Sivu 19/76

Re: Renkaat

Lähetetty: 08 Kesä 2014, 05:55
Kirjoittaja jviirret
Juha Tretjakov kirjoitti:

Pitänee kysyä valmistajalta, että onko tuohon nimenomaiseen vannekokoon jokin hyvä syy.

Olet tainnut jo itse vastata tähän?

Juha Tretjakov kirjoitti:

Olis mahdollisuus siirtyä taittotrikeen, jossa olisi 16" renkaat,

Ilmeisesti kyse tällaisesta pyörästä? http://www.greenspeed.com.au/gt5.html
16" kiekot ovat 10cm pienemmät kuin 20" ja 20% keveämmät. Siinä riittävästi syitä miksi taittotrikeen on sellaiset valittu.

Jukka


Re: Renkaat

Lähetetty: 09 Kesä 2014, 08:29
Kirjoittaja Juha Tretjakov
jviirret kirjoitti:
Juha Tretjakov kirjoitti:

Pitänee kysyä valmistajalta, että onko tuohon nimenomaiseen vannekokoon jokin hyvä syy.

Olet tainnut jo itse vastata tähän?

Juha Tretjakov kirjoitti:

Olis mahdollisuus siirtyä taittotrikeen, jossa olisi 16" renkaat,

Ilmeisesti kyse tällaisesta pyörästä? http://www.greenspeed.com.au/gt5.html
16" kiekot ovat 10cm pienemmät kuin 20" ja 20% keveämmät. Siinä riittävästi syitä miksi taittotrikeen on sellaiset valittu.

Jukka

Kiitos kommentista, mutta tarkoitin nyt lähinnä sitä, miksi vannekooksi on valittu juuri 349 eikä esim. 305, jolle näyttää olevan tarjolla parempi rengasvalikoima. Molemmat vannekoot ovat nimellisesti 16" renkaille, mutta 305:lle saisi selvästi leveämpiä renkaita. Olettaisin, että isompi ilmatila ei olisi pahitteeksi noin pienessä vanteessa ja jousittamattomassa pyörässä. Silti muutamaankin taittotrikeen on valittu 349 eikä 305.


Re: Renkaat

Lähetetty: 09 Kesä 2014, 09:25
Kirjoittaja jviirret
Juha Tretjakov kirjoitti:

Kiitos kommentista, mutta tarkoitin nyt lähinnä sitä, miksi vannekooksi on valittu juuri 349 eikä esim. 305, jolle näyttää olevan tarjolla parempi rengasvalikoima.

Aa, joo :oops: Mikähän on ollut kumi tilanne valmistamisen aloitus vuonna Australiassa? Valmistajalla on nytkin tarjolla kuutta eri kumimallia 349-kokoisena: http://www.greenspeed.com.au/gsparts.html Eli ehkä Australiassa tuo isompi standardi on yleisempi? Mutta valmistajaltahan se selviää, eikä vannekehien vaihtaminenkaan taida mikään ylivoimainen operaatio asiansa osaavalle henkilölle olla?

Jukka


Re: Renkaat

Lähetetty: 09 Kesä 2014, 18:00
Kirjoittaja Juha Tretjakov
jviirret kirjoitti:

Mikähän on ollut kumi tilanne valmistamisen aloitus vuonna Australiassa? Valmistajalla on nytkin tarjolla kuutta eri kumimallia 349-kokoisena: http://www.greenspeed.com.au/gsparts.html Eli ehkä Australiassa tuo isompi standardi on yleisempi? Mutta valmistajaltahan se selviää, eikä vannekehien vaihtaminenkaan taida mikään ylivoimainen operaatio asiansa osaavalle henkilölle olla?

Jukka

Greenspeediä on tehty pitkään ja siihen voi vaikuttaa historialliset ja paikalliset syyt. En viittaa siihen. Tätä pyörää sen sijaan on alettu toimittaa vasta tänä keväänä Yhdysvalloissa eikä sitä saa Euroopasta ainakaan toistaiseksi: http://edgerecumbents.com/e2/. Luulenpa, että en lähde vaihtamaan vannekehää pyörään, jonka taittomekanismin joku on tarkkaan suunnitellut.

Myös Catriken pyörissä on edessä 349-vanteet. Muista taittotrikeistä useat luottavat 20" renkaisiin: HP Velotechnik, Azub, ICE, TW-Bents. Siinä koossa onkin jo kertaluokkaa enemmän renkaita tarjolla kuin 16" koossa. (Ainakin tässä kaupassa on 80 erilaista 20" rengasta ja 32 erilaista 16" rengasta, jotka nekin enimmäkseen ovat 305-vanteelle.) Tämmöistä tämä pyörän metsästys on: ei löydy täydellistä, mutta voi löytyä sopivin kompromissi.

