Sivu 2/25
					
				Re: Ilmastonmuutos
				Lähetetty: 26 Loka 2017, 07:43
				Kirjoittaja jori
				jooseha kirjoitti:
Tuo hinnan mukaan kulutus tulee varmaan jossain vaiheessa ja silloin tilanne onkin eri, mutta sekin on ollut tulossa parin vuoden sisällä aivan kuin sähköautokin - jo vuosikymmeniä.
 
Meillä kaupungissa se on ollut käytössä jo useamman vuoden. Tuo edellisen sivun kuvan esittämä nettisivu onkin meillä kovassa käytössä. Mukavan pieniä ovat sähkölaskut olleet, vaikken säädä noiden käyrien mukaan kuin lämmitystä ja joskus pesukoneita.
Suosittelen tekemään tuntikohtaiseen hinnoitteluun perustuvan pörssisähkösopimuksen. 
Niille, jotka eivät tätä ole tehneet tässä lyhyet ohjeet:
http://www.sahkonhinta.fi/ on viranomaissivusto. Muut ovat enemmän tai vähemmän huijausta.
Sieltä "Aloita vertailu" ja täytä tiedot.
			
		
				
			 
- Sähkön hintavertailu.JPG (69.75 KiB) Katsottu 5343 kertaa
 
Noista sitten valitaan ne sopimukset, joissa on tuntikohtainen hinnoittelu ja varmistetaan paikalliselta sähköyhtiöltä, soveltuuko mittarit tuohon.
 
			
					
				Re: Ilmastonmuutos
				Lähetetty: 26 Loka 2017, 08:03
				Kirjoittaja PW
				
			 
			
					
				Re: Ilmastonmuutos
				Lähetetty: 26 Loka 2017, 09:03
				Kirjoittaja jori
				Kyllä sinulla on olosuhteisiisi nähden melko puhtaat paperit. Enintään voisit hieman useammin valita bussin tai junan kauas mennessäsi. Tämä tietenkin edellyttäisi taiteltavaa tai muuten pakkautuvaa pyörää, joka sinulta toistaiseksi puuttuu. 
 
PS. Täydensin tuota edellistä viestiäni sähkösopimuksen vaihtamisen ohjeilla. Tuo kannattaa, sillä se pitää sähköyhtiöt varpaillaan ja hinta pysyy alhaisempana kaikille.  
 
			
					
				Re: Ilmastonmuutos
				Lähetetty: 26 Loka 2017, 09:42
				Kirjoittaja Vilijami
				PW kirjoitti: Mistä sitten vähentää? Autolla pörräämisestä  paljonko sen keskimäärin 12v vanhan auton käyttöä (20000km/v)  pitää vähentää, vaihtoehtona uuden sähköauton ostoon?
 paljonko sen keskimäärin 12v vanhan auton käyttöä (20000km/v)  pitää vähentää, vaihtoehtona uuden sähköauton ostoon?
 
Sähköauto vähentää kyllä käyttäjän aiheuttamia päästöjä, mutta onko kukaan laskenut kokonaisuutta? Paljonko koko ajan uudistuvien ja monimutkaistuvien sähköautojen kehittäminen tuottaa päästöjä? Kuinka paljon lennellään ympäri maailmaa joka vuosi uudistuvien automallien vuoksi? Ajavatko insinöörit ja softan kehittäjät työmatkansa V8 Hummerilla? Paljonko uuden ydinvoimalan rakentamisesta tulee päästöjä, kun vuosia kestävä rekka- ja työkoneralli huomioidaan? Kuinka paljon ydinjätteen käsittelystä tulee päästöjä? Kuinka paljon päästöjä tulee vanhojen akkujen ja vanhentuneiden automallien kierrätyksestä? Entä autokorjaamohenkilökunnan jatkuva koulutus ja varaosaralli maailman ääristä?
Jos koko maailmassa tehtäisiin vain ja ainoastaan yhtä yksinkertaista automallia, niin nuo oheispäästöt vähenisivät huimasti. Tällöin biopolttoaineella toimiva polttomoottoriauto olisi varmasti ekologisempi. Tietotaitoa olisi ihmisillä runsaasti tarjolla ja kaikkia varaosia voisi saada lähikaupasta. Autojen ja varaosien hinnat olisivat edullisia, joten omistajankaan ei tarvitsisi tuottaa niin paljon päästöjä hankkiessaan varoja ostamiseen. Tällaisen auton kierrätys ei maksa käytännössä mitään. Uutta mallia ei ole tarve hankkia, koska sitä ei tule. Autoilu myös vähenisi, kun statussymboliarvo katoaisi ja autosta tulisi vain kehonsiirtoväline. Auton muotoiluun, mukavuuteen, hiljaisuuteen ja tehokkaaseen moottoriin ei ole syytä panostaa. Kun autosta tehdään ruma, tylsä, epämiellyttävä ja työläs lähteä liikkeelle, niin alamme olla ratkaisun äärellä. Aamen!
 
