Sivu 2/3

Re: Mistä rataspakka?

Lähetetty: 09 Syys 2020, 05:34
Kirjoittaja pirkkob

Kivoja ehdotuksia Pentti M Reku, mutta nuo lienevät kaikki maantiepakkoja. Pyörässäni käytetään kuitenkin maastopakkoja. Siksi tässä nyt onkin sormi rannetta myöten suussa. Eikä helpotusta kaiketi ole tulossa. :cry:
Sinänsä Michellä on ihan toimivat rattaat - erääseen pyörään laitoin sellaisen rattaan, kun "oikeilta" valmistajilta ei sopivaa löytynyt ja mainiosti on toiminut. :D
Onko nyt sitten luovuttava suunnitelmasta ja etsittävä 10-vaihteisen mahdollisuudet? :evil:


Re: Mistä rataspakka?

Lähetetty: 09 Syys 2020, 08:03
Kirjoittaja Wacky
pirkkob kirjoitti:

Pyörässäni käytetään kuitenkin maastopakkoja. Siksi tässä nyt onkin sormi rannetta myöten suussa. Eikä helpotusta kaiketi ole tulossa. :cry:

Tässä on jo jonkin aikaa yritetty vääntää rautalangasta ettei pyöräsi ole rajoitettu pelkkiin maastopakkoihin. Rajoittavat tekijät pakoissa on vapaarattaan runko joka on esim. täysin sama 11v shimanoinon maasto ja maantie pakoissa, eli se ei rajoita jompaan kumpaan. Sram myy tuolle shimanon vapaarattaalle ja heidän omalle XD rattaalle pakkoja.
Toinen rajoittava tekijä on takavaihtaja joka suunnitellaan toimimaan tietyn kokoisten rattaiden kanssa, mutta valmistajan ilmoittamat minimi ja maksimi arvoit on mahdollista ylittää jossain määrin.
Nykyinen vapaaratasrunko on lähes varmasti shimano 8/9/10 vaihteisille ja se ei ole luultavasti yhteensopiva shimano 11 vaihteisten kanssa. Eli 10-vaihteiseen tyytyminen olisi muutenkin paljon helpompaa.


Re: Mistä rataspakka?

Lähetetty: 09 Syys 2020, 09:45
Kirjoittaja jori
pirkkob kirjoitti:

Ai, miksi rattaat. Tuossa vanhassa on liian pitkät välit parin vaihteen kohdalla ja ne on juuri se mikä harmittaa, kun sopivan pyörityksen rytmi katoaa ja kun ajaa ryhmässä.

Mitkä ne pari vaihdetta ovat, jossa on liian pitkä väli?
Eturattaan kokoa muuttamalla tuo "liian pitkä väli" saadaan siirrettyä paikalle jossa siitä ei ole haittaa.

Kaikissa rataspakoissa , joissa pyritään pieniin välityssuhdemuutoksiin suurimmat muutokset vaihteiden välissä ovat aina kahden pienimmän takarattaan kesken. Jos haluat pienentää noiden vaihteiden käyttötarvetta, vaihdat eteen hieman suuremman rattaan, jolloin sama nopeusalue siirtyy ajettavaksi suurempien rattaiden ja pienempien välityssuhdemuutosten kesken.

ED. Katselin noita nykyisiä >10-lehtisiä maastopakkoja. Näyttää siltä, että vaihteen välien 9% muutosta on näissä venytetty varsinkin suurimpien lehtien kesken, eikä tuo "suurin väli aina kahden pienimmän rattaan kesken" ei pidäkään enää paikkaansa. Silti näissäkin pienin väli vaihteiden välissä on pakan keskivaiheilla, joten eturattaan koon muuttaminen auttaa siirtämään pienimpien välityssuhdemuutosten ratasryhmän rattaat ryhmäajossa eniten tarvittavien joukkoon.

Jotta tämä ongelma ratkeaisi myös käytännön tasolla, pitäisi olla takapakan kaikkien rattaiden piikkimäärät tiedossa.


Re: Mistä rataspakka?

Lähetetty: 09 Syys 2020, 10:47
Kirjoittaja jori
Saukki kirjoitti:

Esitän eriävän mielipiteen. (Siis olen eri mieltä, kuin Jori ja Viljami)

Mun mielestä on erittäin kiva, jos on pienet vaihteiden välit sillä normaalilla matkanopeusalueella. Siitä syystä laitoin Questiin Sramin 10 vaihteisen 12-28 takapakan. Se eroaa muista vastaavista 10 vaihteisista pakoista siten, että siellä on välissä tuo 16 piikkinen ratas, joka sattuu osumaan just sopivasti siihen mun normaalin matkavauhdin kohdalle. Mielestäni on erittäin mukavaa, kun voi pitää kadenssin suunnilleen samana vaihteesta ja nopeudesta riippumatta.