Tuo Greenspeedin oma 40-349-rengas on kiva yllätys! Täältä se tosin on loppu: http://www.wrhpv.com/ukshop/tyres/349/
Ja näyttäis siltä, että myös Bromptonissa olisi 349-koon vanteet, ja sehän on käsittääkseni aika suosittu pyörä. Renkaiden hinnassa on sitten tietysti Brompton-lisää. Kiva tietää, että myös taittuvalankaisia pikkurenkaita on (ainakin Kojak): http://www.sjscycles.co.uk/tyres-16-(349)-dept192/

Enkä minä tietenkään ole ensimmäinen, joka tämmöistä on pohtinut. Tämä vaikuttaa valmiiksi pohditulta:
http://www.bikeforums.net/folding-bikes ... tions.html


Re: Renkaat

Lähetetty: 09 Kesä 2014, 18:06
Kirjoittaja Stapani

Juha Tretjakov :
"Myös Catriken pyörissä on edessä 349-vanteet"

Kaikissa uusissa Catrikeissä on nykyään 406:t edessä.


Re: Renkaat

Lähetetty: 22 Kesä 2014, 18:32
Kirjoittaja ajarmala

Milanissa on alla Continental Grand Prix:t ja niillä on tullut ajetuksi jo 7400 km. Pitäisiköhän ne jo pian vaihtaa uusiin? Kauanko niillä vielä hirviäisi ajaa? Kankaat eivät vielä näy... Mitä te pidätte kriteerinä renkaiden vaihtoiän määrittämiseksi?


Re: Renkaat

Lähetetty: 22 Kesä 2014, 18:39
Kirjoittaja jviirret
ajarmala kirjoitti:

Milanissa on alla Continental Grand Prix:t ja niillä on tullut ajetuksi jo 7400 km. Pitäisiköhän ne jo pian vaihtaa uusiin? Kauanko niillä vielä hirviäisi ajaa? Kankaat eivät vielä näy... Mitä te pidätte kriteerinä renkaiden vaihtoiän määrittämiseksi?

Sitten kun puhkeavat/repeävät kulumisen seurauksena, turhaa siinä käsiään sotkee ennen kuin on pakko. Ei kai kumin kulumista voi päällepäin muuten todeta kuin kankaiden näkymisestä, sitten kun näkyy niin ei tohtisi enään työmatkaa pidemmälle reissulle lähteä.

Jukka


Re: Renkaat

Lähetetty: 22 Kesä 2014, 19:03
Kirjoittaja Wacky
jviirret kirjoitti:
ajarmala kirjoitti:

Milanissa on alla Continental Grand Prix:t ja niillä on tullut ajetuksi jo 7400 km. Pitäisiköhän ne jo pian vaihtaa uusiin? Kauanko niillä vielä hirviäisi ajaa? Kankaat eivät vielä näy... Mitä te pidätte kriteerinä renkaiden vaihtoiän määrittämiseksi?

Ei kai kumin kulumista voi päällepäin muuten todeta kuin kankaiden näkymisestä, sitten kun näkyy niin ei tohtisi enään työmatkaa pidemmälle reissulle lähteä.

Jukka

Grand Prix renkaissa kuten muissa contin maantie renkaissa on kulumis indikaattorikuopat joista voi kertoa onko kulutus pinta lopussa. Kuvassa on oma 622 contin Grand Prix rengas jossa kuoppa näkyy melkein keskellä kuviota jos niitä ei löydy niin sitten syytä vaihtaa. Huomaa että renkaan sivussa on TW1 teksti ja pieni nuoli siihen kohtaa jossa ne on joten niitä metsästämällä voi kertoa onko syytä vaihtaa jo.


Re: Renkaat

Lähetetty: 22 Kesä 2014, 20:47
Kirjoittaja Syväri

Pistosuojaus tuntuu olevan noissa renkaissa hyvä joten ajaisin ite kankaille jos ne sen kestää :o


Re: Renkaat

Lähetetty: 23 Elo 2014, 05:16
Kirjoittaja Nojanalle

http://www.gaadi.de/index.php?id=2 Voihan renkaan tietysti tehdä näinkin. Vai pitäskö tälle keksiä uusi nimi,vaikka "putkirengas".
Näin se käy pois ottamatta vannetta pyörästä. :mrgreen: :roll:


Re: Renkaat

Lähetetty: 23 Elo 2014, 09:07
Kirjoittaja jori
Nojanalle kirjoitti:

http://www.gaadi.de/index.php?id=2 Voihan renkaan tietysti tehdä näinkin. Vai pitäskö tälle keksiä uusi nimi,vaikka "putkirengas".
Näin se käy pois ottamatta vannetta pyörästä. :mrgreen: :roll:

Niinpä! Miksei se noinkin voisi olla. Nyt se vasta keksitään, kun sisuskumeista ollaan jo siirtymässä pois. :evil: Ehkä tuollaisia voisi ottaa mukaan retkelle, kun pyörä on pakattu täyteen tavaraa, voi kiekkojen irti ottaminen renkaan paikkaamista varten olla hankalaa -tai ainakin työlästä. Niin ja tietenkin kaksipuoleisella haarukalla varustettuihin kinnereihin, joissa takakiekon irrottaminen ei niin ylen helppoa ole.


