Lowride-12h Challenge in Nokia, 6.-7.8. 2011

Nojapyörä kuntoilu ja urheilu välineenä. Keskustelua nopeudesta, ajotekniikasta yms. Ja tietenkin nojapyörä vastaan pystypyörä -keskustelu.
Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Lowride-12h Challenge in Nokia, 6.-7.8. 2011

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Nii, tuo 4m/s on rannikkosääaseman lukema, suurin osa matkasta metsien ja pusikkojen suojissa jossa pyöräilykorkeudella tuskin puoliakaan tuosta. Viimesyksyisten mittailujen perusteella peltoaukioilta kyllä löytyy jo samat lukemat kuin sääasemaltakin.
Ihan täysin on harjoituksen puutetta. Alla kesäloma jonka aikana yks 70km nojapyörälenkki(2viikkoa sitten), sitä ennen vain yövuorot ja sadekelit ajanut noja-asennossa, muuten kickbikellä. Mutta jos kerran viikkoon saisi tuon saman repäisyn tehtyä niin varmaan tuohon +30km kerhoon pääsisi vielä tälle kesälle. Puitteet harjoittelulle on ainakin olemassa kun tuo reitin alkupää on 300m kotiovelta.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Syväri
Sisällöntuottaja
Viestit: 1236
Liittynyt: 24 Kesä 2011, 14:35
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: Lowride-12h Challenge in Nokia, 6.-7.8. 2011

Viesti Kirjoittaja Syväri »

Mjoo, itellä loppuu pitkänmatkan kunto kesken tai sitten pyörän istuma-asento ei oo optimaalinen. 30km tunnissa olis kyllä hyvä tavote.

Tässä laitankin s-postia velokraftille kun rupes vauhti himottamaan. Hinnan ku kuulee nii luultavasti himot loppuu siihen.. Mutta pitää hakea extreme-elämyksiä vielä kun voi!

Avatar
optimistx
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 675
Liittynyt: 26 Marras 2006, 18:49
Paikkakunta: Espoo

Re: Lowride-12h Challenge in Nokia, 6.-7.8. 2011

Viesti Kirjoittaja optimistx »

jori kirjoitti:

...
Äkkiä laskien 4 m/s sivutuuli lisää ilmanvastuksen tehoa tyyneen 30 km/h verrattuna kolmanneksen.

Miten perustelet ja lasket? Eikös sivutuuli ole yhdentekevä?

JuSa
Viestit: 123
Liittynyt: 14 Kesä 2009, 20:01
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Lowride-12h Challenge in Nokia, 6.-7.8. 2011

Viesti Kirjoittaja JuSa »

Kerroin itse tuossa aiemmin aika tarkkaan, mitä ravintoa 12h kisan aikana join (ja ihan hieman söin). Mutta minulle jäi epäselväksi miten muut menettelivät. Voisivatko muutamat paljastaa. Omani voin kyllä perustella jos keskustelua syntyy.

eemeli
Sisällöntuottaja
Viestit: 1110
Liittynyt: 03 Elo 2007, 22:36
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Lowride-12h Challenge in Nokia, 6.-7.8. 2011

Viesti Kirjoittaja eemeli »

Kerroin itse tuossa aiemmin aika tarkkaan, mitä ravintoa 12h kisan aikana join (ja ihan hieman söin). Mutta minulle jäi epäselväksi miten muut menettelivät. Voisivatko muutamat paljastaa. Omani voin kyllä perustella jos keskustelua syntyy.

Aamulla kävin abc:llä syömässä kunnon aamupalan puuroa, leipää, hedelmiä... Ajon aikana mulla oli kaksi pulloa juomaa. Toisessa oli urheilujuomaa ja toisessa vettä. Pyrin juomaan aina joka toisella kierroksella. Yhteensä taisin juoda neljä tai viisi pullollista. Enemmän taisi mennä urheilujuomaa... Tauoilla sitten banaani ja energiapatukka / maitopohjaista palautusjuomaa. Kaiken kaikkiaan taisi mennä 3kpl energiapatukoita, 3prk palautusjuomia ja 4-5 banaania. Omasta mielestä sain syötyä tarpeeksi... Krampitkaan eivät vaivanneet

t: Janne

-Janne-

Heijaa heijaa heijaa kerho :D ...