Sram 10 speed 12-28: 12,13,14,15,16,17,19,22,25,28,

Mutta kohta mulle tulee Quattrovelo, johon ei saakaan etuvaihtaja, mutta jossa pitää kuitenkin olla laaja vaihdeskaala, koska mulla on tarkoitus ajaa sillä myös talvella. Eli en voi valita siihen tuollaista tiheää pakkaa, koska sitten ei riitä vaihdeskaala. Joudun siis opettelemaan ajamaan jollakin väärällä kadenssilla.

Tässä Saukin rataspakan väiteiden väliset portaat:

Koodi: Valitse kaikki

vaihde		piikkimäärä		välitysero
10	       	12	            	8,33 %
9	        	13	            	7,69 %
8	        	14	            	7,14 %
7	        	15	            	6,67 %
6	        	16	            	6,25 %
5	        	17	            	11,76 %
4	        	19	            	15,79 %
3	        	22	            	13,64 %
2	        	25	            	12,00 %
1	        	28	            	

Pienin ero on siis 5 ja 6 vaihteen välissä suurimpien yhden piikin eroisten, 16 ja 17-piikkisten välissä rataspakan keskellä.


Re: Mistä rataspakka?

Lähetetty: 09 Syys 2020, 11:54
Kirjoittaja Pentti M Reku

Joo, tosiaan vapaaratasrungon muoto on sama 7,8,9,10 ja 11 vaihteisissa mtb ja maantie shimanoissa, vain pituus muuttuu. SRAM käytti samaa runkoa ennen kuin julkaisi oman XD kasettinsa 11 vaihteisiin.

Ero sinun vapaaratasrungossasi on siis 1,8mm, tämän videon mukaan riittää jos saat viilattua vapaaratasrunkoa 1.6mm olettaen sen muodon olevan kuten videossa jotta pakka pääsee istumaan syvemmälle (tosin suosittelen sorvausta käsityön sijaan):

Toinen vaihtoehto on jyrsiä tai sorvata "spiderillisen" pakan takapuolelta tuo sama 1.6-1.8mm pois kuten tässä videossa tehdään:

Kolmas vaihtoehto on jättää 11 vaihteisesta 1 ratas pois, mutta järkevämpää olisi tyytyä suoraan 10 pakkaan.

Neljäs vaihtoehto voisi olla tuo edellisellä sivulla postaamani Edcon tuote.

Viides vaihtoehto olisi vaihtaa vapaaratasrunko tai koko napa/kiekko tuoreempaan 11v yhteensopivaan.

Itse ajelen tyytyväisenä 8 pakalla, ajattelin tilata Micheltä junnupakan että saan sekoiteltua Sunracen ja Michen lehdistä pakan, jossa on 1 tai 2 isoa mäkivaihdetta ja loput mukavilla pienillä hyppäyksillä.

E: Seison korjattuna, tämä pitäisi sopia suoraan lyhyeen vaparirunkoon: https://www.velobia.fi/shimano-105-hg70 ... kka-11-34t

Designed to fit both MTB- and road-specific (with spacer) wheelsets

Sama koskee varmaan myös Ultegran 11-34 pakkaa.

E2: 6 pienihampaisinta ratasta ovat täysin samat shimanon 11-40 ja 11-34 pakoissa, joten ei ratkaise suurten vaihdevälien ongelmaa tuossa päässä pakkaa.

M8000: 11-13-15-17-19-21-24-27-31-35-40

HG700: 11-13-15-17-19-21-23-25-27-30-34


Re: Mistä rataspakka?

Lähetetty: 11 Syys 2020, 17:31
Kirjoittaja jooseha
jviirret kirjoitti:
Vilijami kirjoitti:

Jopa sinkulalla ajaminen onnistuu

Ylämäet väkisin vääntäen, tasaisella hidastellen ja alamäet rullaten :)

Fiksi on vielä pahempi, koska alamäissä ei rullailla :twisted: Yksivaihteisen jouheva käyttö perustuu siihen että pystyy polkemaan korkeilla kierroksilla ja omaa hyvän kunnon. Tällöin käyttökelpoinen nopeusalue on laaja ja ylämäet voi ajaa mielekkäästi ylös.
Heikkokuntoiselle, joka ei osaa polkea kuin matalilla kierroksilla, on vaihteeton pyörä kidutuslaite :mrgreen: Tästä syystä en osaa vaihteettomia pitää suositeltavina kuin isoin varauksin, vaikka sellaista itse ajankin.


