Lowride-12h Challenge in Nokia, 6.-7.8. 2011

Nojapyörä kuntoilu ja urheilu välineenä. Keskustelua nopeudesta, ajotekniikasta yms. Ja tietenkin nojapyörä vastaan pystypyörä -keskustelu.
ukram1
Viestit: 70
Liittynyt: 18 Kesä 2011, 17:52

Re: Lowride-12h Challenge in Nokia, 6.-7.8. 2011

Viesti Kirjoittaja ukram1 »

tavasti kirjoitti:
ukram1 kirjoitti:

Optimistix, tarkoitin että mittarin 10 m resoluutiosta tulee jo aika iso virhe, eli kalibrointikierroksen lopussa katsotaan mittarin lukema, ja sen jälkeen kestää vielä 0-10 metriä ennen kuin lukema muuttuu, ja virhe kertautuu joka kierroksella.

Siis miten virhe kertautuu? Jos kalibrointikierroksella on max 10 metrin virhe, niin se on 0.5% pielessä. Ei nyt ihan kohtuuton heitto.

Jos matka mitataan kierroslaskurilla, ajamalla 3.2m reunaviivasta saadaan saman kokoinen virhe.

Kertautumisella tarkoitin että kalibroitaessa maaliviivalla syntynyt keskimäärin 5 m virhe kertautuu joka kierroksella, josta tuloksena noin kilometrin heitto lopputuloksessa.

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Lowride-12h Challenge in Nokia, 6.-7.8. 2011

Viesti Kirjoittaja terppa »

Harmi jos tavoitekeskustelun takia joku jätti tulematta, itse vaan tykkäsin asettaa jonkinlaisen tavoitteen ja aina olen utelias kuulemaan miten muut aikoo ajaa ja tämä tapahtuma antoi myös alkusysäyksen pyörän fiksaukselle. Minun mielestä oli hienoa, että mukana oli oikea kovaa-ajopyörä ja en panisi pahakseni vaikka niitä olisi ensivuonna lisää mutta jos kauhean viralliseksi ja tekniseksi menee niin toisesta päästä väki vähenee. Eli nykyinen oman mittarin käyttö (puutteineen) on kuitenkin järkevä koska se pitää kuluja kurissa. Tapahtuman hinta oli suorastaan hämmästyttävän halpa mikä madaltaa kynnystä osallistua.

Kyllä tätä on aika hyvin hehkutettu, että uskon ihmisten uskovan ettei kaikki siellä aja tosissaan ja ei tossissaan ajajatkaan hampaat irvessä eli henki on hyvä. Pystypyöriäkin radalle jokunen mahtuu ja nykyisen kaltainen kutsumenettely tuntuu toimivalta.

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
optimistx
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 675
Liittynyt: 26 Marras 2006, 18:49
Paikkakunta: Espoo

Re: Lowride-12h Challenge in Nokia, 6.-7.8. 2011

Viesti Kirjoittaja optimistx »

ukram1 kirjoitti:

Optimistix, tarkoitin että mittarin 10 m resoluutiosta tulee jo aika iso virhe, eli kalibrointikierroksen lopussa katsotaan mittarin lukema, ja sen jälkeen kestää vielä 0-10 metriä ennen kuin lukema muuttuu, ja virhe kertautuu joka kierroksella. Reunaviivan etäisyys on sitten eri juttu, käytännössä oli hankala ajaa ihan reunassa kun siellä oli kartiot...
...

Kun en ollut mukana, en tiedä yksityiskohtia. Jos mittareiden resoluutio on 10 m, niin kai halutessaan voi katsoa, montako metriä ja senttiä maalilinjan takana lukema muuttuu ja ilmoittaa sen perusteella melkein sentilleen "oikean" kalibrointikierroksen pituuden? (reset alussa juuri anturi lähtöviivan edessä, noin 1 cm sen etureunasta...).
Otin puheeksi sisäreunaa ulompana ajamisen merkityksen, kun en itse aluksi tullut ajatelleeksi, kuinka paljon se merkitsee. Kun silmät pystyssä hämmästelin tätä vaimolleni, hän tokaisi:" Kaikkihan sen tietävät, kun ovat yleisurheilussa katsoneet, kuinka eri paikoista 400 m juoksijat lähtevät".

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Lowride-12h Challenge in Nokia, 6.-7.8. 2011

Viesti Kirjoittaja terppa »

optimistx kirjoitti:

Kun en ollut mukana, en tiedä yksityiskohtia. Jos mittareiden resoluutio on 10 m, niin kai halutessaan voi katsoa, montako metriä ja senttiä maalilinjan takana lukema muuttuu ja ilmoittaa sen perusteella melkein sentilleen "oikean" kalibrointikierroksen pituuden? (reset alussa juuri anturi lähtöviivan edessä, noin 1 cm sen etureunasta...).

