Sivu 15/16

Re: Tikkurunkoinen talvipyörä

Lähetetty: 28 Helmi 2025, 17:59
Kirjoittaja Wacky

Mikä noissa putkien sisäisissä vedoissa niin houkuttaa?
Mietit reitit valmiiksi ja laitat runkoon kiinnikkeet vaijereille niin saat ne menee nätisti eikä tarvii sit murehtia hiertymiä putkien sisällä. Joissain nää on tehty vielä kouruilla putkien alapuolella jolloin ne ei näy, mutta ne on helppo huoltaa.
Vähän huonot sisäiset vedot on huoltamisen painajainen.


Re: Tikkurunkoinen talvipyörä

Lähetetty: 28 Helmi 2025, 19:53
Kirjoittaja Polkumies

Noita sähköjohtoja varsinkin tulee tolkuton nippu, ja sisällä ne olisivat nätisti poissa tieltä ja paremmin säältä suojassa. Ylimääräiset johtolenkit saa myös nätisti piiloon. Läskipyörää rakentaessa pyöristelin aika huolellisesti reiät runkoputkien välillä ja sisään- ja ulosmenot, jotta hiertymistä ei toivottavasti pääse tapahtumaan.

Erona läskiin olisi enää vaihdevaijeri ja takajarruletku, joiden reiteistä tulisi hyvin suorat tällä uudella runkosuunnitelmallani. En usko huoltamisen olevan ongelma, toisin kuin mutkaisemmassa rungossa. Tässä olisi se monimutkaisin kohta, sekin vain loiva kaarre haarukkaputkesta päärunkoon:
Kuva

Ei siis välttämätöntä saada sisäisiä vetoja, mutta houkuttelisi kun melkein täysin onnistui läskipyörässäkin.


Re: Tikkurunkoinen talvipyörä

Lähetetty: 02 Maalis 2025, 22:17
Kirjoittaja Polkumies

Tarvitsisin jäykän etuhaarukan, johon mahtuu 29x3-tuumainen rengas. Sellaisia on hyvin heikosti saatavilla, ja jos onkin niin hinta on aika korkea, esim
https://www.bike24.com/p2132743.html

Jos nyt haluaisin rakentaa haarukan itse perusteräksestä, niin kuinka isoja ulkomittoja/kuinka paksuja seinämiä pitäisi käyttää? Kaupalliset teräshaarukat ovat esim. 4130-kromolia, joka on ehkä tuplasti vahvempaa kuin heikoin rautakauppatavara.

Riittäisikö 40x20x2mm putki haarukan piikeiksi ja ylös poikittaiseksi osaksi?


Re: Tikkurunkoinen talvipyörä

Lähetetty: 02 Maalis 2025, 22:35
Kirjoittaja Polkumies

Tällainen rakenne:

oma haarukka.jpg

Entä ohjainputken liittäminen haarukkaan? Haarukkaan pitäisi varmaan hitsata sorvattu holkki kiinni, johon lämpökutistusliitoksella ja alhaalta hitsaamalla liittäisi ohjainputken. Joka tapauksessa niin ettei yläreunaan tulisi hitsiä.


Re: Tikkurunkoinen talvipyörä

Lähetetty: 02 Maalis 2025, 22:50
Kirjoittaja Polkumies

Toinen vaihtoehto olisi käyttää bmx-haarukkaa, joka on riittävän leveä 3-tuumaiselle renkaalle ja pidentää haarukan piikkejä. Saakohan pidennyksen liitoksesta riittävän kestävän?

51Uk54KLfDL._AC_UF1000,1000_QL80_.jpg
51Uk54KLfDL._AC_UF1000,1000_QL80_.jpg (24.92 KiB) Katsottu 4458 kertaa

Bmx-haarukka on suunniteltu rajuun käyttöön, mutta toisaalta vain 20-tuumaiselle renkaalle. 29-tuumainen tekee lähes 50% pidemmän momenttivarren jarrutusvoimille. Lisäksi ohjainputket tuppaavat olemaan lyhyenpuoleisia.


Re: Tikkurunkoinen talvipyörä

Lähetetty: 03 Maalis 2025, 08:05
Kirjoittaja jori

Bidennyksen kuormitus jää monta kertää vähäisemmäksi kuin kokonaan uuden haarukan olkapään kuormitus. BMX pyörän haara on n. 300 mm syvä ja samoilla perusteilla 75-622 haarukan syvyys n. 450 mm. Kaupallisen BMX haarukan olkapäät kestävät kyllä tuon 1,5-kertaisen kuormituksen ja jatkoliitokselle tulee vain 150/450=30% olkapään kuormituksesta. Toki jarrun puolen haaran pitää kestää jarrumomentti, joka on noin 40% olkapään vaatimuksista.

Yhteenveto: Jatkoksen saaminen kestäväksi on paljon helpompaa kuin haarukan olkapään, saati ruotoputken alapään, jossa vaatimukstaso on olkapäähän nähden yli tuplasuuruinen.


Re: Tikkurunkoinen talvipyörä

Lähetetty: 03 Maalis 2025, 09:17
Kirjoittaja Vilijami

Entä fatbiken etuhaarukka? Niitä luulis löytyvän?
Täällä ollaan vuosikaudet levennetty haarukoita vääntämällä etuvetoisiin pyöriin, niin vois kai tässä tapauksessa vääntää kapeammaksi?


