Sivu 73/73

Re: Autoilu

Lähetetty: 07 Marras 2025, 11:53
Kirjoittaja Jarcco

Toivottavasti tuolle tulee järkevät speksit, ettei käy niinkuin yleensä kun poliitikot alkaa ohjailla teknistä kehitystä.
Isoja autoja ostetaan monestakin syystä. Työkaveri vaihtoi tila-autoon, koska lastenistuimet kuulemma vaatii niin paljon tilaa ettei normi farkkuun sovi.

Vilijami: Onko mahdollista, että järki on voittamassa? Kuukauden päästä kerrotaan tarkempia tietoja, mutta uusi ajoneuvoluokka pienet (sähkö)autot on tulossa. 500 heppaisissa ja 2500kg patterimörköautoissa ei ole mitään tolkkua, mutta pienitehoisissa ja keveissä pikkuautoissa on. Pikkuautoluokassa ollaan joustamassa turrrvamääräyksistä. Tätä kehityssuuntaa -rättisitikka takaisin- olen ennustanut (täälläkin?) yli 10 vuotta. Ennen pikkuautot painoivat noin 700kg, mutta siitä se on vähitellen noussut 1300kg tienoille. 80-luvulla helvetin iso Ford Granada painoi tuon 1300kg.

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/a/15 ... 43f8870657


Re: Autoilu

Lähetetty: 07 Marras 2025, 13:09
Kirjoittaja Vilijami

Joo, tuon kevytautoluokan ei ole tarkoituskaan korvata isoja (polttis?)autoja. Ison porukan, tavaroiden, venetrailerin, matkailuvaunun, jne liikuttamiseen tarvitaan edelleen isoja autoja, mutta kun 90% porukasta ajaa 90% ajoista yksin tai kaksin, kuormana korkeintaan eväät, padelmaila, reppu tai pari ruokakassia.


Re: Autoilu

Lähetetty: 21 Joulu 2025, 20:25
Kirjoittaja Jarcco
Jarcco kirjoitti: 25 Loka 2025, 19:53

Onneksi on autonkorjaajia, jotka etsivät keinot joilla sähköautojenkin viat saadaan korjattua. Vaikka valmistajat yrittävät tehdä sen vaikeaksi muualla kuin merkkihuollossa.
Jos haluaa pitää samaa autoa kauan, lienee paras valita yleinen malli, koska niiden varaosille on pitempään kysyntää. Yli 10 v. Vanhoihin harvinaisempiin autoihin voi olla vaikea löytää osia.

Valmistajien lisäksi sähköautojen vikojen korjausta pyrkii rajoittamaan Traficom, jonka tulkinnan mukaan korkeajännitejärjestelmän muutostyöt tulisi tyyppihyväksyttää. Muutostyöstä tässä esimerkkinä Rav4:n hybridiakun johtosarjan liittimen vaihto 3D- tulostettuun:
https://www.youtube.com/watch?v=UIe5zE35AZM
Lisäksi kaikissa korjauksissa pitäisi olla valmistajan ohje, jotta niitä saisi tehdä. Viallista akkukennoa ei siis saisi vaihtaa ehjään jos valmistajalla ei ole ko. ohjetta.
Haapalan Jesse tuo hyvin esille riippumattoman korjaamon näkökulman asiaan. Merkkiliikkeessä saa tehdä lähes mitä vaan, eikä mitään muutoskatsastusta vaadita. Ei ole pelisäännöt samat eri toimijoille.


Re: Autoilu

Lähetetty: 21 Joulu 2025, 21:13
Kirjoittaja jori
Jarcco kirjoitti: 21 Joulu 2025, 20:25
Jarcco kirjoitti: 25 Loka 2025, 19:53

Onneksi on autonkorjaajia, jotka etsivät keinot joilla sähköautojenkin viat saadaan korjattua. Vaikka valmistajat yrittävät tehdä sen vaikeaksi muualla kuin merkkihuollossa.
Jos haluaa pitää samaa autoa kauan, lienee paras valita yleinen malli, koska niiden varaosille on pitempään kysyntää. Yli 10 v. Vanhoihin harvinaisempiin autoihin voi olla vaikea löytää osia.

Valmistajien lisäksi sähköautojen vikojen korjausta pyrkii rajoittamaan Traficom, jonka tulkinnan mukaan korkeajännitejärjestelmän muutostyöt tulisi tyyppihyväksyttää. Muutostyöstä tässä esimerkkinä Rav4:n hybridiakun johtosarjan liittimen vaihto 3D- tulostettuun:
https://www.youtube.com/watch?v=UIe5zE35AZM
Lisäksi kaikissa korjauksissa pitäisi olla valmistajan ohje, jotta niitä saisi tehdä. Viallista akkukennoa ei siis saisi vaihtaa ehjään jos valmistajalla ei ole ko. ohjetta.
Haapalan Jesse tuo hyvin esille riippumattoman korjaamon näkökulman asiaan. Merkkiliikkeessä saa tehdä lähes mitä vaan, eikä mitään muutoskatsastusta vaadita. Ei ole pelisäännöt samat eri toimijoille.

Tuo on nykyisessä hallintojärjestelmässä normaali käytäntö. Suuryhtiöt määrittävät lakien sisällön ja niiden viranomaistulkinnan. Lisäksi suomalaisen viranomaisen kunnia-asiana on tehdä kaikki paaviakin paavillisemmin.


Re: Autoilu

Lähetetty: 21 Joulu 2025, 23:35
Kirjoittaja Vilijami

Ei tuo ole mikään nykyajan ongelma. Niin kauan kuin muistan, niin sama homma on jatkunut. (Aivan varmasti paaaljon kauemmin) Karpohan teki koko elämäntyönsä kyseisen asian ympärillä.
Toisaalta. Luultavasti tämä suomalainen sääntöjen rakastaminen ja auktoriteettiuskovaisuus on tehnyt meistä myös maailman vähiten epäonnistuneen valtion.
Koko homma juontaa juurensa kylmästä kelistä. Lämpimissä maissa voi perseillä miten sattuu ja elämä jatkuu. Täällä pohjolassa on pitänyt isovanhempien perintöopeilla rakentaa jonkulainen asumus tulisijoineen, tehdä polttopuut koko talveksi, säilöä potut kellariin ja sillit suolaan. Muuten henki lähtee ensimmäisellä pakkasella. Tästä perusajatuksesta on hyvin lyhyt matka siihen, että noudatetaan sääntöjä.