Sivu 8/13
					
				Re: Kaunotar ja Kulkuri + muuta pystärin tuunausta
				Lähetetty: 19 Huhti 2016, 17:06
				Kirjoittaja terppa
				PW kirjoitti:jviirret kirjoitti:PW kirjoitti:Täs pyöräs on 484 koon kiekot/renkaat - eturengas näyttää ihan alkuperäseltä 
 
Ilmeisesti Jopo villityksen vuoksi noita kumeja saa suhteellisen helposti. Tommosista Jarkon mainitsemista 532 kiekoista en ole koskaan kuullutkaan  
 
Jukka
 
Taitaa olla 531.
Onks tuo 484 ja 531 jotain kotimaisia keksintöjä kun niitä ei Sheldonin listassakaan ollu?
 
484 oli sen verran harvinainen ettei löydy edes pyörätohtorilta 
 490 oli lähimpänä...
 
Onhan Helsingissä joku joposta tehnyt nojapyörän, toi oli itseasiasa kiva ajaa ja näki hyvin kuskinpukilta 
 

 
			 
			
					
				Re: Kaunotar ja Kulkuri + muuta pystärin tuunausta
				Lähetetty: 19 Huhti 2016, 17:19
				Kirjoittaja jviirret
				terppa kirjoitti:484 oli sen verran harvinainen ettei löydy edes pyörätohtorilta 
 490 oli lähimpänä...
  
Motonetistä löytyy
http://www.motonet.fi/fi/tuote/382081/P ... -22x175-MV
Mut en mä silti rakentaisi pyörää 484 millisten teräskehäisten kiekkojen ympärille.
Jukka
 
			 
			
					
				Re: Kaunotar ja Kulkuri + muuta pystärin tuunausta
				Lähetetty: 19 Huhti 2016, 17:47
				Kirjoittaja jooseha
				terppa kirjoitti:
484 oli sen verran harvinainen ettei löydy edes pyörätohtorilta 
 490 oli lähimpänä...
 
 
Ei kun kansanmiehille tehty 
 Ei noita vielä ole hankala löytää, jos tyytyy perusrenkaaseen. Jopot, Ponit ja Kombit on sen verran yleisiä että vielä on kysyntää. Ihan marketti kamaa 
Pariin Poniin on vuosien varrella olllut tarve hankkia aina silloin tällöin eikä koskaan ole etsityttänyt.
 
			 
			
					
				Re: Kaunotar ja Kulkuri + muuta pystärin tuunausta
				Lähetetty: 19 Huhti 2016, 19:15
				Kirjoittaja jori
				Noihin 484 kiekkoihin saa kyllä renkaita, mutta ovat lasten renkaita kaikki. Paineenkesto vain kolmeen bariin, edes neljään ja puoleen en ole löytänyt, puhumattakaan kuudesta barista. Olen yrittänyt ostaa peltirunkojopoon kantavampaa rengasta, mutta ei ole vielä onnistunut. –Ainakaan Tampereelta ei ole löytynyt. 
 
			 
			
					
				Re: Kaunotar ja Kulkuri + muuta pystärin tuunausta
				Lähetetty: 19 Huhti 2016, 19:22
				Kirjoittaja jviirret
				jori kirjoitti:Noihin 484 kiekkoihin saa kyllä renkaita, mutta ovat lasten renkaita kaikki. Paineenkesto vain kolmeen bariin, edes neljään ja puoleen en ole löytänyt, puhumattakaan kuudesta barista.
 
Mulla on jemulissa yks 484 kiekko ja siinä päällä uudehko Duro-merkkinen kumi. Kuvioltaan ja mitoiltaan tismalleen sama kuin tuo motonetin kumi, todennäköisesti siis sama. Paineenkesto siinä 4,5bar.
 
