Sivu 8/8

Re: Jopo

Lähetetty: 12 Marras 2024, 09:59
Kirjoittaja Vilijami
jori kirjoitti: 12 Marras 2024, 08:55

Himmenikö pahasti?

Kokeilin ensin ilman ja sitten vastuksen kanssa, niin silmämääräisesti arvioituna renkaasta käsin pyöräyttäen ei mitään eroa kirkkaudessa, mutta ehkä välkyntä oli jotenkin pehmeämpää?


Re: Jopo

Lähetetty: 12 Marras 2024, 11:29
Kirjoittaja Härski

[quote=jori post_id=163637 time=1731390515 Ledit kestävät tuossa minkä kestävät. Jos haluat pidemmän keston, kytke ledin eteen "etuvastus". :D
[/quote]

Jori tunnetusti on teorian miehiä..niin eikös niin sanotusti paperilla ajateltuna piiriin lisätty induktanssi olisi oikeampi ratkaisu, kuin vastus. Vastaushan vain hukkaa energiaa lämmöksi, kun taas kela käsittääkseni tasaa jännitevaihtelua hukkaamatta energiaa. Kondensaattori tai pari puskuriksi vielä ottamaan terävimmät piikit pois, niin alkaa kestämään. :D

[Ja juu ..huomasin sitaatit vastus sanassa】


Re: Jopo

Lähetetty: 12 Marras 2024, 17:43
Kirjoittaja ukram2

Laitoin kotiin yövaloksi "superkirkas" ledin siten että etuvastuksena on jotain 1.5 kohm vastus, jonka pitäisi rajoittaa virta 1 mA tasolle, kun virta tulee 3.7 V Li-ion akusta. Ideana että ledi valaisee sen verran että yöllä pimeässä kulkiessa näkee edes jotain. Jos on 3000 mAh akku niin pitäisi toimia 3000 tuntia yhdellä latauksella.


Re: Jopo

Lähetetty: 13 Marras 2024, 17:38
Kirjoittaja Vilijami

Kävin polkaisemassa parinkympin soralenkin. Tai joskus kesällä ne oli asfalttipyöräteitä, mutta soraa on levitetty jo puolikymmentä kertaa tälle syksylle. Lunta ei ole ollenkaan. Märkä asfaltti ja päällä sentti soraa. Jes :evil:

On tämä Tsdz2 jännä moottori. Luonnehtisin tuntumaa kiusoittelevaksi esileikiksi joka lupaa liikkeellelähdössä jotain parempaa olevan tulossa ja auttaa aluksi ihan kivasti. Tasamaalla sitten avustus hiipuu ja loivaankin alamäkeen loppuu kokonaan. Alkaa tuskastuttamaan avustuksen puute, mutta annas olla kun tulee vastamäki, silloin moottori rientääkin avuksi ja hymy leviää huulille. Tämä sykli toistuu aina uudelleen :D


Re: Jopo

Lähetetty: 14 Marras 2024, 14:07
Kirjoittaja Vilijami

Matkamittarissa oli eilen 41km. Tänään kun lähdin kauppareissulle, niin kilometrilukema oli 19km. Mihin hävisi 22km? Vai kuvittelinko eilisen pyörälenkin? Olenko sekoamassa? :mrgreen:
Ei vaitenkaan. Tämän tyyppistä juttua on just tuosta Vlcd5 näytöstä ulkomaan foorumeilla muillakin. Ihan odotettua chinaskeida-laatua.


Re: Jopo

Lähetetty: 14 Marras 2024, 16:54
Kirjoittaja tm

Tuohan sopii ihan hyvin sun aiemmin lanseeraamaan mittarittomuuteen: nyt on vieläpä hyvä syy olla seuraamatta mittaria, koska se näyttää puutaheinää... .

Jos oikeasti haluaa seurata kilometrien kertymistä, niin kannattaa hankkia erillinen edullinen matkamittari. Paljon tarkempi/varmempi kuin nuo sähkösarjojen omat.


Re: Jopo

Lähetetty: 19 Maalis 2025, 11:10
Kirjoittaja Vilijami

Nyt hoksasin, että risteyksessä voi olla pysähdyksissä ja pitää kuitenkin jalkaa polkimella kampi suoraan eteenpäin osoittaen. Moottori ei lähde vetämään ennen kuin nopeusanturista tulee pyörintätieto. Tämä helpottaa risteysajoa.
Toimiiko vapaarattaalliset Tongshengit samalla lailla, vai onko tämä jalkajarruversion ominaisuus?
Saukin videosta 7 minuutin kohdalta alkaen saan sen käsityksen, ettei liikkeellelähtöavustus tarvitsisi renkaan liikettä, vaan pelkkä poljinpaine riittäisi?


Re: Jopo

Lähetetty: 13 Elo 2025, 09:46
Kirjoittaja Vilijami

Tämä yhdistelmä Tsdz2 ja 720wh akku on kyllä mainio. Kantomatka on tolkuttoman pitkä. Tämän perään olen vuosikausia täällä märissyt.
Sähköpyöräily saa taas aivan uusia ulottuvuuksia, kun rangeahdistus ei koko ajan vaivaa. Sitä ei tahdo ymmärtää, ennen kuin itse kokee.