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Lowride-12h Challenge in Nokia, 6.-7.8. 2011

Viesti Kirjoittaja terppa »

optimistx kirjoitti:
jori kirjoitti:

...
Äkkiä laskien 4 m/s sivutuuli lisää ilmanvastuksen tehoa tyyneen 30 km/h verrattuna kolmanneksen.

Miten perustelet ja lasket? Eikös sivutuuli ole yhdentekevä?

Kokemusperusteella väitän, että suora sivutuuli on lähes yhtä ikävä kuin vastatuuli, puolet työmatkasta halkoo peltoaukeita niin on tullut huomioitua, jos ajaa maantienlaitaa kun tuulee vasemmalta ja on jatkuva autoliikenne niin tuuli yllättäen kääntyy kaveriksi eli autoliikenne kääntää tuulen myötäiseksi.

jviirret kirjoitti:

Piti itsekkin kokeilla tuota 1h suoritusta, kun se tuntuu varsin sopivalta kisamatkalta. Valitsin 16km tienpätkän jonka ajoin ees taas ja mittasin matkaa GPS:llä. Koko 32km pätkää en päässyt, mutta 29,5km kuitenkin. Tuo on vedetty ihan kylmiltään, kesäloman vuoksi ainakin kahden viikon tauko takana nojapyöräilystä. 45min meni ihan ok, sitten alkoi pohkeita poltteleen. Noilla kohdin olin vielä yli 30km/h tahdissa.
Korkeusprofiililtaan reitti varmaan aika liki nokian rataa, muutama alikulku ja saman korkuisia mutta loivempia nousuja ja laskuja pitkin matkaan. Lähimmän sääaseman mukaan 4m/s sivutuuli.
Jossitelun varaa ei jää muusta kuin noista n.10:stä risteyksestä ja alikulusta joissa pakko pudottaa nopeus 10-20km/h tuntumaan, kertaakaan ei tarvinnut pysähtyä kokonaan. Molempiin suuntiin 5km valtatien reunaa, jossa 30-40cm sileä reuna ja sitten täsinäraita, joutui vähän skarppaan ajolinjan kans. Sunnuntai päivä vähän huono ajankohta ajaa yleisen liikenteen seassa, koiran ulkoiluttaja, leveästi luistelija ja jopa yhdessä alikulussa poikalauma skeittailemassa.

Jukka

Nokialla olisit varmasti päässyt sen 30 km tuntiin, noissa nopeuksissa pienet himmaukset näkyy ja liikenteen seassa ei pääse samanlaiseen rentoon suoritukseen.

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13851
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Lowride-12h Challenge in Nokia, 6.-7.8. 2011

Viesti Kirjoittaja jori »

optimistx kirjoitti:
jori kirjoitti:

...
Äkkiä laskien 4 m/s sivutuuli lisää ilmanvastuksen tehoa tyyneen 30 km/h verrattuna kolmanneksen.

Miten perustelet ja lasket? Eikös sivutuuli ole yhdentekevä?

Totta, tuli vähän huolimattomasti heitettyä. Perustui lähinnä purjehduksesta ja tuulivoimaloista jääneeseen mielikuvaan, joka johti liioitteluun. :oops:

Ei se sivutuuli silti yhdentekevä ole. Pystylieriön muotoisella kappaleella, jossa tuulenvastus on sama kaikkiin suuntiin ja lasketaan vain etenemisen suuntainen komponentti. 4 m/s sivutuuli lisää 30 km/h (8,3 m/s) nopeudessa ilmanvastusta 12%

Oletetaan fillaristi pystylieriöksi 8) , jonka tuulenvastus on sama kaikkiin suuntiin. Sivutuulen vaikutus ilmanvastukseen johtuu ilmanvastusvoiman ominaisuudesta kasvaa ilmanopeuden toisessa potenssissa. Ilmanvastusteho kasvaa ilmanopeuden kolmannessa potenssissa.

