Sivu 3/9
					
				Re: Kevyttä ja simppeliä SWB:tä
				Lähetetty: 08 Huhti 2010, 08:51
				Kirjoittaja jviirret
				Vähän paperille hahmottelin runkoa ylhäältäpäin. Takapyörän laakeripesä tulee 7cm etäisyydelle pyörän keskilinjasta ja kun kampikeskiö sijoitetaan putken toiseen päähän keskelle niin runkoputki on n.4astetta vinossa pyörän keskilinjaan nähden. Emäputken upotukseksi tulee n.50%, eli sen vahvuudesta puolet upotetaan runkoon.
Kysymys Onko tuhoon tuomittu idea käyttää 45x1,5 putkea 50x1,5 putken sijaan? painoa säästyisi yli 250g ohuempaa putkea käyttämällä.
 
eidt: ongelma ratkesi itsestään, en onnistunut löytämään 45x1,5 putkea
Jukka
 
			 
			
					
				Re: Kevyttä ja simppeliä SWB:tä
				Lähetetty: 08 Huhti 2010, 11:51
				Kirjoittaja Jarcco
				jviirret kirjoitti:Vähän paperille hahmottelin runkoa ylhäältäpäin. Takapyörän laakeripesä tulee 7cm etäisyydelle pyörän keskilinjasta ja kun kampikeskiö sijoitetaan putken toiseen päähän keskelle niin runkoputki on n.4astetta vinossa pyörän keskilinjaan nähden. Emäputken upotukseksi tulee n.50%, eli sen vahvuudesta puolet upotetaan runkoon.
Kysymys Onko tuhoon tuomittu idea käyttää 45x1,5 putkea 50x1,5 putken sijaan? painoa säästyisi yli 250g ohuempaa putkea käyttämällä.
 
eidt: ongelma ratkesi itsestään, en onnistunut löytämään 45x1,5 putkea
Jukka
 
Jännevälistä se on kiinni, swb- mallisessa ohuempi varmaan kestäisi, lwb:ssä tuskin. Omassa pitkärunkoisessa on 50,8x1,5 runko ja yhtään en heikommasta tekisi. tadpolessa on 44,5x1,5 ja ei ole tuntunut liian joustavalta, eikä ole mistään ratkennut.
 
			 
			
					
				Re: Kevyttä ja simppeliä SWB:tä
				Lähetetty: 13 Huhti 2010, 15:18
				Kirjoittaja jviirret
				Projektin eka saumat vedetty, tosin vasta jigiin:
 

Etuhaarukka emäputkineen tulee kiinni kuvassa näkyvään 10mm kierretankoon ja tuo 50x1,5 putken pätkä joka näkyy jigin toisessa päässä kiinni hitsattuna on takapyörän laakeripesä.
Taitaa vaatia tuuria löytää uutta joko 34x2 tai 38x2 putkea emäputkeksi. Selviäis viimmeistelyvaiheesta helpommalla kun sais tehdä uudesta eikä vanhasta rungosta irti leikatusta.
Jukka
 
			 
			
					
				Re: Kevyttä ja simppeliä SWB:tä
				Lähetetty: 13 Huhti 2010, 18:46
				Kirjoittaja jviirret
				Empä malttanu pysyä pois tallista vaan heppailin vähän:


Tuosta toisesta kuvasta näkyy hyvin rungon vinous.
Jukka
 
			 
			
					
				Re: Kevyttä ja simppeliä SWB:tä
				Lähetetty: 13 Huhti 2010, 18:59
				Kirjoittaja jori
				Nyt on tulossa kaikkien aikojen notkumattomin etupuomi. Lienet tekemässä takavetoista, kun tuo emäputki on noin paljon sivussa. Ketju kulkee emäputken kohdalla rungon päällä, joten ketjuvoima ei paljon taivuta runkoa tai etupuomia, lisäksi runkoputki suojaa lahkeita hälppimästä ketjuun. Etuvetoista varten taitaisi olla parempi upottaa emäputki koko halkaisijansa verran runkoon, jottei runko taittopyörän kohdalta levene turhan takia.
Jori
 
			 
			
