Sivu 2/2

Re: spesialisti

Lähetetty: 09 Helmi 2025, 20:40
Kirjoittaja torneol

Olen eri mieltä lisäresurssien käytöstä. Lisääntynyttä kapasiteettia otan kyllä käyttöön, mutta maltillisesti. Raja on hyvä hakea ja tunnistaa, mutta aika harvoin sitä tulee käytettyä. Oli se sitten auto, stereoiden vahvari tai muu vastaava.

Jossain tapauksissa lisääntynyt resurssi otetaan käyttöön täysimääräisenä. Esimerkkinä uusi pyykkikone, jonka kapasiteetti on puolet isompi kuin vanhan. Kasvanut kapasiteetti kannattaa tämmöisessä tapauksessa hyödyntää.


Re: spesialisti

Lähetetty: 09 Helmi 2025, 21:45
Kirjoittaja jori

Ihmiset ovat sellaisia. Valehtelevat itselleen. Miksi sähköautoissa menee niin paljon renkaita ja ripustusten puslia? Eikö se puolitoistasataa kilowattia enää riittänytkään, vaan piti kuormittaa henkilöautoa tavallisessa suomalaisessa liikenteessä 400 kW moottorilla niin paljon, ettei paikat kestä ja rengaskerta kuluu vuodessa. Jos kysyt näiltä Teslan omistajilta, he kaikki sanovat ajavansa suhteellisen maltillisesti.


Re: spesialisti

Lähetetty: 10 Helmi 2025, 05:13
Kirjoittaja torneol

Puolitoista sataa kilowattia on mullakin autossa, haaveena tosin :lol:. Toistaiseksi on pärjätty maltillisemmilla lukemilla. Ei lopu kumit eikä puslat ennen aikojaan.

Ei kaikki ulosmittaa kaikkea kapasiteettia. Ei ole tarvis. Siitä olen samaa mieltä, että ihminen tosiaan valehtelee itselleen. Tai ehkä valehtelu on liian voimakas sana. Sanotaan näin, että omat sokeat pisteet jää helposti huomaamatta.

Sähkömaasturin kanssa täyden resurssin (suurin avustus) käyttö nielaisee melko hyvin virtaa. Niinpä ajan pienimmällä avustuksella, joka sekin tuntuu yllättävän isolta. Arkikäytössä oikeinkin hyvältä.


Re: spesialisti

Lähetetty: 03 Huhti 2025, 20:45
Kirjoittaja Jarcco

Laitoin Satorin 70mm ohjainputken jatkon. Laitoin vielä kaikki prikat stemmin alapuolelle jolloin sarvet tuli niin ylös kuin saa. Oletin että olisi liian pysty asento ja tarkoitus oli hakea parasta kohtaa siirtämällä prikka kerrallaan yläpuolelle. Maksimi nosto tuntuisikin olevan ihan ookoo. Kyllä tällä silti mennään etukenossa.

20250318_180021[1].jpg

Ei pitäis ottaa pystykuvia. Niitä ei taida saada millään näkymään oikeinpäin.


Re: spesialisti

Lähetetty: 14 Syys 2025, 22:05
Kirjoittaja Jarcco
Jarcco kirjoitti: 01 Joulu 2024, 10:02
torneol kirjoitti:

Mites on elo Specialistin kanssa sujunut? Ite oon tykännyt Canyonista tosi paljon, se tuntuu kyllä oivalliselta valinnalta semmoiseen alla rounder käyttöön. Menee asfaltilla ja hiekkateillä varsin kivasti; hauskuus alkaa, kun pääsee poluille.

Hyvinhän se, silloin kun pyörän selkään oon ehtinyt/viitsinyt. Myöhänen syksy kun ei mua houkuttele ajamaan kelien puolesta. Pimeää, märkää ja kylmää... tuossa kun hetken oli lunta niin piti testata miten kulkee. Hyvin puski menemään 10 sentin lumessa. Kiemurteli kyllä jonkin verran. Kenties paksu lumi on ainoa ajoympäristö missä fätti olisi parempi kuin maastopyörä? Ajoasentoa pitää vielä viritellä. Siihen on syynsä miksi aikanaan kiinnostuin nojapyöristä eikä ne syyt ole näköjään poistuneet. Samaa mieltä kuitenkin oon kanssasi, loistava joka paikan pyörä tällainen on.

Tuhat km tuli tällä täyteen. Samat mietteet pätee kuin edellä. Range on riittänyt hyvin, pisin lenkki näytti olevan 43 km. Juuri tuota pidemmälle en tällä lähde vaan otan nojakin. Ajoasento on muutosten jälkeen sinänsä ok, mutta pystypyörä kun on niin alkaa tietyt paikat kehossa ilmoitella itsestään viimeistään parin tunnin stintin jälkeen.
Vikoja ei ole ollut. Iskareihin laitoin lisää painetta kun tuntuivat hieman löysiltä. Iskaripumppu ei kuulu varustukseen, mutta ostin käytetyn (kiitos Ajou). Kanjonilla kuulemma on vakiona, niinkuin pitäisi tässäkin koska kovin kalliista varusteesta ei ole kyse. Voimalinja on puhdistettu ja voideltu muutaman kerran. Ei ole kulumista silmin havaittavissa. Millaista käyttöikää 12- vaihteiselle voisi odottaa? AI-vastaus: "12-vaihteisen polkupyöräketjun kestävyys vaihtelee huomattavasti ajotavoista ja olosuhteista riippuen, mutta yleinen käyttöikä on 3000 kilometriä." Kenties sähköapu syö tuosta jonkin verran. Marisemista en keksi muuta kuin sovelluksen, josta ei saa ajolenkkidataa suoraan ulos missään järkevässä (=excel) muodossa. Jaa no valot syttyy useimmiten kun laittaa virrat päälle, mutta ei ihan aina kuitenkaan. Riippuuko painalluksen pituudesta vai mistä, en tiedä. Auringonvalo ei siihen ainakaan vaikuta. Napistahan ne saa sitten päälle/pois joten ei iso juttu.