Re: Renkaat

Lähetetty: 23 Elo 2014, 09:32
Kirjoittaja PW
jori kirjoitti:
Nojanalle kirjoitti:

http://www.gaadi.de/index.php?id=2 Voihan renkaan tietysti tehdä näinkin. Vai pitäskö tälle keksiä uusi nimi,vaikka "putkirengas".
Näin se käy pois ottamatta vannetta pyörästä. :mrgreen: :roll:

Niinpä! Miksei se noinkin voisi olla. Nyt se vasta keksitään, kun sisuskumeista ollaan jo siirtymässä pois. :evil: Ehkä tuollaisia voisi ottaa mukaan retkelle, kun pyörä on pakattu täyteen tavaraa, voi kiekkojen irti ottaminen renkaan paikkaamista varten olla hankalaa -tai ainakin työlästä. Niin ja tietenkin kaksipuoleisella haarukalla varustettuihin kinnereihin, joissa takakiekon irrottaminen ei niin ylen helppoa ole.

Onhan tästä teeseite malli jo nähty, reijän kohdalta poikki - päät solmuun ja takasin :wink:

Petri


Re: Renkaat

Lähetetty: 23 Elo 2014, 17:01
Kirjoittaja irakas
PW kirjoitti:
jori kirjoitti:
Nojanalle kirjoitti:

http://www.gaadi.de/index.php?id=2 Voihan renkaan tietysti tehdä näinkin. Vai pitäskö tälle keksiä uusi nimi,vaikka "putkirengas".
Näin se käy pois ottamatta vannetta pyörästä. :mrgreen: :roll:

Niinpä! Miksei se noinkin voisi olla. Nyt se vasta keksitään, kun sisuskumeista ollaan jo siirtymässä pois. :evil: Ehkä tuollaisia voisi ottaa mukaan retkelle, kun pyörä on pakattu täyteen tavaraa, voi kiekkojen irti ottaminen renkaan paikkaamista varten olla hankalaa -tai ainakin työlästä. Niin ja tietenkin kaksipuoleisella haarukalla varustettuihin kinnereihin, joissa takakiekon irrottaminen ei niin ylen helppoa ole.

Onhan tästä teeseite malli jo nähty, reijän kohdalta poikki - päät solmuun ja takasin :wink:

Petri

Ja sitten pompoti pompoti pompoti.....! :mrgreen:


Re: Renkaat

Lähetetty: 23 Elo 2014, 17:35
Kirjoittaja jviirret
irakas kirjoitti:
PW kirjoitti:

Onhan tästä teeseite malli jo nähty, reijän kohdalta poikki - päät solmuun ja takasin :wink:

Petri

Ja sitten pompoti pompoti pompoti.....! :mrgreen:

Ne solmut tehdään vain sisuskumiin, ei päälyrenkaaseen. :mrgreen: Saattaa olla yllättävän hyväkin konsti jos vaihtoehtona on pyörän taluttaminen kotiin. http://www.pinkbike.com/news/Tech-Tuesd ... -2011.html

Jukka


Re: Renkaat

Lähetetty: 10 Joulu 2014, 11:33
Kirjoittaja Nojanalle

Tämähän ei nyt suoraan tänne kuulu . Mutta laitampa kuitenkin . Olen pari päivää yrittänyt keskittää rengasta vanteelle ja tuntuu oudolta että renkaassa voi olla laatu poikeemaa niinkin paljon .Vanteelle olen laittanut saippuaa että sieltä nousisi paikalleen . Tuntuu kyllä nousevan hyvin .
Takarengas asettuu hyvin paikalleen , mutta tämä kirottu etunmainen ei . Olisi pitänyt heti uutena käydä vaihtamassa. Renkaat ovat Schwalbe Spicer merkiset . Ajoin niillä viime kesänä noin 1000km.
Renkaan muodossa on lähes 2mm heittoja , jokin maanantai kappale varmaankin .
No ajan ne loppuun ensi kesänä ja sit Kojakit alle .
Nämä ovat muutenkin liian pehmeetä seosta koko renkaat . Todella huonosti rullaavat . Tosin äänettömät lähes.