			
					
				Re: Ilmastonmuutos
				Lähetetty: 26 Loka 2017, 09:53
				Kirjoittaja PW
				Viljamin jutusta tulimieleen, miullakin on ollu Lada, punanen tietyst 
 
			
					
				Re: Ilmastonmuutos
				Lähetetty: 26 Loka 2017, 10:00
				Kirjoittaja PW
				jori kirjoitti:Kyllä sinulla on olosuhteisiisi nähden melko puhtaat paperit. Enintään voisit hieman useammin valita bussin tai junan kauas mennessäsi. Tämä tietenkin edellyttäisi taiteltavaa tai muuten pakkautuvaa pyörää, joka sinulta toistaiseksi puuttuu. 
 
PS. Täydensin tuota edellistä viestiäni sähkösopimuksen vaihtamisen ohjeilla. Tuo kannattaa, sillä se pitää sähköyhtiöt varpaillaan ja hinta pysyy alhaisempana kaikille.  
 
Omien "puhtaidenpapereiden" takiahan näitä valintoja teenkin  
 
Hesan reissuja on nyt jokunen tehty Junalla tai linjurilla ja luultavast jatkossa useammin tulee valittua jos ei oo suurempaa roudattavaa. Ite tarviin autoa lähinnä kun joku muu tarvii jotakin - käsketään eli pyydetään viemään, jotakin, johonkin.
 
			
					
				Re: Ilmastonmuutos
				Lähetetty: 26 Loka 2017, 11:28
				Kirjoittaja jori
				Vilijami kirjoitti:Aamen!
 
Ugh! Hyvin puhuttu.
Kehittämistä ja sen kuluja ei kuitenkaan kannata kovin paljon huomioida, sillä tuotteiden kehittäminen on enimmäkseen vain ajattelua. Sen minimointi lienee ajattelematonta. 
 
Hankalinta tuotteiden ja elämän muuttamisessa on ns. "perinteen rasitus". On vaikea muuttaa totuttua. Olisi melko helppo tehdä ajoneuvo, joka säästäisi fossiilisia huomattavasti, mutta tuollaisen lanseeraamisen esteenä on jos jonkinlaista perinnettä, muotia, konvetiota ja viranomaismääräystä, jotka haittaavat järkevän teknojärjestelmän luomista. Evolutiivinen kehitys on hidasta ja kompuroi vanhoilta poluilta poiketessaan, siksi on parempi tehdä revoluutio ja muuttaa samalla kertaa koko liikkuminen ja unohtaa nykyisenkaltainen auto, eikä yrittääkään tehdä sähköautoa polttomoottoriauton spekseillä.
Sähköpyörä ja -kinneri on se reitti, jota kautta liikkuminen muuttuu helpommin kuin tekemällä nykyisenkaltaisia autoja sähkömoottorikäyttöisinä. 
 
			
					
				Re: Ilmastonmuutos
				Lähetetty: 26 Loka 2017, 11:42
				Kirjoittaja Vilijami
				
			 
			
					
				Re: Ilmastonmuutos
				Lähetetty: 26 Loka 2017, 21:38
				Kirjoittaja janx
				jori kirjoitti:Hankalinta tuotteiden ja elämän muuttamisessa on ns. "perinteen rasitus". On vaikea muuttaa totuttua. Olisi melko helppo tehdä ajoneuvo, joka säästäisi fossiilisia huomattavasti, mutta tuollaisen lanseeraamisen esteenä on jos jonkinlaista perinnettä, muotia, konvetiota ja viranomaismääräystä, jotka haittaavat järkevän teknojärjestelmän luomista.
 
