Sivu 12/55

Re: Kolmipyörä

Lähetetty: 21 Huhti 2012, 13:46
Kirjoittaja jori

Olikos sinun isoveljellä nuo strategiset mitat samat, kuin Sakarin ja Petrin pikkuveljillä. Kiekot tietenkin ovat suuremmat, mutta tämä huomioiden akseliväli, raideväli, korkeudet leveydet ym.


Re: Kolmipyörä

Lähetetty: 21 Huhti 2012, 13:59
Kirjoittaja jviirret
jori kirjoitti:

Olikos sinun isoveljellä nuo strategiset mitat samat, kuin Sakarin ja Petrin pikkuveljillä. Kiekot tietenkin ovat suuremmat, mutta tämä huomioiden akseliväli, raideväli, korkeudet leveydet ym.

Tämmöiset mitat olen ottanut painojen lisäksi ylös:

Akseliväli 160-165cm
Kammet taka-akselista 102cm
Kammet maatasosta 35cm
Penkki maatasosta 25cm
Konepelti maatasosta 68-82cm
Sisäleveys 70cm
Raideväli 88cm
Max leveys 103cm
Runkokehikon yläputki 160cm
Runkokehikon alaputki 127cm
Nojakulma 60astetta

Eli on vähän leveämpi ja pidempi. Alemmat sivuputket 25x25x,15 ja ylemmät 30x20x,1,5 tätä samaa myös poikittaiset putket paitsi keulimmainen joka on 50x50x1,5.

Jukka


Re: Kolmipyörä

Lähetetty: 21 Huhti 2012, 14:11
Kirjoittaja PW

Tämän miun pyörän tänhetkinen paino on noin 26 kg, laihtuu nopeemmin ku kuski :oops: :D eli tuon viimesen kuvan kunnossa. Siitä alkuperäsestä rungosta oon rälläköiny parikiloo rautaa pois ja sitt pienemmät kiekot. Penkki on vielä painavasta raudasta tehty, etuhaarukkaa pystys keventää noin kevyellä keulalla reilusti ja takahaarukoiden ulommat raudatkin riittäs varmaan kevyemmästä. Alle 30 kg pitäs päästä helposti teräsrungollakin, osista lähtee kiloja sitt rahalla tai tekemällä esim kiekkoja kuidusta.

Petri


Re: Kolmipyörä

Lähetetty: 21 Huhti 2012, 14:23
Kirjoittaja irakas

Punnitsin aikoinaan SH 18´n rungon kuvassa olevassa vaiheessa ja tulokseksi tuli 6,6 kg.

Kuva

Sakari


Re: Kolmipyörä

Lähetetty: 21 Huhti 2012, 16:08
Kirjoittaja jori

Punnitsiko kukaan kampiakselia polkimineen ja laakereineen. Se on tämän mallin ydinosa, jonka keventäminen on vaikeaa, mutta mahdollista. Sakarin ja Jukan runkoja kun vertaa, niin melko paljon lisää painoa tuo yläkehys. Helpottaa tietenkin sisään pujottautumista katettuun ajokkiin, mutta lähes kuusi kiloa siitä kuulostaa paljolta. Miten muuten Sakarin pujottautuminen sisään onnistuu. Rungon sivuillahan ei liene muuta tukea, kuin vanerikate. Astutko maahan ajokin sisälle ensin. Pohjalevyn käyttö edellyttäisi tukevia aukon reunoja. Tämä on hieno ja innostava kinneri/nojapyörämalli, jonka tulevaisuuteen uskon vakaasti -varsinkin nelipyöräisenä.


Re: Kolmipyörä

Lähetetty: 21 Huhti 2012, 16:39
Kirjoittaja jviirret
jori kirjoitti:

Punnitsiko kukaan kampiakselia polkimineen ja laakereineen. Se on tämän mallin ydinosa, jonka keventäminen on vaikeaa, mutta mahdollista. Sakarin ja Jukan runkoja kun vertaa, niin melko paljon lisää painoa tuo yläkehys. Helpottaa tietenkin sisään pujottautumista katettuun ajokkiin, mutta lähes kuusi kiloa siitä kuulostaa paljolta.