Jukka
 
			 
			
					
				Re: Kaunotar ja Kulkuri + muuta pystärin tuunausta
				Lähetetty: 19 Huhti 2016, 19:41
				Kirjoittaja jori
				jviirret kirjoitti:jori kirjoitti:Noihin 484 kiekkoihin saa kyllä renkaita, mutta ovat lasten renkaita kaikki. Paineenkesto vain kolmeen bariin, edes neljään ja puoleen en ole löytänyt, puhumattakaan kuudesta barista.
 
Mulla on jemulissa yks 484 kiekko ja siinä päällä uudehko Duro-merkkinen kumi. Kuvioltaan ja mitoiltaan tismalleen sama kuin tuo motonetin kumi, todennäköisesti siis sama. Paineenkesto siinä 4,5bar.
  
Itsekin huomasin tuon Motonetin renkaan äskeisen viesinti jälkeen. Viime keväänä, kun viimeeksi sitä etsiskelin ei moisia ollut. 4,5 bar on kyllä vähänlaisesti tässä tapauksessa 
 , mutta paremman puutteessa sellaisen voisi käydä hakemassa.  
 
			 
			
					
				Re: Kaunotar ja Kulkuri + muuta pystärin tuunausta
				Lähetetty: 19 Huhti 2016, 19:59
				Kirjoittaja jooseha
				jori kirjoitti:Noihin 484 kiekkoihin saa kyllä renkaita, mutta ovat lasten renkaita kaikki. Paineenkesto vain kolmeen bariin, edes neljään ja puoleen en ole löytänyt, puhumattakaan kuudesta barista. Olen yrittänyt ostaa peltirunkojopoon kantavampaa rengasta, mutta ei ole vielä onnistunut. –Ainakaan Tampereelta ei ole löytynyt. 
 
Mulla oli viimeksi ostetut Schwalbe Road Cruiserit varmaan parasta mitä tuossa koossa saakaan eli paineen kesto 4,5 bar. Normaali-ihmiset eivät aja noin "suurilla" paineilla 
 
			 
			
					
				Re: Kaunotar ja Kulkuri + muuta pystärin tuunausta
				Lähetetty: 20 Huhti 2016, 07:10
				Kirjoittaja vaaka
				PW kirjoitti:Oon niin huono kauppamies mutt ehkä tavara paikkansa löytää.
Jännä homma, toisen romu on toisen aarre. Pyörä on ollu tutun perheen pihalla, eikä kelpaa nuorisolle, ei äidille vaikka on ainut "ehjä" kulkuväline pihassa?? Valittavat kuitenkin kun ei oo pyörää??
 
Laatupyörää. Nojakin tarpeelta kuullostaa hehe.
 
			 
			
					
				Re: Kaunotar ja Kulkuri + muuta pystärin tuunausta
				Lähetetty: 02 Touko 2016, 22:57
				Kirjoittaja PW
				Iltalenkillä vaimon Kaunottaren takakiekko alko vipattaa, ilmeisesti paheni matkan aikana. Kokeilin pinnoja, ilmeisesti jotkut olivat selvästi löysempiä. Vanteen kierous johtuu ilmeisesti siitä, ett poika tiputti sen autonpyörätelineestä - veteli siis perässään 
 
Mitenkähän tuon osaisin oikasta ja pinnat oikein kiristää? Heitto on yhdessä kohdassa, olisko reilu sentti noin arviokaupalla heitettynä 
 
			 
			
					
				Re: Kaunotar ja Kulkuri + muuta pystärin tuunausta
				Lähetetty: 03 Touko 2016, 07:05
				Kirjoittaja PW
				
			 
			
					
				Re: Kaunotar ja Kulkuri + muuta pystärin tuunausta
				Lähetetty: 03 Touko 2016, 07:27
				Kirjoittaja jori
				