Re: Mistä rataspakka?

Lähetetty: 24 Syys 2020, 14:55
Kirjoittaja ajou

Enviolon portaattomalla vaihteistolla ei ole olemassa "väärää" kadenssia, aina löytyy maastoon ja vauhtiin sopiva. Sellaista voi testata vaikka Kaarkinnerin Azub Tricon GR:ssä.


Re: Mistä rataspakka?

Lähetetty: 24 Syys 2020, 21:52
Kirjoittaja jori
ajou kirjoitti:

Enviolon portaattomalla vaihteistolla ei ole olemassa "väärää" kadenssia, aina löytyy maastoon ja vauhtiin sopiva. Sellaista voi testata vaikka Kaarkinnerin Azub Tricon GR:ssä.

Mainosfraasia alkaa pukata Artsilta. :D
Mikäs näissä kuulavariaattorivaihteissa on vaihteen säätöalue. Ei liene kovin suuri, siitä päätellen, ettei sitä kovin hanakasti esitellä. Veikkaan, että jyrkissä mäissä -sekä ylä-, että ala- tuohon kaipaisi lisää vaihteita. Tasaisella tuolla voi sitten varmasti hifistellä portaattoman pienillä vaihteen väleillä. :?


Re: Mistä rataspakka?

Lähetetty: 24 Syys 2020, 21:55
Kirjoittaja jooseha
jori kirjoitti:

Veikkaan, että jyrkissä mäissä -sekä ylä-, että ala- tuohon kaipaisi lisää vaihteita.

Lisää :shock:
Olen käsittänyt että niitä on jo ääretön määrä. Skaala on toki rajallinen :twisted:


Re: Mistä rataspakka?

Lähetetty: 24 Syys 2020, 22:05
Kirjoittaja jori
jooseha kirjoitti:
jori kirjoitti:

Veikkaan, että jyrkissä mäissä -sekä ylä-, että ala- tuohon kaipaisi lisää vaihteita.

Lisää :shock:
Olen käsittänyt että niitä on jo ääretön määrä. Skaala on toki rajallinen :twisted:

Kuva


Re: Mistä rataspakka?

Lähetetty: 26 Syys 2020, 08:34
Kirjoittaja ajou

Tässä vertailuja. Enviolo 380 vastaa siis aika tavalla Alfine 11.

Näyttökuva 2020-9-26 kello 8.32.42.png

Re: Mistä rataspakka?

Lähetetty: 26 Syys 2020, 10:07
Kirjoittaja Pentti M Reku

Tämähän on siis NuVinci uudella nimellä, 380% säätöalueella nimensä mukaisesti.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/NuVinci ... ansmission

Näköjään Saksalainen Riese & Müller käyttää napaa sähköpyörässä Boschin keskiöavustuksen jatkeena, lienee jonkinlainen osoitus sen kestävyydestä.


Re: Mistä rataspakka?

Lähetetty: 26 Syys 2020, 10:20
Kirjoittaja Härski

Jos hiemankaan perehtyy vaihteistojen hyötysuhteisiin, niin ko viritys on viimeinen mitä pyörääni laittaisin. 20 prossaa häviää polkutehosta mokoman pyörittämiseen.

https://blog.lazy-evaluation.net/posts/ ... -hubs.html


Re: Mistä rataspakka?

Lähetetty: 26 Syys 2020, 15:25
Kirjoittaja Vilijami
Härski kirjoitti:

Jos hiemankaan perehtyy vaihteistojen hyötysuhteisiin, niin ko viritys on viimeinen mitä pyörääni laittaisin. 20 prossaa häviää polkutehosta mokoman pyörittämiseen.

https://blog.lazy-evaluation.net/posts/ ... -hubs.html

Sähköpyörään siis hyvä valinta :wink:


Re: Mistä rataspakka?

Lähetetty: 26 Syys 2020, 19:04
Kirjoittaja ajou
Härski kirjoitti:

Jos hiemankaan perehtyy vaihteistojen hyötysuhteisiin, niin ko viritys on viimeinen mitä pyörääni laittaisin. 20 prossaa häviää polkutehosta mokoman pyörittämiseen.

Kannatta kuitenkin tulla kokeilemaan, saatat yllättyä. Jokaikinen asiakas, joka minulla on sitä kokeillut on ollut aivan haltioissaan. Ei varmasti vedä vertoja tehoissa Rohlofille, mutta hintakin on ihan toista luokkaa. Toki Enviolo on minullakin sähköavusteisissa, mutta on se niiiiin mukava, että pois en vaihda.