Mun 12,5kg kuvassa on etuhaarukka, lokasuoja, penkin alle tuleva putki ja kammet laakereineen paikoillaan. Sakarilla taas 20" takahaarukat. Eli ei ihan vertailukelpoiset painot kun mun kehikko on vielä 10cm leveämpikin.
Tokikin tuo yläkehikko tuo painoa lisää runkoon, mutta vastaavasti keventää katetta kun se ei tarvitse mitään tukirakenteita/jäykistimiä. Antaa myös mahdollisuuden käyttää ohuempia alaputkia.
Jos vielä itselleni teen tuollaista kinneriä niin muotoilen keulan pyöreämmäksi jolloin putkea menee vähemmän ja kehikon paino pienenee. Penkin alla on myös kaksi paksua poikittais putkea(toinen ei näy missään kuvassa), ne voivat olla helposti puolta ohuemmat. Kinneristä voi myös tehdä kapeamman(kaikista pokittaisputkista, katteesta ja kammista jää 10cm pois) ja 20" eturenkaalla. Samalla kustannusarviolla(joitakin satasia) saattaisi päästä siis 25kiloon ilman kattoa.

Jukka


Re: Kolmipyörä

Lähetetty: 21 Huhti 2012, 17:20
Kirjoittaja irakas
jori kirjoitti:

Punnitsiko kukaan kampiakselia polkimineen ja laakereineen. Se on tämän mallin ydinosa, jonka keventäminen on vaikeaa, mutta mahdollista. Sakarin ja Jukan runkoja kun vertaa, niin melko paljon lisää painoa tuo yläkehys. Helpottaa tietenkin sisään pujottautumista katettuun ajokkiin, mutta lähes kuusi kiloa siitä kuulostaa paljolta. Miten muuten Sakarin pujottautuminen sisään onnistuu. Rungon sivuillahan ei liene muuta tukea, kuin vanerikate. Astutko maahan ajokin sisälle ensin. Pohjalevyn käyttö edellyttäisi tukevia aukon reunoja. Tämä on hieno ja innostava kinneri/nojapyörämalli, jonka tulevaisuuteen uskon vakaasti -varsinkin nelipyöräisenä.

Kyllä sisäänpujouttautuminen hyvin onnistuu. Kuvasta näkyy, että kopan vanereita tukee rimakaaret ja yläkulmissa tukirimat. Sivuista voi huoletta ottaa tukea sisään mennessä. Astun tosiaan ensin maahan ajokin sisälle. Tuntuu, että keveyden lisäksi pohjan poisjättäminen vähentää myös melua, ja mikä parasta kinneristä löytyy näin hyvin myös pakki.

Yksi tärkeä asia tehtäessä katettua kinneriä on huollon huomioon ottaminen. Siksi SH18:ssa pääosa koppaa on pois nostettavissa. Näin pääsee hyvin joka paikkaan, mikä on ollut tarpeen varsinkin nyt asentaessani sähkölaitteita.

Kuva

Sakari


Re: Kolmipyörä

Lähetetty: 21 Huhti 2012, 17:42
Kirjoittaja PW

Kaupassa kävin tällä, ohjauskulma vaikutti ihan hyvältä, ei kylläkään käänny enää kiekko poikittain koska vaijeri vetää kohtisuoraan lokarin kiinnikkeestä sivullepäin. Pitäs vetää enempi etuviistoon mutt siellä ei oo runkoo enää :oops: .
Painopiste tuntu jopa vakaammalta vaikka penkkiä siirsin muutaman sentin taaksepäin, tuossa suojatien nousussa ei keula tuntunu yhtään nousevan. Kun jalat on suoremmassa niin siirtäähän sekin painoa taas etupuolelle.
Kantapäät ottaa maahan jos en ojenna nilkkaa yhtään eli kammen korkeus on siinä näillä meikäläisen "kanooteilla" :D . Lokasuoja otti myös kääntäessä kammen kulmaan, rälläkällä vähän leikkasin ett mahtuu kääntyyn. Elikkä mitotus on meikäläiselle aika minimissään. Leveys on miulle kans siinä ja siinä ei ainakaan yhtään kapeempi sisämitta tai sitt pitäs ohjaus siirtää keskelle ett kädet mahtuu.
Varmaan pystyy tekemään hepposemmasta materiaalista jos teräksestä puhutaan.Tuo miun runko on siis 30301,5 mm paitsi keulakaari 25251,5 mm.
Kuidut tietysti eri painoluokassa, siitähän on tehty tuo alkuperänenkin esikuva. Jos kuidusta lähtis tekemään niin varmaan kokokate sais olla kantava ja samaa materiaalia.

