Vilijami kirjoitti: 18 Tammi 2024, 13:50
Mulla on kemian opinnot vahvasti vaiheessa, niin en voi muuta tarjota kuin käyttökokemuksia.
Halpisakkujen ilmoitetut tehot eivät tällä kokemuksella vastaa merkkiakkujen vastaavia kylmissä olosuhteissa (molempia yhteensä luokkaa 100kpl?) ja tunnettujen merkkienkin marine-hupiosasto toimii hyvin kesäkelillä ja pienellä kulutuksella.
Olen tässäkin asiassa mielellään väärässä, jos kyseiset akut on huimasti parantuneet ajan saatossa. Puolet kokemuksista on kuitenkin 20-30 vuoden takaa.
Oletko siis sitä mieltä, että akun kylkeen kirjoittelevat numeroita, ihan vaan mitä sattuu huvittamaan. En minä noista mitään sen enempää tietä, mutta jotenkin kuvittelisin, että ihan puuta heinää lupailemalla voisi jäädä kilpailijalle kiinni huijauksesta. 
Tässä on sitä paitsi vertailtu nyt vapaa-ajan akun ja starttiakun käynnistämiskykyä kylmässä. Kalliiden ja halpojen välinen vertailu on ihan toinen asia.
En muista tuota kylmäkäynnistysvirtaa ilmoitetun vielä ainakaan 80-luvulla. Nyt se siinä kuitenkin on ja se on kohtalaisen helppo mitata, joten huijauksesta jää helposti kiinni. 

- Tämä on siis amerikkalainen kylmäkäynnistysstandardi. EN antaa samalle akulle noin 10% pienemmän Ampeerimäärän.
Kylmäkäynnistysstandardeja on tietenkin kahta laatua, eurooppalainen ja amerikkalainen. Ja taas kerran amerikkalainen antaa samalla kapasiteetilla suuremman numeron. Aivan kuten esim. englantilaisen gallonan ja amerikkalaisen gallonan tapausessa. 
Jos siis akun kyljessä on suuri numero ja perässä EN, on se noin kymmenen prosenttia parempi akku kuin se, jossa on sama numero ja perässä CCA. Euroopalainen EN-standardin mukainen mittaustapa vaatii, että akun jännite säilyy startissa yli 7,5 Volttia, kun amerikkalainen CCA-standardille riittää 7,2 Volttia.
Tässä linkki kiinnostuneille. https://growenergy.com.au/news/15616-cc ... -batteries
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma