 9 wattia.
Suoraviivainen "köyhän miehen tehomittari" nojailijan luvuilla olisi yo kaavasta seuraava paperilappunen sykemittarin viereen:
syke teho[wattia]
100	89
110	110
120	132
130	154
140	175
150	197
160	219
170	240
180	262
190	284
200	306
mhelander kirjoitti:...
Muuten sen tehon tarkasti mittaaminenkin on turhaa. Ei tämä kauramoottori ole ohjelmoitavissa noin vain että nyt 250 W ja kolme tuntia. On liikaa muuttujia ja motivaattoreita vaikuttamassa. Lähinnä mielenkiinnosta mokomaa lukua katselisin, ja voisin yrittää kalibroida jotta tasaisissa olosuhteissa luvulla olisi ehkä jotakin todellisuuspohjaa.
...
 
Monen tunnin maantiematkoilla ohjelmoin kauramoottorini suunnilleen vakioteholle siten, että pidän sykkeen mahdollisuuksien mukaan esim. välillä 100-110 /min. Siinä on tosin hommaa vilkuilla mittaria tai kuunnella äänihälytystä, kun rajat ylittyvät. Aion automatisoida seurannan siten, että sähkömoottori pitää sykkeen annetulla välillä. Arduino mittaa sykettä ja säätää moottorin avustusta sen  mukaisesti.
 
			 
			
					
				Re: Mittarikeskeskustelua
				Lähetetty: 21 Loka 2012, 09:35
				Kirjoittaja Nojailija
				Moi,
korrelaatiokerroihan on hyvä, mutta siinä on oikeastaan vain 2 watti pistettä, 200W+-10W ja 300W+-15W, ja näille pistetille on monta datapointsia jolloin korrelaation neliöpoikkeaman arvo tulee pieneksi... mutta korrelaation on sen verran hyvä että nyt mun täytyy kaivaa koneelta viime kauden keskarisykkeet 150W:stä ylöspäin. palataan asiaan 
 
			 
			
					
				Re: Mittarikeskeskustelua
				Lähetetty: 22 Loka 2012, 08:38
				Kirjoittaja mhelander
				Nojailija kirjoitti:Moi,
korrelaatiokerroihan on hyvä, mutta siinä on oikeastaan vain 2 watti pistettä, 200W+-10W ja 300W+-15W, ja näille pistetille on monta datapointsia jolloin korrelaation neliöpoikkeaman arvo tulee pieneksi... mutta korrelaation on sen verran hyvä että nyt mun täytyy kaivaa koneelta viime kauden keskarisykkeet 150W:stä ylöspäin. palataan asiaan 
 
Vähän näillä linjoilla on pääkoppaan muodostunut ajatusta hyödyntää syketietoa ja tehoa. Tilasin tosiaan tuon tehoa laskevan sykevyön. Katsotaan miten toimii kunhan saapuu.
 
			 
			
					
				Re: Mittarikeskeskustelua
				Lähetetty: 07 Marras 2012, 10:22
				Kirjoittaja Nojanalle
				Onko muilla sama ongelma. Se koskee kaikkia pyöriä. Kun laitat mittarin pyörään , niin tuo releanturi piru jää aina liian kauas, kun jostain syystä niissä ei ole minkäälaista anturin korotepaloja valmiina. Jolla säätää sen korkeutta pinnoihin nähden. Millain olette tän ongelman ratkaisut. Nytkin täytyisi Stern 3:n saada 10mm lisää tavaraa väliin . Onko olemassa valmiita säätimiä tähän . 
 
Toinen ongelma on ettäjohdot on kovin lyhyitä , miksi ne on nykyään niin lyhyitä. No ne on helpo jatkaa , kun huolehtii vesitiiviydestä. 
 
			 
			
					
				Re: Mittarikeskeskustelua
				Lähetetty: 07 Marras 2012, 10:40
				Kirjoittaja jviirret
				Samat ongelmat. Anturin väliin sopivan vahvuista kumia, joko Kuljetin mattoa tai pyörän kumia, mikä nyt oikean vahvuista sattuu olemaan. Piuhaa on tosiaan helppo jatkaa.
Vuosia tosin olen ajellut ilman mittaria, on sillai rennompaa. Jos mittauksia tekee niin gps on kätevämpi, se tosin on geokätkön haku reissuilla muutenkin mukana ja mittaa lenkin pituuden suuntaa antavasti.
Jukka
 
			 
			
					
				Re: Mittarikeskeskustelua
				Lähetetty: 07 Marras 2012, 11:45
				Kirjoittaja Pastori
				Nojanalle kirjoitti: Millain olette tän ongelman ratkaisut.
  