Re: Tikkurunkoinen talvipyörä

Lähetetty: 03 Maalis 2025, 15:14
Kirjoittaja Härski

Jos päädyt tekemään itse tuon haarukan niin laita kruunun ja haarukkaputkien välisten saumojen päälle vahvistus/varmistus pellinpalaset, jotka on katkaistu viistosti päistään. Ikään kuin puominostureissa vahvikelevyt niveliä ja sylintereitä varten. Näin jatkosauma vahvistuu eikä kuormitukselle tule niin selkeää huippukohtaa sauman reunaan.

Yhdestä diy etuvetoisesta mulla tahtoi ohuet haarukkaputket irtoilla. Ongelma loppui kun kasvatin kiilmaisesti putkien leveyttä kruunun alueelta.

..Muuten..pyöreistä vesijohtomutkista saisi kauniin kaarevan kruunun pyöreille haarukkaputkille. Toki olisi pois sun tyylistä silloin. :D


Re: Tikkurunkoinen talvipyörä

Lähetetty: 18 Elo 2025, 22:31
Kirjoittaja Polkumies

Aikani tuolla läskipyörälläkin ajeltua alan tulla siihen johtopäätökseen, että kyllä pyörässä saisi olla ihan oikea jousitus. Pelkän renkaan, edes läskin, jousto ei riitä minun käytössäni.

jousitus, etu ja taka.jpg

Haluaisin täysin huoltovapaan jousituksen, eli kumijousitusta mietin. Taakse perinteinen yksinivelinen, samoin eteen omatekoisella haarukalla toteutettu jousitus. Haarukka voisi olla "dual crown" -tyyppinen kestävyyden maksimoimiseksi. Emäputken rinnalla ylös kulkevat pätkät joutuvat vain olemaan riittävän leveällä, etteivät ne liikaa rajoita ohjauskulmaa.

2024-Formula-Belva-lightweight-double-crown-enduro-mountain-bike-fork_on-Propain-eMTB-ebike.jpg

Ajattelenko nyt oikein, että takana ketjun pitää mennä hieman nivelpisteen alapuolelta, että ketjuvoima ja kiihdytyksen aiheuttama perän kyykkääminen pyrkivät kumoamaan toisensa?


Re: Tikkurunkoinen talvipyörä

Lähetetty: 18 Elo 2025, 22:39
Kirjoittaja Polkumies

Tässä suunnilleen, millaista etujousitusta mietin, mutta kumipalikalla toteutettuna teräsjousen sijaan:

moottoripyörä.jpg
moottoripyörä.jpg (99.97 KiB) Katsottu 249 kertaa

Re: Tikkurunkoinen talvipyörä

Lähetetty: 19 Elo 2025, 09:43
Kirjoittaja Härski

Aikanaan TM oikein laskeskeli tuota ketjulinjan suhdetta takahaarukan niveleen. Hänen fatbiken tapauksessa optimi oli 15...20mm nivelen yläpuolella, mikäli kalkuloinnit meni oikein :D

https://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtop ... &start=105

Ei nyt irtoa ihan selkeää selostusta perusteista miten se lasketaan(tai hän laski), mutta taitaa pääasialliset voimat olla ketjuvoima ja renkaan työtövoima maakosketuspisteestä. Sehän tekee vastamomentin ketjun yläpuolella olevallle puristukselle.

Tuota etuhaarukkaa ajatellessa tulee mieleen sijoittaa heilurin nivel renkaan etupuolelle, sillä renkaaseen tulevat iskut tulevat etuviistosta. Tällöin renkaan luonnollinen väistöliike oli taakse yläviistoon. Toki ulkonäöllisekin asiat vaikuttaa aina suunnitteluun, sanoinpahan vain. Muistelen joskus jossain nojqkissa sellaisen jousituksen nähneenikin, missä eturenkaqn jousitus on takaviistoon. Taisi olla joku flevon kehitysversio tms.

Niin tai näin, niin todella tärkeää tuollaisen haarukan toiminnalle olisi saada siihen vääntöjäykkyyttä riittävän ohjaustuntuman saavuttamiseksi.


Re: Tikkurunkoinen talvipyörä

Lähetetty: 19 Elo 2025, 10:04
Kirjoittaja Vilijami

Tuo eteenpäin suunnattu etukeinuhaarukka on siitä hyvä, ettei nyökkää jarrutuksessa. Jarruvoima nostaa keulaa. Samanlainen on myös pappatunturissa. Tuo papan haarukka saattas olla sähköläskiin valmis peli :wink: Taitaa vaan olla vaikea enää löytää…


Re: Tikkurunkoinen talvipyörä

Lähetetty: 19 Elo 2025, 10:13
Kirjoittaja Härski

Tämä jarrunyökköys ei muuten tullut itselle mieleen ja voikin olla syy miksi heilurin niveliä ei liiemmin näy renkaan etupuolella!


Re: Tikkurunkoinen talvipyörä

Lähetetty: 19 Elo 2025, 10:16
Kirjoittaja Polkumies
Vilijami kirjoitti: 19 Elo 2025, 10:04

Tuo papan haarukka saattas olla sähköläskiin valmis peli :wink:

Olisi kätevää, mutta ei taida istua nojakin runkoon, tai ei mahdu ohjaus kääntymään juurikaan ennen kuin haarukka osuu runkoon.

018e4227-cfc7-7177-ac7b-6eda412ad6f9.jpg

Re: Tikkurunkoinen talvipyörä

Lähetetty: 19 Elo 2025, 10:27
Kirjoittaja Polkumies

En vieläkään ihan ymmärrä, pitääkö ketjun mennä nivelpisteen yli vai ali. Jos mietin kovaa kiihdytystä, jolloin voi keulia, perä kyykkää, koska kaikki paino menee sinne. Sitä vastustamaan pitäisi ketjun vetää jousitusta hieman toiseen suuntaan, eli ketju nivelpisteen alapuolelta.