jori kirjoitti:Älä vielä leikkele.
Ei näin pystylle nojakulmalle tarvi penkkiä leikellä; itselläni oli MetaPhysic:n tehdaspenkki noin 20 asteessa tai alle ja kun siihen tottui (tai läskit koivista suli) niin eipä edes sen voimakkaasti kaareva istuinkuppi ottanut reisiin kiinni.
jori kirjoitti:Se, että ylös nouseminen on vaikeampaa kuin alas laskeutuminen ei välttämättä johdu ajoväsymyksestä, vaan siitä, että sinulla on kampipuomi liian kaukana ja valut ajaessasi alemmas. Lyhennä kampipuomia niin lyhyeksi kuin kantapäiden liike eturenkaan sivuilla sallii ja siirrä sitten istuinta taaemmas, kunnes etäisyys on hyvä. Istuin siirtyy paitsi taakse, myös alemmas, joka helpottaa jalan saamista maahan pysähdyttäessä. Myös painopiste siirtyy parempaan paikkaan.
Kannattaa tosiaan siirtää kuskia pyörän päällä taaksepäin. Itselläni on pää/korvat vielä nippa-nappa taka-akselin etupuolella jota pidetään yhtenä tekijänä pyörän käsittelyn vaikeutumisena.
Toki kannattaa myös muistaa että samalla kun painoa siirretään taakse, kevenee etupyörä. Omassani on edessä 38% painosta joten mm eilen sohjossa piti ajaa kovempaa niin että tangosta vetämällä siirsin yläkropan painoa eteen että plussagummilla varustettu etukiekko veteli vähemmän.
jori kirjoitti:Jukka kertoikin jo, mikä siinä selkänojan joustamiseen on syynä. Tuon istuinosan pienen takasiirron jälkeen voit kallistaa selkänojan suoraan takahaarukkaa vasten, jolloin joustot lakkaavat siihen paikkaan.
Nämä joustot on pirullisia, aluksi kaikki on tukevaa mutta jos voimat ei välity oikein niin aikaa myöten jostakin nitkutus väsyttää rakenteen ja sitten pääseekin korjaushommiin.
Myös penkki voi hajota näistä voimista, heikon rakenteen tai väärän kiinnityksen takia. Pyörän kumeja tulee itsekin käytettyä kiinnityspulttien kanssa, yleensä sisukumia kun ei ole kehdannut ulkorenkaita pilkkoa vielä.
Muuten ihan toimivan pyörän näköinen tuosta tulee. Ei muuta kuin kovaa ajoa !