Ei o kaunis. Mutta toimii.

 
			 
			
					
				Re: Mittarikeskeskustelua
				Lähetetty: 07 Marras 2012, 11:49
				Kirjoittaja Nojanalle
				Vähän tuohon malliin miekin sitä olen aina tehny, nyt ajattelin tehdä vähän hienonman .  
  Taitaa taas mennä sellaiseksi nävertämiseksi , no se sopii mies kuvaan. 
 
			 
			
					
				Re: Mittarikeskeskustelua
				Lähetetty: 09 Marras 2012, 16:09
				Kirjoittaja Nojanalle
				
			 
			
					
				Re: Mittarikeskeskustelua
				Lähetetty: 17 Joulu 2012, 22:24
				Kirjoittaja PW
				Nokialta ostin langattoman mittarin, pelannut tähän asti ihan hyvin mutt nyt huomasn ett näyttää vähintään tupla nopeuksia - johtuukohan pakkasesta ? 
Malli on Techwell Beatle 9w tuli just vaan mieleen ett nuo uudet valolle virtansa antavat magneetit saattaa vaikuttaa asiaan ku ne on samoilla kohdin pinnoissa  
 
Vähän semmonen melikuva ett tuo mittarivirhe olis ollu kerran jo aikasemmin  
 pittää testailla.
 
Petri
 
			 
			
					
				Re: Mittarikeskeskustelua
				Lähetetty: 18 Joulu 2012, 03:37
				Kirjoittaja jviirret
				PW kirjoitti:Nokialta ostin langattoman mittarin, pelannut tähän asti ihan hyvin mutt nyt huomasn ett näyttää vähintään tupla nopeuksia - johtuukohan pakkasesta ? 
Malli on Techwell Beatle 9w tuli just vaan mieleen ett nuo uudet valolle virtansa antavat magneetit saattaa vaikuttaa asiaan ku ne on samoilla kohdin pinnoissa  
 
Vähän semmonen melikuva ett tuo mittarivirhe olis ollu kerran jo aikasemmin  
 pittää testailla.
  
Eipä se reed rele laitteiston tyhminmpänä osana tajua mikä mangeetti on sille tarkoitettu ja mikä ei, paiskoo vaan singaalia mittarille aina ku joku mangeetti menee sopivasti ohi. Sen omankin mangeetin kun asentaa huolella väärin niin saa näyttämään tupla nopeuksia. Ala-asteen ympräistöoppituntien antia kun muistelee niin hoksaa että mangeettien päissä on tavallaan kaksi mangeettikenttää, tulee tupla pulssi anturille...
Jukka
 
			 
			
					
				Re: Mittarikeskeskustelua
				Lähetetty: 03 Touko 2013, 18:36
				Kirjoittaja terppa
				Jänskä homma mutta mun työmatka tuntuu pidentyvän... Kaksipyöräisellä muistelen työmatkan olleen lyhimmillään 22,25 km ja siinä mittarivirhe oli muistaakseni 1% luokkaa, vaihtelua on ollut muistaakseni maks. 400 metriä, yleensä vähemmän. Nyt kinnerillä lyhimmillään matka on ollut 22,6 km ja tänään 23,36 km eli vaihtelu on huomattavasti isompaa, mittarivirheen tarkistus jäänee Nokialle, ennen sitä varmaan pitää opella ajamaan suoraan niin työmatka lyhenee myös ajallisesti  
 Vähän enemmän kyllä hakee ajolinjoja ja sileää asfalttia kaistan keskeltä ja tien reunasta mutta ei se paljoa selitä. Kilometrikisan kannalta mutkittelu on kyllä pelkästään positiivista  
 
			 
			
					
				Re: Mittarikeskeskustelua
				Lähetetty: 27 Touko 2013, 23:08
				Kirjoittaja GodTdd
				Muistanko väärin, vai oliko joku jostain löytänyt ANT+ sensorit erikseen nopeudelle ja kadenssille? Muistaakseni siitä oli ihan kunakin mutta ei nyt sattunut silmään enkä setä Google:n avullakaan löytänyt.