Sivu 2/2
					
				Re: Tienpinnan korjausta
				Lähetetty: 17 Kesä 2016, 20:37
				Kirjoittaja ES
				ukram2 kirjoitti:Liian jyrkkien rotvallien korjausta omatoimisesti voisi ehkä harkita. Mikä olisi paras ja halvin materiaali, ja mikä olisi optimaalinen kulma itse tehdylle luiskalle?
 
Kiilaksi veistetty rima parilla järeällä ruuvilla asfalttiin kiinni.
 
			 
			
					
				Re: Tienpinnan korjausta
				Lähetetty: 18 Kesä 2016, 13:43
				Kirjoittaja jori
				ukram2 kirjoitti:Liian jyrkkien rotvallien korjausta omatoimisesti voisi ehkä harkita. Mikä olisi paras ja halvin materiaali, ja mikä olisi optimaalinen kulma itse tehdylle luiskalle?
 
Kaikki rotvallin alle asetellut luiskat katoavat talvella aurauksen takia, joten vaikka kuulostaisi edulliselta laittaa betonia, asfalttia tai rima rotvallin alle, tulee se silti kalliiksi pitkän päälle.
Tästä näkökulmasta pidän parhaana timanttilaikalla varustetulla rälläkällä särmän poistoa rotvallikivestä. Se, miten leveä ja syvä kolo kiveen tehdään riippuu siitä, miten paljon on panostettavissa. Pienikin kolo silti auttaa heti poistamalla terävän renkaaseen purevan särmän. Optimaalinen kulma on pyöräilijän kannalta mahdollisimman loiva ja työmäärän (kustannuksen) kannalta mahdollisimman jyrkkä.
Täytyisi harjoitella tuollaisen ajouran tekemistä ensin kotona rauhassa, jotta sitten kun menee aggrekaatin ja rälläkän kanssa haalarit ja turvaliivi päällä kypärä päässä tositoimiin.

(Naamiointi on tarpeen, jottei kukaan arvaa, että ollaan omankäden oikeutta harjoittamassa) 
Arvelisin uran helpoiten syntyvän ajamalla rälläkällä sivuihin sahaukset ja vasaralla ja temmillä kolauttamalla pala pois keskeltä. 

Poravasarallakin tietysti voi onnistua, mutta arvelisin sen olevan hitaampi ja epävarmempi työkalu, paitsi ehkä siihen keskipalan irrottamiseen urien teon jälkeen.

Aika helppoa se on vielä hioa siistiksi, mutta liekö tarpeen.
Onkos Petrillä, tai jollain muulla kokemusta reunakivien muokkaamisesta. Kuulostaako tuo hyvältä suunnitelmalta?
 
			 
			
					
				Re: Tienpinnan korjausta
				Lähetetty: 18 Kesä 2016, 14:06
				Kirjoittaja PW
				Oon leikelly vaan betonikiviä, rälläkällä jossa timanttiterä. Onkohan kivelle oma teränsä mutta muuten onnistuu kait samalla tavalla. 
Muistelen ett jollain messuilla oli moottorisaharatkasu, kiven leikkaukseen - ei tartteis sähköä.
 
			 
			
					
				Re: Tienpinnan korjausta
				Lähetetty: 21 Kesä 2016, 13:14
				Kirjoittaja ukram2
				Kiven tai siis hiekan sulattaminen kävi mielessä, materiaali olisi halpaa ja nopeasti jähmettyvää. Sulattamiseen tietysti tarvisi värkätä jonkunlainen upokas-tyylinen astia ja kaasua tai sähköä palaisi aika lailla.
 
			 
			
					
				Re: Tienpinnan korjausta
				Lähetetty: 25 Elo 2016, 21:24
				Kirjoittaja takakeno
				Nokialla korjattiin pyörätietä. 
 
Laitettiin raudoitusverkkoa vanhan asfaltin päälle
 ja sitten sen päälle uutta asfalttia.
Varmaan hyvä noin.
T:Jere
 
			 
			
					
				Re: Tienpinnan korjausta
				Lähetetty: 25 Elo 2016, 21:45
				Kirjoittaja Pastori
				takakeno kirjoitti:Nokialla korjattiin pyörätietä. 
 
Laitettiin raudoitusverkkoa vanhan asfaltin päälle
 ja sitten sen päälle uutta asfalttia.
Varmaan hyvä noin.
T:Jere
 
Joo. Siuron suoralla. Mä ihmettelin sitä myös.
 
			 
			
					
				Re: Tienpinnan korjausta
				Lähetetty: 25 Elo 2016, 21:54
				Kirjoittaja Härski
				Raudoitusverkkoa pien sisään? Voi olla melkoista miinakenttää renkaille kunhan pinta aikanaan rapistuu!
 
			 
			
					
				Re: Tienpinnan korjausta
				Lähetetty: 25 Elo 2016, 22:08
				Kirjoittaja jori
				Hervannan valtaväylän varren pyörätielle asfaltin alle laitettu verkko oli kyllä muovia, ei siis metallia lainkaan. 
 
			 
			
					
				Re: Tienpinnan korjausta
				Lähetetty: 25 Elo 2016, 22:14
				Kirjoittaja jooseha
				Löytyy sitä verkkoa ihan valtateiltäkin.
 
			 
			
					
				Re: Tienpinnan korjausta
				Lähetetty: 26 Elo 2016, 03:36
				Kirjoittaja ajarmala
				takakeno kirjoitti:Nokialla korjattiin pyörätietä. 
 
Laitettiin raudoitusverkkoa vanhan asfaltin päälle
 ja sitten sen päälle uutta asfalttia.
Varmaan hyvä noin.
T:Jere
 
Hyvä idea! Jospa se vaikka estäisi niiden poikkisuuntaisten asfaltin katkeamien syntymisen pyörätielle. Kas, jousittamattomalla nojakilla ajaessa ne ovat hittomaisia, koska niitä ei voi mitenkään väistää, kun katkeama menee koko pyörätien poikki. TönksTönks (eka tulee eturenkaasta ja toka takarenkaasta...).
 
			 
			
					
				Re: Tienpinnan korjausta
				Lähetetty: 26 Elo 2016, 04:15
				Kirjoittaja vaaka
				Ei täällä, täällä on niin tiheässä notkelmien ulkopuolellakin sarjoina lähes nimismiehen kiharana poikkimurtumia, että takarengas ei ole ehtinyt ensimmäiselle murtumalle, kun eturengas osuu toiseen. Sitten on vain biisintunnistustehtävä pähkiä, mistä bändistä tien ylläpitäjä tykkää, kun kaikki rytmikombinaatiot lienevät käytössä. Kun amplitudivaihteluakin löytyy...
 
			 
			
					
				Re: Tienpinnan korjausta
				Lähetetty: 26 Elo 2016, 10:11
				Kirjoittaja Saukki
				takakeno kirjoitti:Nokialla korjattiin pyörätietä. 
 
Laitettiin raudoitusverkkoa vanhan asfaltin päälle
 ja sitten sen päälle uutta asfalttia.
Varmaan hyvä noin.
T:Jere
 
Verkkoa laitettiin myös tuohon Kokkolan ja Kälviän väliselle pyörätielle, kun sitä korjasivat pari vuotta sitten. Tosin vanha asfaltti jyrsittiin niiltä kohdin pois.