Re: Navigointi pyörällä
Kuinka hyvin Tomtom käyttää pyöräilyyn tarkoitettuja reittejä navigointiin? Ja sellaisia teitä, joissa ei mene ajorata vieressä.
Täältä löydät kaiken tiedon nojapyöristä, kinnereistä ja velomobiileista sekä nojapyöräilytapahtumista.
https://nojapyorafoorumi.fi/
Kuinka hyvin Tomtom käyttää pyöräilyyn tarkoitettuja reittejä navigointiin? Ja sellaisia teitä, joissa ei mene ajorata vieressä.
janx kirjoitti: 22 Kesä 2026, 17:51Kuinka hyvin Tomtom käyttää pyöräilyyn tarkoitettuja reittejä navigointiin? Ja sellaisia teitä, joissa ei mene ajorata vieressä.
Vasta testattu pari kertaa, kerron enemmän myöhemmin. En todellakaan usko että yhtä taidokkaasti kuin Google Maps tai vastaava, tämähän on autoilulaite, mutta asetuksissa löytyy kyllä pyörätiet, jota käytän nyt. Suurimmat (tai selkeät) pyöräbaanat kuten myös hiekkatiet kyllä näyttää, muuten näyttää kuin olisit viheravaruudessa ilman mitään ympärillesi (ei pyörätie-asetus). En tarvinnutkaan erittäin tarkkaa laitetta tässä vaiheessa, riittää että on jotain.
TomTom XXL Classic Series
Maps Western Europe v885.4053
App 9.541
OS 1493118
GPS v1.20
Boot 5.5282
En suosittele pyöräilijöille jotka ottavat navigoinnin vakavasti, mutta muuten näppärä, ei ollut ongelmia oman kiinnityksen kehittämiselle ja näkyy hyvin myös päivällä, ei kuitenkaan kunnon auringonpaisteessa...eikä haluaisi näytön kirkkautta maksimille
Otin selvää laitteen akun riittoisuudelle, pidin päällä koko n. 20km lenkin ja kesti 1 t 20 min, eikä ollut täyteen ladattuna (ja pitäähän sitä vain päällä tarvittaessa kuitenkin)
Kiinnityksestä sen verran että itse alusta kiinnitetään ohjaustankoon, sitten suhtkoht ongelmitta saa kiinnitettyä ja poiskytkettyä, ja pysyy, myös pienempiä täriseviä iskuja kestää
Laite ei missään nimessä näytä yksityiskohtaisesti pyöräteitä ja vaihtoehtobaanoja sekä yksityiskohtaisempia tietoja pyöräilyyn liittyen, mutta ihan perusnavigointia varten jossa kuitenkin seuraa suurin piirtein teitä ihan ok, sain 30 eurolla kirppiksestä