jviirret kirjoitti:optimistx kirjoitti:
Oikein veikkasit, tuo 20 % tuntuu jo paljon paremmalta! Ehkä polkemiskokeessa päästään jo sitten 23 % :iin.
Luultavasti, kun kaksipyöräisellä ajaessa tasapainon ylläpitoon kuluu hieman energiaa.
Jukka
Kyllä siihen varmaan vähän kuluu, vaikka hämmästyin "tyhjää polkiessa", kun syke säilyi suurinpiirtein samoissa lukemissa kuin tietokoneen vieressä hiirihommissa. Mutta täytyy mittailla tarkemmin. Tuli kuitenkin jo tällainenkin yllätys:
Tein jatkokokeilun portaidennousussa.
Ripustin repussa selkääni 13.3 kg:n akun. Kokonaispainoksi tuli 91.9 kg, kun se aiemmassa testissä oli 76.4 kg, lisäys 15.5 kg eli 20.3 %.
Mekaanista energiaa E1= m *g *h tarvitaan 20.3 % enempi kuin aiemmassa kokeessa.
Paljonko pitäisi kaiken järjen mukaan elimistön ravinnonpolttoenergian E2 (eli sykemittarin kilokalorilukeman) lisääntyä verrattuna aiempaan kokeeseen?
20.3 % kai arvelet sinäkin?
Perinjuurin hämmentävä tulos tuli. Voiko tämä olla oikein:
mek. energiaa mgh = 91.7kg9.81 m/s2 82.80m5/1000 = 100.7 kilojoulea = E1
sykem.energiaa 261 kcal - 61 kcal = 200.0 kcal = 836.8 kJ = E2
E1/E2 = 12.0 % ohoh! (odotin noin lukuarvoa 20 % uten edellisessä kokeessa, ilman reppua)
Pitäisikö etsiä/kehitellä parempia reppuja? (---> parempia kulkuneuvoja? )
Kunhan saan jotain tolkkua tähän sykkeiden tulkintaan, niin mielessä siintelee tavoite voida laskea pyöräillessä joka hetki kehon tuottama mekaaninen energia sykkeistä. Sykkeen ja mekaanisen energian tuoton välillä vallinnee kullakin yksilöllä allaolevan kuvan esimerkin tapainen yhteys. Sininen käyrä on tarvittu mekaaninen energia, joka on ensin nolla, hyppää sitten vakioksi 100 lyhyksi ajaksi, ja putoaa sitten silmänräpäyksessä takaisin nollaan. Punanen syke-käyrä seuraa jonkin verran viivästyneenä sinistä, ja erimuotoisena. Punanen sykekäyrä on siis ylhäällä vielä pitkään rasituksen loppumisen jälkeen.
- Periaatteellinen siirtofunktion muoto
- siirtofunktio.png (25.86 KiB) Katsottu 4171 kertaa
Tarvittu/tuotettu energia on käyrän alapuolinen pinta-ala, eli käyrää vastaava integraali.
Saattaa olla mahdollista selvittää yksilölle tiettyihin tilanteisiin nk. siirtofunktio, jonka avulla voidaan sinisestä käyrästä LASKEA etukäteen punanen, ja mikä riemastuttavinta, punasesta käyrästä LASKEA sininen. Aah! Pakahdun innostuksesta!
Jos moinen laskenta onnistuisi pyöräilyn yhteydessä, sillä voisi tavallaan ulkoistaa sydämen tuntemukset ja mutut laskettaviksi luvuiksi :
"Tämä selkäreppu A tuntuu 37 % paremmalta (energiatehokkaammalta) kuin selkäreppu B"
"Joo, vähän siltä se minustakin tuntui, paremmalta, mutta että 37 %. Hmm"
"Niin, ja kun vaihdoin penkkiini niskatuen, niin pyöräilyni energiatehokkuus nousi 1.2 % +- 0.7 %. Lisäajeluissa keskiarvo tarkentuu ja virhemarginaali pienenee"
" Ai jaa, pitäisiköhän minunkin ..."