Hyvä idea, ensivuonna vaan 10m mitta maali/lähtöviivan jälkeen niin saadaan mittatarkkuus hyväksi.

optimistx kirjoitti:

Otin puheeksi sisäreunaa ulompana ajamisen merkityksen, kun en itse aluksi tullut ajatelleeksi, kuinka paljon se merkitsee. Kun silmät pystyssä hämmästelin tätä vaimolleni, hän tokaisi:" Kaikkihan sen tietävät, kun ovat yleisurheilussa katsoneet, kuinka eri paikoista 400 m juoksijat lähtevät".

Nyt en muista mikä oli ohjeistus kurveissa mutta kyllä varmasti mittaaja jätti selllaisen välin kartioihin, että pyörällä pystyi ajamaan, itse tapitin edelläajavaa ja pidin saman linjan eli läheltä kartioita.

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5053
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Lowride-12h Challenge in Nokia, 6.-7.8. 2011

Viesti Kirjoittaja tm »

tavasti kirjoitti:

...Tämä edullisuus on juuri se juttu. Niitä automaatti-laskentojahan tutkittiin, mutta lähtömaksu oli muistaakseni luokassa 1k€. 70 kilpailijalle kustannus tuosta noin 15€....

Ei houkuttele jatkossakaan syytää 1k€/kisa millekään ajanottofirmalle. Mutta jos samalla rahalla saisi käyttöön toimivan systeemin seuraavaksi 10 vuodeksi, niin alkaisi jo houkutella. Tosin taitaa olla turhaa toiveajattelua kierroslaskentajärjestelmän rakentaminen itse, tietotaito tuosta alueesta puuttuu, eli vaatisi osaavia ihmisiä mukaan projektiin. Toimivan ja luotettavan systeemin aikaansaaminen vaatisi paljon kehittämistä = aikaa ja rahaa -> ei ole helppo ja halpa ratkaisu. Jos tuo helppoa olisi, niin nettihän olisi jo pullollaan rakenteluohjeita. Kaikenlaiset vinkit aiheeseen liittyen otetaan mielihyvin vastaan.

Jatkossa häppeninkiä kaupataan "tapahtumana", ja "kilpailu"-sanaa käytetään korkeintaan, jos osaksi tapahtumaa kaavaillaan jotain puolivirallista kisaa mm. ulkomaanvahvistuksien houkuttelemiseksi. Kyllähän tuonne Teron lisäksi muutama muukin kovan luokan kuski olisi tervetullut. Kun pelisäännöt ovat kaikilla tiedossa, niin tuskin radallakaan mitään konflikteja tulee. Kaikkihan ajavat itseään vastaan. JuSa:n ehdotus kilpa- ja kunto/harrastesarjasta voisi olla tuossa tapauksessa yksi vaihtoehto osallistumiskynnyksen madaltamiseksi.

Sellaistakin ehdoteltiin, että tuon 12 tuntia voisi ajaa yksilösuorituksen sijaan myös joukkueena, mikä laskisi osallistumiskynnystä. Esim. kolmella kuskilla ajettavaa per heppu jäisi keskimäärin vain neljä tuntia, ja varikolla ehtisi turista ja viettää aikaa enemmän.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5053
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Lowride-12h Challenge in Nokia, 6.-7.8. 2011

Viesti Kirjoittaja tm »

terppa kirjoitti:

...ensivuonna vaan 10m mitta maali/lähtöviivan jälkeen niin saadaan mittatarkkuus hyväksi...

Hyvä idea!

Ohjeistus kaarteissa ajoon oli, että ajaa mahdollisimman sisälaitaa. Mittapyörällä etäisyys kartioihin oli pieni (luokkaa 10 cm). Kartioitahan ei ollut kaikissa kaarteissa -> nojakilla pääsi ajamaan mittauksessa käytetyn valkoisen reunaviivan päällä.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13851
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Lowride-12h Challenge in Nokia, 6.-7.8. 2011

Viesti Kirjoittaja jori »

Kymmenen metrin mittausresoluutiolla tulee keskimäärin viiden metrin virhe mittaustarkkuuteen. Tämä on 5 m / 1780 m = 0,28% matkasta, eli 200 km matkalla virhettä kertyy neljänneskierros.

Jos mitattaisiin kierroksia, joutuisi juttuporukassa ulompana ajava polkemaan vähintään 1,5 m x 2 x pii = 9,42 m enemmän kierroksella ja siis lähes tuplaten tuon mittarivirheen matkan, eli noin puoli kierrosta enemmän 200 km matkan aikana.

Minusta näillä eroilla ei ole mitään merkitystä kokonaisuuden kannalta, etenkin, jos sitä verrataan kierroslaskentaan perustuvaan menetelmään, jossa yhden kierroksen laskuvirheitä sattu helposti.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17784
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Lowride-12h Challenge in Nokia, 6.-7.8. 2011

Viesti Kirjoittaja PW »

Ei miullakaan oo mitään sitä vastaan ett tulee lisää huippukuskeja, kaikki aja omaa tahtiaan ja joskus voi koitella vauhtiaan huippujen kanssa :D

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Lowride-12h Challenge in Nokia, 6.-7.8. 2011

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Noin äkikseltään ajatellen sinne huoltoalueellehan menee kevyesti 5x enemmän jengiä ja normaalilla paikoituslogiikalla 10x enemmän. Radalle mahtuis vielä enemmän. Joten tapahtuma pysynee ihan soveliaan kokoisena tulevaisuudessakin.