Kuulostaa siltä, että vanne on tuolta kohdalta taipunut.
Merkkaa kunnolla mutkapaikka. Löysää pinnoja noin neljänneskierroksen matkalta kolme nippelikierrosta tuon mutkan ympäriltä ja vedä vannetta polvea vasten niin, että mutka oikenee. Polvi vanteen kuhmua vasten ja käsillä vastaan neljänneskierroksen päästä. Mittaa viivaimella saman neljänneskierroksen matkalta vanteen suoruutta ja painele polvea vasten niin kauan, kun viivain näyttää tuolta kohdalta vanteen olevan suoran.
Sitten vain sama määrä nippelikierroksia takaisin ja pinnat kauttaaltaan tasakireäksi. Kiristysvaiheessa tarkkaile koko ajan pyörittäen, että ei ilmesty uusia mutkia ja jätä kiristys vajaaksi siltä kohdin, josta tahtoo lähteä vanne pinnan mukaan tai kiristä enemmän, jos pinna tuntuu jäävän löysemmälle kuin muut. Siitä vain kokeilemaan. Jos mutkia alkaa tulla lisää, takaisin löysälle, vaikka kierros kaikkia pinnoja ja uusi yritys.
 
			 
			
					
				Re: Kaunotar ja Kulkuri + muuta pystärin tuunausta
				Lähetetty: 03 Touko 2016, 07:30
				Kirjoittaja PW
				jori kirjoitti:
Kuulostaa siltä, että vanne on tuolta kohdalta taipunut.
Merkkaa kunnolla mutkapaikka. Löysää pinnoja noin neljänneskierroksen matkalta kolme nippelikierrosta tuon mutkan ympäriltä ja vedä vannetta polvea vasten niin, että mutka oikenee. Polvi vanteen kuhmua vasten ja käsillä vastaan neljänneskierroksen päästä. Mittaa viivaimella saman neljänneskierroksen matkalta vanteen suoruutta ja painele polvea vasten niin kauan, kun viivain näyttää tuolta kohdalta vanteen olevan suoran.
Sitten vain sama määrä nippelikierroksia takaisin ja pinnat kauttaaltaan tasakireäksi. Kiristysvaiheessa tarkkaile koko ajan pyörittäen, että ei ilmesty uusia mutkia ja jätä kiristys vajaaksi siltä kohdin, josta tahtoo lähteä vanne pinnan mukaan tai kiristä enemmän, jos pinna tuntuu jäävän löysemmälle kuin muut. Siitä vain kokeilemaan. Jos mutkia alkaa tulla lisää, takaisin löysälle, vaikka kierros kaikkia pinnoja ja uusi yritys.
 
Kiitos yritän.
 
			 
			
					
				Re: Kaunotar ja Kulkuri + muuta pystärin tuunausta
				Lähetetty: 03 Touko 2016, 08:18
				Kirjoittaja PW
				Ei tahdo ontelovanteen vääntämiseen omat voimat riittää - tarttee ettii joku "vipu" 
 
			 
			
					
				Re: Kaunotar ja Kulkuri + muuta pystärin tuunausta
				Lähetetty: 03 Touko 2016, 08:47
				Kirjoittaja PW
				
			 
			
					
				Re: Kaunotar ja Kulkuri + muuta pystärin tuunausta
				Lähetetty: 03 Touko 2016, 09:50
				Kirjoittaja PW
				Laitoin sitten nurinpäinkäänetyn pyörän haarukkaan ja pyykkipoika siihen ketjuhaarukkaputkeen näyttämään mittaa. Pyörittelin ja kiristin aina vastakkaisen puolen pinnoja missä heittoja oli. Nyt siinä on silmämääräsesti alle millin heitto - eikös tuo ny jo vanhalle kaunottarelle riitä? 
 
Oon kyllä ite jo tähän saavutukseen tyytyväinen kun olen luullut ett on vaikee homma - ehkä joku kohta tyrmää, ett pitää olla just eikä millin tarkuudella 
 
Työkaluna käytin ruuvinväännintä, tasapäisenruuvarikärkeen rälläköin loven jotta pinna mahtuu nousemaan nippaa kiristettäessä.