Radiuksen Yosepower napamoottori tuntuu aivan surkealta verrattuna vääntömomenttiohjattuun keskimoottoriin, jossa saa vaihteita hyödynnettyä moottorin vetoon.


Re: Jopo

Lähetetty: 16 Loka 2025, 10:25
Kirjoittaja Vilijami

Oon ajanut tämän kauden aikana noin 250km ja ladannut akun kerran, eikä se ole vieläkään ole täysin tyhjä. Nyt se alkaa olla kuitenkin jo selkeästi voimattomampi kuin täyteen ladattuna. Peukkukaasuton vääntömomenttiohjattu pyörän vaihteita hyödyntävä keskiömoottori on se juttu, jos akun kantomatka kiinnostaa yhtään. En ole erityisesti yrittänyt ekoajoa, vaan olen käyttänyt kaikkia avustustasoja aina mieltymyksen mukaan.


Re: Jopo

Lähetetty: 29 Loka 2025, 09:57
Kirjoittaja Vilijami

Testasin 25km/h rajoittimen poistoa. Välitykset ovat isoimmalla vaihteella 25km/h kadenssilla 70. Tsdz2 suurin järkevä kadenssi on just tuon 70rpm. Sen kierrosluvun jälkeen moottori menettää tehonsa ja alkaa jarraamaan polkimien liikettä.

No lopputulos oli, että mukava tasamaavauhti pysyi 25km/h tasolla, mutta alamäkeen voi polkea hetkellisesti jotain 30km/h. Rajoitin ei tökkää niin rajusti. Tasamaallakin rajoittimen tökkiminen ei tympäise, mutta yli 25km/h nopeutta ei viitsi pitkään polkea, koska moottori alkaa haittaamaan, kuitenkin pehmeästi ja luonnollisesti. Mielestäni en ole suurrikollinen tälläkään astuksella.


Re: Jopo

Lähetetty: 29 Loka 2025, 14:46
Kirjoittaja Härski

Max kadenssi 70 kertoo selkeästi siitä millaiselle pyöräilijätyypille moottorit on suunnattu. En sko että löytyy montakaan aktiivista luomupyöräilijää ketkä pitävät seitsemää kymmentä max kadenssinaan.
Monesti näkeekin jo kaukaa kuinka luonnottaman näköisesti sähköpyöräilijät liikkuvat istuskellen rennosti kyydissä hieman jalkoja mukana helutellen.

En sano ettäkö se olisi huono, koska vaihtoehto monella olisi heilutella niitä jalkoja autossa tai ihan vaan sohvalla. :D Itsekin olen sähköpyöräilyllä koettanut jatkaa kautta yli kehnoimpien kelien ja todennut omalle kohdalle sen auton ja sohvan (tai sukset) paremmaksi, niin en mitenkään moralisoi tässä.


Re: Jopo

Lähetetty: 30 Loka 2025, 14:14
Kirjoittaja Vilijami

Aktiivisilla luomupyöräilijöillä tarkoitettaneen tässä yhteydessä 1% osuutta pyöräilijöistä eli spandex kyyrypyöräilijöitä ja lyhytkampinojapyöräilijöitä?
Ehdottomasti suurin osa luomupyöräilijöistä polkee isoimmalla vaihteella max 20km/h ja heidän mielestään 60 kadenssi on jo hirveää vispausta.


Re: Jopo

Lähetetty: 30 Loka 2025, 15:53
Kirjoittaja Härski

On ehkä vähän ala arvoista nimitellä ihmistä kiilusilmäksi tms joka vain haluaa liikkua polkupyörällä tehokkaasti ja mukavasti. Mielestäni aika järkevää touhua.
(toki etunojakyyrypöräilijältä puuttuu järkeä sen verran ettei tajua nojata taakse päin :mrgreen: )

Eikä ihmistä joka survoo polkimia tehottomasti isoimmalla vaihteella oikein voine kutsua aktiivipyöräilijäksi. Kyllä polkutekniikka polkiessa jalostuu kevyemmäksi ja nopemmaksi, mikäli pyörällä on halu/ tarve liikkua paljon ja usein.


Re: Jopo

Lähetetty: 30 Loka 2025, 18:11
Kirjoittaja Vilijami

Kyllä, polkutekniikka jalostuu jos on halu pyöräillä paljon, mutta jos pakottavaan tarpeeseen pyöräilee esim. työmatkaa, niin tallominen voittaa.
Kun täällä Oulussa olen seuraillut ihmisten pyöräilyä koko ikäni, niin tussuilla renkailla ja isoimmalla mahdollisella vaihteella punnertaa 90% pyöräilijöistä. Kun tästä olen keskustellut ihmisten kanssa, niin hämmästytään että ”Eikö sitä pidä polkea niin isolla vaihteella kuin mahdollista?”
Pyöränromuja purkaessa avovaihteisissa on aina kaksi pienintä takaratasta kulunut jo pilalle ja isommat tuskin kuluneet ollenkaan.