					
				Re: Kevyttä ja simppeliä SWB:tä
				Lähetetty: 13 Huhti 2010, 19:13
				Kirjoittaja jviirret
				Joo, takaveto on tulossa. 
Aika hankala on upottaa enempi. Kun runkoputki on takaa noin sivussa pitää sen mennä emäputken kohdalla aika sivussa jotta kampikeskiön kohdalla tulee keskelle. Noissa etuvetoisissa runko ei kapeamman takanavan vuoksi mene näin vinoon ja siksi niissä on mahdollista upottaa emäputkea enempi.
Saapa nähdä miten tuo emäputken ja runkoputken liitos kestää  
 
Jukka
 
			 
			
					
				Re: Kevyttä ja simppeliä SWB:tä
				Lähetetty: 13 Huhti 2010, 19:28
				Kirjoittaja jori
				jviirret kirjoitti:Kun runkoputki on takaa noin sivussa pitää sen mennä emäputken kohdalla aika sivussa jotta kampikeskiön kohdalla tulee keskelle.
   
Miksi sen pitää keskelle kampikeskiötä osua. Pistemomentti sinne päähän kuitenkin tulee. Eikös siinä SH14 ketjussa olleessa linkin Losnassa http://digilander.libero.it/maulettilan ... /index.htm ollut epäkeskeinen kampikeskiökiinnitys.
Jori
 
			 
			
					
				Re: Kevyttä ja simppeliä SWB:tä
				Lähetetty: 13 Huhti 2010, 19:39
				Kirjoittaja jviirret
				Keskiön putki on 70mm pitkä ja runkoputki 50mm paksua. Parempi tähdätä keskelle että yleensä osuu koko putkeen  
  
Tuossa Losnassa on pidennetty laakeriputkea ketjurattaan vastakkaiselta puolelta:

Ei se muuten menisi noin lähelle kampea. Tuossa käytetty 60mm runkoputkea, silmälläkin näkee että keskiön putki on pidempi kuin vakio 70mm.
Jukka
 
			 
			
					
				Re: Kevyttä ja simppeliä SWB:tä
				Lähetetty: 13 Huhti 2010, 19:49
				Kirjoittaja jori
				jviirret kirjoitti:
Tuossa Losnassa on pidennetty laakeriputkea ketjurattaan vastakkaiselta puolelta:
Ei se muuten menisi noin lähelle kampea. Tuossa käytetty 60mm runkoputkea, silmälläkin näkee että keskiön putki on pidempi kuin vakio 70mm.
 
Kaikkea sitä joutuu tekemään, kun harrastaa näitä - putkea ei saa taivuttaa- tyylejä.
Jori
 
			 
			
					
				Re: Kevyttä ja simppeliä SWB:tä
				Lähetetty: 14 Huhti 2010, 10:18
				Kirjoittaja Jarcco
				jori kirjoitti:jviirret kirjoitti:
Tuossa Losnassa on pidennetty laakeriputkea ketjurattaan vastakkaiselta puolelta:
Ei se muuten menisi noin lähelle kampea. Tuossa käytetty 60mm runkoputkea, silmälläkin näkee että keskiön putki on pidempi kuin vakio 70mm.
 
Kaikkea sitä joutuu tekemään, kun harrastaa näitä - putkea ei saa taivuttaa- tyylejä.
Jori
 
Antaisi vähän lisää pelivaraa jos litistää putken pään keskiömuhvin kohdalta vaikka 40 milliin. 
Tuleeko ketju muuten menemään putken ja penkin välissä ilman taittopyörää vetopuolella?
 
			 
			
					
				Re: Kevyttä ja simppeliä SWB:tä
				Lähetetty: 14 Huhti 2010, 14:54
				Kirjoittaja jviirret
				Jarcco kirjoitti:Tuleeko ketju muuten menemään putken ja penkin välissä ilman taittopyörää vetopuolella?
 
