Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista
Pystyykö kuvasta sanomaan voiko lyhentää? Sininenpiste jos ois uuden reijän keskipiste, tulis noin 145mm kammet.
Täältä löydät kaiken tiedon nojapyöristä, kinnereistä ja velomobiileista sekä nojapyöräilytapahtumista.
https://nojapyorafoorumi.fi/
Pystyykö kuvasta sanomaan voiko lyhentää? Sininenpiste jos ois uuden reijän keskipiste, tulis noin 145mm kammet.
Kyllähän noi vielä menis. Ulkoreunaan jää kuitenkin täysi paksuus materiaalia johon vetää kierteet ja pieni ohennus sisäreunassa ei vielä haittaa niin paljon.
Wacky kirjoitti:Kyllähän noi vielä menis. Ulkoreunaan jää kuitenkin täysi paksuus materiaalia johon vetää kierteet ja pieni ohennus sisäreunassa ei vielä haittaa niin paljon.
Hyvä, pittää lähettää "Tepon kampi ja lyhennykseen" lyhyitä kampia ei oo maailmassa viel tarpeeks;)
PW kirjoitti:Wacky kirjoitti:Kyllähän noi vielä menis. Ulkoreunaan jää kuitenkin täysi paksuus materiaalia johon vetää kierteet ja pieni ohennus sisäreunassa ei vielä haittaa niin paljon.
Hyvä, pittää lähettää "Tepon kampi ja lyhennykseen" lyhyitä kampia ei oo maailmassa viel tarpeeks;)
Joo sori hitaasti nyt reagoin, on ollut vähän muuta härdelliä majapaikan vaihdoksen myötä.
Kuvan perusteella veikkaisin samaa kuin Wacky, edellyttäen toki että toisessa kammessa kevennysura ei ole pitempi (monesti ovat keskenään erilaiset vasemman ja oikean puolen kammissa).
Semmoinen kommentti tähän väliin, että kun lähetätte kampia lyhennykseen, niin älkää käyttäkö vanhasta muistista vanhaa postiosoitetta. Ilmoittelen uuden yv:llä/sähköpostilla.
Varma kevään merkki, kun porukka alkaa kysellä kampien lyhentämistä .
Ensimmäisenä toteutukseen ehti Pastorin tilaus, eli 120-milliset (Sram S600).
Nuo olivatkin sitten viimeiset hyllyssä olleet aihiot tuota mallia, joten tarvii alkaa bongailla ebaysta lisää.
Ihanaa. Kiitos.
Varma kevään merkki tosiaan.
Tänään lyhentelin PW:n kammet 170 -> 145 mm. Näistä taisi tulla nyt varoittava esimerkki "perinteisten" sirojen kampien lyhentämisestä: paksuutta kammissa kyllä riitti, mutta leveys oli kortilla. Reiän ympärille jäi materiaalia vähimmillään n. 7 mm, mikä on aika vähän. Alkuperäisen reiän ympärillä oli n. 10 mm. PW:n suostumuksella nuo kuitenkin lyhensin, mutten suositellut vahvajalkaisille runttaajille. Nämä tulee kaiketi tandemin takakammiksi, toivotaan että voimanjako on etumoottoripainotteinen.
Tuskin nuo nyt samantien rikki poksahtavat, korkeintaan väsyvät ja murtuvat ajan kanssa.
Eli kun tarjoatte kampia lyhennettäväksi, niin mitatkaa kammen leveys tulevan reiän kohdalla: jos menee 28 milliin tai alle, niin en suosittele kovaan käyttöön. 30 - 32 mm on jo parempi.
Postista kävin nämä hakemassa - kestävältä nuo miusta näyttää kiitos vielä!
Voikohan lyhentää, ulkosyrjältä viistetty mutt takaa suorempi/leveempi?
PW kirjoitti:Voikohan lyhentää, ulkosyrjältä viistetty mutt takaa suorempi/leveempi?
Taitaa olla takaa vähän leveämmät (uuden reiän kohdalta) kuin nuo edelliset?
Ulkosyrjä on monesti viistetympi kuin takareuna, ei tuo sen puoleen mitenkään pahalta näytä.
Krhöm, kammet näyttävät hienommilta kuin polkimet...
ajarmala kirjoitti:Krhöm, kammet näyttävät hienommilta kuin polkimet...
Hienosta en tiedä, molemmat varmaan toimii - jäivät viel kiinni pyörään romuliikkeeseen. Ihan oli kunnossa olevan pyörän näkönen - avain hävinny lukosta ja renkaat tyhjät Johan se sitten joutaa romuksi
Pastorin yksittäinen vanha Deore-kampi lyheni 130-milliseksi.
Suht siro varreltaan, menee perävalotakuun piiriin:
Bysmyyrin lähettämät FSA Tempo -kammet lyhenivät 165 -> 140 mm.
Hyvä kampimalli lyhentämisen kannalta, eli materiaalia vähintäänkin riittävästi.