Sivu 2/12

Re: Kickbike

Lähetetty: 02 Loka 2009, 08:58
Kirjoittaja jviirret
jori kirjoitti:

Kuvasta näkyy myös hyvin, että astinlautaa ja painopistettä on mahdollista siirtää ainakin kymmenen senttiä edemmäksi jatkamalla astinlautaa lähemmäs rengasta ja tekemällä tukijalan varpaille tilaa etupyörän takaa.

Kun samalla tehdään eturunkoon sivumutka niin, että tukijalan polvi mahtuu koukistumaan rungon ohi aina etulokasuojaan asti, saadaan helposti tuo kymmenen sentin akselivälin lyhennys edestä.

Stemmiä pitäisi myös jatkaa sitten vastaavasti eteenpäin. Epäilen että kovin eteen tankoa ei voi viedä, joten painopisteen eteenpäin vieminen tökkää sitten siihen. Epäilen että Vierikko on tämänkin asian suunnitellut :wink:
Tuo ed. kuvassa ollut potkulauta on ajoasennon suhteen melkoinen "pappamalli", ajetaan selkä suorassa ja potkuttelu on näin ollen aika tehotonta. Kikckbikessä tanko on ainakin 20cm alempana ja 10cm edempänä.

Kuva

Jukka


Re: Kickbike

Lähetetty: 02 Loka 2009, 09:48
Kirjoittaja Teemu Kalvas

Haa, kuvassa esiintyy lempi-inhotukseni eli teksti "700 cm wheel". Huomatkaa, että kuvassa oleva pyörä ei kuitenkaan ole seitsemänmetrinen.

Potkiessa painoa ei voi viedä hirveän eteen, vauhdin kasvaessa potku pitenee lähinnä taaksepäin. Jousto tukijalan polvesta kasvaa, mutta sääri pysyy edelleen kutakuinkin pystysuorassa. Tälleen sadan kilometrin ajokokemuksella, katsotaan mitä mieltä olen myöhemmin...


Re: Kickbike

Lähetetty: 02 Loka 2009, 11:04
Kirjoittaja jviirret

Juuri näin, animaatio http://www.kickbike.fi :stä

Kuva

Jukka


Re: Kickbike

Lähetetty: 02 Loka 2009, 15:07
Kirjoittaja teee

Itse ajattelin, että pieni takapyörä on tarkoituksenmukainen siksi,
että ajajan eestaas-liike on potkutellessa ajoittain aika pitkä
(ainakin minulla) ja että näin tälle body-schwungille jää enemmän tilaa,
ilman että rakenteesta tarvitsee tehdä turhan pitkää. Pituutta laitteelle tulee
tod näk pakosti lisää, jos takapyörä on kovin kookas.
Itse olen pyrkinyt mahdollisimman lyhyeen akseliväliin,
mikä omaan käyttöön tarkoitetussa vehkeessä on mahdollista siksikin, että allekirjoittaneen
kengännumero on öbaut 38. Jori tarvitsee runsaamman mitoituksen. :D

Kuvasta näkyy myös hyvin, että astinlautaa ja painopistettä on mahdollista siirtää
ainakin kymmenen senttiä edemmäksi jatkamalla astinlautaa lähemmäs rengasta ja
tekemällä tukijalan varpaille tilaa etupyörän takaa.

Kun samalla tehdään eturunkoon sivumutka niin, että tukijalan polvi
mahtuu koukistumaan rungon ohi aina etulokasuojaan asti, saadaan helposti
tuo kymmenen sentin akselivälin lyhennys edestä.

Tämä siirtää myös painopisteen niin eteen, ettei takapyörälle tule enää
niin suurta kuormaa, että täysikokoinen takapyörä olisi tarpeen.
Rungosta tulee lyhyt ja voi siksi olla hyvin matala ja pyörästä tulee helppo potkuteltava.

Tuota painopistenäkökulmaa en niin tullut fundeeranneeksi. Mutta silläkin
voi totta vie olla merkitystä, joten tiksis vain Jori vinkistä.
Otan asian huomioon seuraavassa versiossani.

Nähdäkseni sen astinlautaosan olisi tosiaan hyvä olla mahdollisimman matala.
Ei kuitenkaan niin matala, että jokaisessa epätasaisuudessa pohja raapii maata.
Olisiko joku pankkikorin korkuinen suurinpiirtein sopiva?
Kompromissi tarpeen tässäkin.

Pahinta oli, että astinlaudalle kertyy koko ajan lunta.

Itse huomasin saman silloin, kun omassa kikcbikessäni vielä oli varsinainen astinlauta.
Päätin luopua astinlautasysteemistä ja korvasin sen putkirakenteella
(ks. aikaisemman viestini kuva - sori, että tuli tuplana :roll: ). Putkien päälle liimasin
Bilteman liukuestetarraa, joka on pysynyt paikallaan yllättävän hyvin.

Terho


Re: Kickbike

Lähetetty: 02 Loka 2009, 15:28
Kirjoittaja Teemu Kalvas

Tuossa teollisessa mallissa on astinlaudassa aika isot reiät, joiden läpi lumi toivottavasti jossain määrin pakkautuu, mutta luulen, että lumi astinlaudalla on silti fakta jonka kanssa sen kanssa joutuu elämään jos talvella ajaa.