Jso arvaisi niin tällä hetkellä foorumilaisista voisi olla innoittuneita noin 2.5 x tämän vuoden määrä - joten se kolmisenkymmentä+ kuskia 12 tunnin ajoon voisi olla ihan realiteeteissä.

Omalle suurpiirteisyydelleni tuo mittarin kalibrointi oli ihan ookoo. Oikein tarkasti jos haluaa sitä reunaviivaa seurata, niin voihan sitä pyörää taluttaa?

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Lowride-12h Challenge in Nokia, 6.-7.8. 2011

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Pastori kirjoitti:

Jso arvaisi niin tällä hetkellä foorumilaisista voisi olla innoittuneita noin 2.5 x tämän vuoden määrä - joten se kolmisenkymmentä+ kuskia 12 tunnin ajoon voisi olla ihan realiteeteissä.

Tällaista 30-40 osallistujan luokkaa on muistaakseni ollut väkeä ecotripeillä ja Lowrideissä.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3875
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Lowride-12h Challenge in Nokia, 6.-7.8. 2011

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Pastori kirjoitti:

Omalle suurpiirteisyydelleni tuo mittarin kalibrointi oli ihan ookoo. Oikein tarkasti jos haluaa sitä reunaviivaa seurata, niin voihan sitä pyörää taluttaa?

Taluttamisesta tulee sitten ongelma ettei renkaan pyörähdys ole saman mittainen ilman kuljettajan painoa ja sen kanssa.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Lowride-12h Challenge in Nokia, 6.-7.8. 2011

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Wacky kirjoitti:
Pastori kirjoitti:

Omalle suurpiirteisyydelleni tuo mittarin kalibrointi oli ihan ookoo. Oikein tarkasti jos haluaa sitä reunaviivaa seurata, niin voihan sitä pyörää taluttaa?

Taluttamisesta tulee sitten ongelma ettei renkaan pyörähdys ole saman mittainen ilman kuljettajan painoa ja sen kanssa.

Kuski istuu kyydissä ja avustaja taluttaa :)

Syväri
Sisällöntuottaja
Viestit: 1236
Liittynyt: 24 Kesä 2011, 14:35
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: Lowride-12h Challenge in Nokia, 6.-7.8. 2011

Viesti Kirjoittaja Syväri »

Olis pitänyt tulla tänne, no, ensi vuonna sitten jos valtion poikaleiriltä pääsen 6 kk:lla :|

Tapahtuma kuulosti onnistuneelta ja minusta tuo pieni kilpailuhenkisyys vois edelleen jäädä lauantaille (200m & 1h) ja sunnuntaina sitten tehdään vaan oma suoritus pitemmällä reissulla. Mitä sitä turhaan mutkistamaan.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Lowride-12h Challenge in Nokia, 6.-7.8. 2011

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Piti itsekkin kokeilla tuota 1h suoritusta, kun se tuntuu varsin sopivalta kisamatkalta. Valitsin 16km tienpätkän jonka ajoin ees taas ja mittasin matkaa GPS:llä. Koko 32km pätkää en päässyt, mutta 29,5km kuitenkin. Tuo on vedetty ihan kylmiltään, kesäloman vuoksi ainakin kahden viikon tauko takana nojapyöräilystä. 45min meni ihan ok, sitten alkoi pohkeita poltteleen. Noilla kohdin olin vielä yli 30km/h tahdissa.
Korkeusprofiililtaan reitti varmaan aika liki nokian rataa, muutama alikulku ja saman korkuisia mutta loivempia nousuja ja laskuja pitkin matkaan. Lähimmän sääaseman mukaan 4m/s sivutuuli.
Jossitelun varaa ei jää muusta kuin noista n.10:stä risteyksestä ja alikulusta joissa pakko pudottaa nopeus 10-20km/h tuntumaan, kertaakaan ei tarvinnut pysähtyä kokonaan. Molempiin suuntiin 5km valtatien reunaa, jossa 30-40cm sileä reuna ja sitten täsinäraita, joutui vähän skarppaan ajolinjan kans. Sunnuntai päivä vähän huono ajankohta ajaa yleisen liikenteen seassa, koiran ulkoiluttaja, leveästi luistelija ja jopa yhdessä alikulussa poikalauma skeittailemassa.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13851
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Lowride-12h Challenge in Nokia, 6.-7.8. 2011

Viesti Kirjoittaja jori »

Kyllä tuohon 4m/s sivutuuleen ja liikenteeseen helposti se minuutti kului, jonka jäit 30 kilometristä. Tyynellä kelillä ilta-aikaan menee varmasti tuolla samalla kunnolla ja varustuksella yli 30.
Äkkiä laskien 4 m/s sivutuuli lisää ilmanvastuksen tehoa tyyneen 30 km/h verrattuna kolmanneksen.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Vastaa Viestiin