Sivu 2/2
Re: Natrium akku
Lähetetty: 29 Loka 2025, 19:34
Kirjoittaja tm
Tuli sitten tilattua noita Vilijamin mainitsemia natrium-ioni -kennoja.
Tilaushetkestä saapumiseen kesti noin 2 kuukautta, paketti saapui tänään.
Hyvin nuo oli ainakin pakattu, mutta vielä en ole kerennyt sen enempää kennoja hypistellä.
16 kpl 10 Ah:n kennoja kustansi 95,14 €, hinta noussut hieman tämän jälkeen:
https://www.aliexpress.com/item/1005007 ... 1802QuMllJ
Nämä menevät aikanaan 1CV:n seuraajan akkuun, 16s-kytkennällä.
Siis jos ovat kelvolliset kapasiteetiltaan, kiina-roinasta kun ei aina tiedä etukäteen...

- 01_kennot.jpg (162.4 KiB) Katsottu 110 kertaa

- 02_kenno.jpg (133.76 KiB) Katsottu 110 kertaa

- 03_speksit.jpg (82.75 KiB) Katsottu 110 kertaa
Re: Natrium akku
Lähetetty: 30 Loka 2025, 10:29
Kirjoittaja Vilijami
Nyt on kiinnostava projekti. Onko nuissa kennoissa älyä sisällä, kun ilmoitetaan cut off voltit, vai pitääkö niistä huolehtia ulkoisesti?
Re: Natrium akku
Lähetetty: 30 Loka 2025, 19:16
Kirjoittaja tm
Ihan älyttömiä ovat, eli käyttäjän pitää huolehtia, että kahden ja neljän voltin välillä pysytään. Joko bms:n avustuksella tai sitten muuten.
Ainakin testivaiheessa aattelin selvitä ilman bms:ää: tarkoittaa vaan sitä, että sekä ala- että yläpäähän jännitealuetta pitää jättää varaa, ja seurailla silloin tällöin kennokohtaisia jännitteitä, etteivät ajaudu pahasti epätasapainoon.
Re: Natrium akku
Lähetetty: 31 Loka 2025, 14:41
Kirjoittaja Timoss
Natriumakku on lupaava vaihtoehto, mutta BMS:n käyttö on suositeltavaa turvallisuuden varmistamiseksi.