Petri

P1011079.JPG
P1011079.JPG (76.76 KiB) Katsottu 1646 kertaa
P1011080.JPG
P1011080.JPG (77.76 KiB) Katsottu 1646 kertaa

Re: Kolmipyörä

Lähetetty: 21 Huhti 2012, 17:44
Kirjoittaja PW

Tuo Sakarin koppa makaa vissiin noitten hahlojen varassa, onko se koppa miten rungossa kiinni, pulteilla vai ?

Petri


Re: Kolmipyörä

Lähetetty: 21 Huhti 2012, 17:46
Kirjoittaja jviirret
irakas kirjoitti:

Tuntuu, että keveyden lisäksi pohjan poisjättäminen vähentää myös melua, ja mikä parasta kinneristä löytyy näin hyvin myös pakki.

Yksi tärkeä asia tehtäessä katettua kinneriä on huollon huomioon ottaminen. Siksi SH18:ssa pääosa koppaa on pois nostettavissa. Näin pääsee hyvin joka paikkaan, mikä on ollut tarpeen varsinkin nyt asentaessani sähkölaitteita.

Pohjan poisjättäminen myös madaltaa ajoneuvon konaiskorkeutta ja mahdollistaa rakenteen jossa kammet ei ole hirmu korkealla penkkiin nähden.
Vaikka koppa ei olekkaan pois nostettavissa niin sisälle pääsee hyvin värkkäämään kun kaataa kinnerin kyljelleen tai nurinpäin...

Jukka


Re: Kolmipyörä

Lähetetty: 21 Huhti 2012, 17:58
Kirjoittaja irakas
PW kirjoitti:

Tuo Sakarin koppa makaa vissiin noitten hahlojen varassa, onko se koppa miten rungossa kiinni, pulteilla vai ?

Petri

Joo, koppa on kuvassa näkyvien hahlojen varassa. Hahlojen pohjassa näkyvät mustat palat ovat vaahtokumia. Ne eristävät kopan rungosta ja vaimentavat melua. Samasta syystä koppa on kiinni rungossa kumilenkeillä.

Sakari


Re: Kolmipyörä

Lähetetty: 21 Huhti 2012, 18:13
Kirjoittaja jori

Kääntymiskulmaa saat lisää, kun laitat ohjausvaijerin päät ristiin siten, että vedettäessä vasemmalle kääntävän vaijerin pää on kiinni vasemmanpuoleisessa lokasuojankannattimessa ja oikealle kääntävä oikealla puolella. Vaijerit menevät siis ristiin lokasuojan kohdalla. Räyhäkkä istuin muuten. :D


Re: Kolmipyörä

Lähetetty: 21 Huhti 2012, 23:37
Kirjoittaja irakas
jori kirjoitti:

Kääntymiskulmaa saat lisää, kun laitat ohjausvaijerin päät ristiin siten, että vedettäessä vasemmalle kääntävän vaijerin pää on kiinni vasemmanpuoleisessa lokasuojankannattimessa ja oikealle kääntävä oikealla puolella. Vaijerit menevät siis ristiin lokasuojan kohdalla. Räyhäkkä istuin muuten. :D

Tarkka näkö tuolla Jorilla! Minä, kun en saa ollenkaan selvää, missä ne vaijerit oikein kulukee. :roll:

Sakari


Re: Kolmipyörä

Lähetetty: 22 Huhti 2012, 19:37
Kirjoittaja PW

Otin sen räyhäkkään penkin pois painoi lähes 4kg kokeilin samalla mukavampaa eli nojaavampaa asentoa. Tämän asetuksen nimi on " Nokia missio :D "

P1011084.JPG
P1011084.JPG (79.33 KiB) Katsottu 1595 kertaa
P1011086.JPG
P1011086.JPG (75.49 KiB) Katsottu 1595 kertaa

Re: Kolmipyörä

Lähetetty: 22 Huhti 2012, 19:42
Kirjoittaja jviirret
PW kirjoitti:

kokeilin samalla mukavampaa eli nojaavampaa asentoa.

Menee jo eteenpäin näkyvyyden kannalta liian loivaksi. Tuohon kun kuvittelee katteen jonka alle jalat jää niin tietä ei nää kuin kymmenen metrin päästä ja hyvin loivasta kulmasta.

Jukka