Re: Kickbike

Lähetetty: 02 Loka 2009, 22:13
Kirjoittaja jviirret
Teemu Kalvas kirjoitti:

Tuossa teollisessa mallissa on astinlaudassa aika isot reiät,

Kas, kehitystä. Omassani oli kuvioitu ja umpinainen teräslevy, joka luonnollisesti alkoi ruostumaan 100km:n jälkeen kun maali hinkkautui pois.

Jukka


Re: Kickbike

Lähetetty: 03 Loka 2009, 20:54
Kirjoittaja joe67

Meillä lapissa kun on ns. oikeat talvet, niin talvella mennään kicksparkilla. Ei tarvi miettiä rengasjuttuja...


Re: Kickbike

Lähetetty: 03 Loka 2009, 21:06
Kirjoittaja Teemu Kalvas

Suomenlahden rannikon ja Etelä-Lapin talvien ero on kuin yöllä ja päivällä. Eikä edes riitä. Täällähän on talvia että minkäänlaista lunta ei nähdä kuin telkkarissa. Lisäksi jos sattuisikin tulemaan lunta, paikallinen kunnossapitolaitos pilaa sen kyllä välittömästi.

Taisin satuttaa perjantaina hassunmuotoisen kolmannen varpaani oikeasta jalasta potkiessani. Näillä liikenopeuksilla aloittelijan tekniikalla on helppo satuttaa itsensä. Tiistaina sain vasemmalle polveen jonkun venähdyksen. Siitä on sentään jo parannuttu.


Re: Kickbike

Lähetetty: 04 Loka 2009, 20:42
Kirjoittaja Pastori
teee kirjoitti:

...ohessa tulee kuva omasta potkuhärpäkkeestäni.

Terho

Nostelin vähän vaaleemmaksi - näkee paremmin.

Innostuin tästä aiheesta - hankin käytetyn laitteen - pientä korjausta vaatii toki, mutta eiköhän se huomenna ole kunnossa kun kuume on niin kova.


Re: Kickbike

Lähetetty: 27 Loka 2009, 12:02
Kirjoittaja Pastori

Kyllä pitää sanoa että Kickbike on ihan uskomattoman hieno laite ainakin näin kaupunkikäytössä. Kevyt, nopea, voi napata sisälle talteen. Ja näin meitä polvivaivaisia ajatellen tuo potku ja tukijalan koukistus on parasta kuntouttavaa liikettä. Sen ottaa jotenkin nopeammin mukaan kuin pyörän - kun ei tarvi edes asettua istumaan.


Re: Kickbike

Lähetetty: 03 Marras 2009, 21:50
Kirjoittaja Teemu Kalvas

Tekniikka alkaa löytyä sen verran, ettei ole koko ajan metatarsaalit hellinä potkimisesta. On tuo kyllä meikäläisen matkoilla selkeästi fillaria hitaampi, mutta toisaalta taas aivan älyttömästi juoksemista nopeampi tapa liikkua kaupungilla. Tosin täällä PK-seudulla tyypillinen kaupunkimatka on toistakymmentä kilometriä, joten pienikin ero tuntuu.


Re: Kickbike

Lähetetty: 05 Marras 2009, 10:46
Kirjoittaja Teemu Kalvas

Noniin, nyt oli sentti lunta. Potkujalan täydellinen pidon puute aiheutti kyllä melkoisia vaikeuksia. Muuten sujui ihan hyvin. Ehkä pitäisi kokeilla piikkarit jalassa.


Re: Kickbike

Lähetetty: 05 Marras 2009, 14:25
Kirjoittaja Pastori

Hämmentävää oli eilen jäisellä pinnalla juuri tuo - potkujalka ei pidä vaikka itse pyörä kulkee vakaasti.


Re: Kickbike

Lähetetty: 08 Marras 2009, 12:24
Kirjoittaja Pastori

Potku ja saatto taitaa tehdä senverran kiertoa vartaloon että selän jumitus tuntuu mystisesti hävinneen. Oisko tämä nyt niin mahtava peli?


Re: Kickbike

Lähetetty: 08 Marras 2009, 17:28
Kirjoittaja jori
Pastori kirjoitti:

Potku ja saatto taitaa tehdä senverran kiertoa vartaloon että selän jumitus tuntuu mystisesti hävinneen. Oisko tämä nyt niin mahtava peli?

Jos kyse oli ristiselän jumista, syy on potkutusliikkeeseen liittyvässä lantion aksiaalirotaatiossa. Lantio kääntyy vinoon pidentämään vauhtia potkivaa jalkaa, jottei pidennystä tarvitsisi kokonaan tehdä voimia vievällä tukijalan koukistuksella. Lantion kallistuma avaa potkupuoli kerrallaan nikamien välejä ja sidekudosten ja välilevyjen aineenvaihdunta paranee, nikamavälit kasvavat ja selkä paranee. Potkujalkaa täytyy vain vaihtaa riittävän usein. Liike on sukua ristiselkävaivoista kärsiville suositeltavalle hidastetulle portaiden nousulle (potku ja pitkä saatto). On se oikeasti mahtava peli. :)

Jori