En ole vielä noin pitkälle suunnitellut  
 Tässähän on nämä kaksi vaihtoehtoa, molemmat helpompi hahmottaa 1:1 mallissa kuin suttupaperilla:
a) Ketju menee ilman taittopyörää rungon ja penkin välistä. Tällöin pakko laittaa ketjuputki, koska muuten koko lahje/jalka hinkkaa ketjuun ja ketju hakkaa joka montussa runkoon. Tässä vaihtoehdossa ei tule etuvaihtajaa. Jos ketjun sijainti liikkuu molemmista päistä on ketjuputken kiinnittäminen tukevasti mihinkään mahdotonta.
+Häviöttömämpi voimansiirto
+Kevyempi
b) Ketju menee taittopyörällä rungon ali. Tällöin selviäisi ehkä ilman ketjuputkea, kun ketjun ja jalan linja ovat riittävän eri suuntaiset. Tämä vaihtoehto mahdollistaa myös etuvaihtajan ja penkin vapaamman sijoittelun korkeus suunnassa.
+Laajempi vaihdeskaala
+Sopivan paikan löytyessä paremman näköinen.
Kunhan saan keskiön kiinni niin voi alkaa linjaileen. Hyvin todennäköistä että vaihtoehto a on ainoa mahdollinen. Paluuluolelle tulee rulla.
Jukka
 
			 
			
					
				Re: Kevyttä ja simppeliä SWB:tä
				Lähetetty: 15 Huhti 2010, 15:06
				Kirjoittaja jviirret
				Pyörä keveni mitään tekemättä ainakin 800g. Aiemmin kiekkojen painot punnittu market maastopyörien kumeilla, 850g/kpl. Suunnittelen laittavani siihen Kojakit, jotka valmistajan mukaan painaa  395g  
 
No, vastapainoksi pyörään tuleva Promax levyjarru painaa levyineen 350g 
Suunnittelen siis laittavani pyörään kahdet(2) jarrut  
  Levy- ja vannejarru, molemmat eteen.
Päivitetty painotaulukko omalla kotisivullani http://www.kotinet.com/ninajukk/highracer.htm
Jukka
 
			 
			
					
				Re: Kevyttä ja simppeliä SWB:tä
				Lähetetty: 17 Huhti 2010, 10:54
				Kirjoittaja jviirret
				Nyt on keskiö kiinni ja ao. kuvassa näkyy ketjulinja:

Kuvan oton jälkeen hitsasin vielä penkin kiinnikkeen runkoon ja nyt siinä onkin kaikki "pakko tulla suoraan"-osat kiinni. Eli voisi leikata irti jigistä, lyödä kiekot kiinni, alkaa rullaileen ja tunnusteleen kiertojäykkyyttä. Antaa kuitenkin nyt vähän aikaa hautua, jos sattuu että on jotaki unohtunut...
Jukka
 
			 
			
					
				Re: Kevyttä ja simppeliä SWB:tä
				Lähetetty: 19 Huhti 2010, 08:11
				Kirjoittaja jviirret
				Vaneri kyssäriä pukkaa. Aluksi ajattelin tehdä penkin takemman tuennan näin:

Mutta koska takarengas on isompi tulisi tuki 10cm lähemmäs penkkiä. Olen myös sen verran pidempi että minulla penkki tulee taemmas. Eli kiinnityspisteet noin kiinnitettynä aika lähellä toisiaan. Olenkin jo hieman luopunut tuosta ajatuksesta ja ajatellut hoitaa penkin kiinnityksen takanavan tietämiltä yhdellä vinolla tangolla kunnes higracereita selaillessani näin tämän kuvan:

Mitä materiaalia tuo slywayn penkki on ja kestääkö 3x4mm (12mm) vaneripenkki kiinnityksen jos kiinnityspisteet ovat noin lähellä toisiaan? Tai kyllä kai se kestää, mutta onko riittävän tukeva? Kiinnitystapa pitäs tässä päättää aika pian ja mitään ylimääräisiä "kaiken varalta"-kiinnikkeitä en tähän ala laittamaan.
Jukka
 
			 
			
					
				Re: Kevyttä ja simppeliä SWB:tä
				Lähetetty: 19 Huhti 2010, 13:24
				Kirjoittaja PW
				Kai se vaneripenkki kestää mutt kestääkö tukivarsi tommosen kulman ? Riippuu varmaan tuen paksuudesta ja materiaalista. Tuen kiinnitys penkkiin pitää olla hyvä .