Eikö tämmösiä autoja ole Japanissa? Pieni, ruma ja 660cc. Suosio kai enimmäkseen verotuksellinen? Japanissa, jos missä on perinteitä autoille(kin). (https://en.wikipedia.org/wiki/Suzuki_Wagon_R)
Onko sähköauto sittenkään niin monimutkainen? http://www.tekniikkatalous.fi/tekniikka ... ta-6683100
 
			
					
				Re: Ilmastonmuutos
				Lähetetty: 26 Loka 2017, 22:50
				Kirjoittaja jviirret
				Volkkarikin esitteli joku vuosi sitten henkilöauton jonka väitti kulkevan litralla dieseliä 100km https://en.wikipedia.org/wiki/Volkswagen_1-litre_car
Jorin mainitsemista syistä tulee tuskin koskaan nauttimaan merkittävää kansansuosiota  
 
Jukka
 
			
					
				Re: Ilmastonmuutos
				Lähetetty: 26 Loka 2017, 23:53
				Kirjoittaja janx
				jviirret kirjoitti:Volkkarikin esitteli joku vuosi sitten henkilöauton jonka väitti kulkevan litralla dieseliä 100km https://en.wikipedia.org/wiki/Volkswagen_1-litre_car Jorin mainitsemista syistä tulee tuskin koskaan nauttimaan merkittävää kansansuosiota   
 
Jukka
 
Eikä tällä hinnalla. "Production began by mid 2013 and it will be limited to 250 units. A total of 50 units had been built by early September 2013, and the remaining 200 XL1s are scheduled to be built in the second quarter of 2014. Pricing starts at €111,000 (~ US$146,000). The XL1 will be available in Europe only." Kaliforniassa ei näkynyt Corollaa ilman S:ää eli alle 1,8 litraisella moottorilla.
 
			
					
				Re: Ilmastonmuutos
				Lähetetty: 27 Loka 2017, 07:23
				Kirjoittaja jooseha
				jviirret kirjoitti:Volkkarikin esitteli joku vuosi sitten henkilöauton jonka väitti kulkevan litralla dieseliä 100km
 
Samaten väittivät autojensa täyttävän päästönormit 
 
			
					
				Re: Ilmastonmuutos
				Lähetetty: 27 Loka 2017, 09:12
				Kirjoittaja jori
				Kun katsotte tuon litravolkkarin versiohistoriaa, huomaatte, miten sen huippunopeus ja teho ovat vuosi vuodelta kasvaneet. Vaikka alkujaan oli tarkoitus tehdä polttoainetalouden benchmarkauto, lipsuivat tavoitteet taas samoihin suuntiin kuin autoilussa yleensä. 
 
Nykyautot suunnitellaan yli 200 km/h nopeuksille, vaikka laillisesti niitä voi käyttää vain puolella tuosta nopeudesta. Mika Anttonen ymmärtää selvästi kokonaisuuksia:
Kun ajoneuvon massat kasvavat > lujuusvaatimukset kasvavat > massat kasvavat > törmäysenergiat kasvavat ja polttoaineenkulutus kasvaa > massat kasvavat > moottorikokovaatimus kasvaa > normaalikäytön hyötysuhde huononee > polttoainetta tarvitaan mukana enemmän > massa kasvaa...  Maksiminopeus on erittäin kriittinen, monipolvisesti vaikuttava, parametri ajoneuvon parhaan polttoainetalouden tavoittelussa.
 
Tuollainen tuo kierre on, jos maksiminopeutta lähdetään suunnitelmallisesti kasvattamaan. Miksi siis bensanpihistysautossa kasvatettaisiin huippunopeutta.  
 
			
					
				Re: Ilmastonmuutos
				Lähetetty: 27 Loka 2017, 09:25
				Kirjoittaja jviirret
				Sama se tuntuu olevan sähköpyörissäkin. Ei riitä että moottori olisi yhtä tehokas kuin polkija, pitää olla tehokkaampi. Sitte pyörällä pääsee kovempaa, mutta se ei kestä, vaatii jousituksen ja paksummat kumit. Pitää tehdä tukevampi. Tulee raskaampi, ei jaksa polkea, pitää nostaa moottoritehoa. Akku ei riitä, pitää isontaa akkua, taas paino nousee...
Jukka
 
			
					
				Re: Ilmastonmuutos
				Lähetetty: 27 Loka 2017, 11:13
				Kirjoittaja Vilijami
				jviirret kirjoitti:Sama se tuntuu olevan sähköpyörissäkin. Ei riitä että moottori olisi yhtä tehokas kuin polkija, pitää olla tehokkaampi.
 
Tuohon tehonkasvuun kiinnitin itse huomiota omaa sähkösarjaa tilatessani. Samaan hintaan olisi saanut 1000w sarjan, mutta en halunnut sellaista möykkyä.