Kun nyt sitten lasketaan yhteen suorakulmaisesti 8,33 m/s ja 4,0 m/s saadaan ilmanopeudeksi neliöjuuri(8,3²+4,0²)=9,243. Pyörän ja kuskin kohtaama tuuli ajossa on siis 9,2 m/s 25 asteen kulmassa etuviistosta.

Tämän aieuttama tuulen suuntainen voimakomponentti on verrannollinen tämän nopeuden neliöön 9,2² = 85,2 jonka ajosuuntainen komponentti on 85,2 x cos (25) = 77,2 . Tyynessä sama ajonopeus 8,3 m/s antaa noin 12 prosenttia vähemmän 8,3² = 68,9.

Koska ajonopeus oletetaan samaksi, täytyy myös tehoja verrattaessa verrata vain voimia keskenään, eikä ilmanopeus kolmanteen pädekään. No, runsas kymmenen prosenttia kuitenkin. Hyvä kun olit tarkkana, ettei jää väärää mielikuvaa. :D

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13851
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Lowride-12h Challenge in Nokia, 6.-7.8. 2011

Viesti Kirjoittaja jori »

Minä söin Nokiasunnuntaiaamuna kolmen munan pekonimunakkaan, jossa n. kolmannes 140g pekonipaketista ja join kupin teetä. Ajon aikana en juonut mitään. Tauoilla söin 250g kinkkumakkaraa ja saman verran täysrasvaista Goudaa ja varhaiskaalia, lounaalla yhden pitsan ilman pohjaa ja join punaviiniä ja kivennäisvettä. Muilla tauoilla yhteensä varmaan kymmenen kuppia teetä, punkkua ja vettä silloin tällöin ja lisää kaalia. Keskipäivän helteen aikaan litran pelkkää vettä, ja Petriltä juomatta jääneen magnesiumjuomakupposen. -Ällönmakeata XP. Hyvin meni, varsinkin kun nojanallella oli erinomaisen herkullista teetä Afganistanista vai mistä lie. :mrgreen:

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Lowride-12h Challenge in Nokia, 6.-7.8. 2011

Viesti Kirjoittaja jviirret »

jori kirjoitti:

Ei se sivutuuli silti yhdentekevä ole.

Tästä ollaan samaa mieltä, loppu ei ollut kovin kansantajuista :roll: Ite olen itselleni perustellut sitä kappaleiden taipumuksella tehdä ilmassa liikkuessaan pyörteitä. Peräkkäin menevät pinnat hyötyvät edellä menevän pinnan tekemistä pyörteistä, mutta sivutuulessa tuuli puhaltaa pyörteet sivuun ja jokainen pinna joutuu raivaamaan tiensä itse. Sama koskee peräkkäin meneviä renkaita yms. Sitten kaava: Ajoviima+sivutuuli=sivuvastainen ilmavirta. Siitä suunnasta nojapyöräilijän otsapinta-ala on suurempi kuin kohtisuoraan edestä. Eli ilmanvastuskin on suurempi.

jori kirjoitti:

Hyvin meni, varsinkin kun nojanallella oli erinomaisen herkullista teetä Afganistanista vai mistä lie. :mrgreen:

Teetä? Eikös Afganistan ole maailman suuri ooppiumin tuottaja :lol:

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17784
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Lowride-12h Challenge in Nokia, 6.-7.8. 2011

Viesti Kirjoittaja PW »

jviirret kirjoitti:
jori kirjoitti:

Ei se sivutuuli silti yhdentekevä ole.

Tästä ollaan samaa mieltä, loppu ei ollut kovin kansantajuista :roll: Ite olen itselleni perustellut sitä kappaleiden taipumuksella tehdä ilmassa liikkuessaan pyörteitä. Peräkkäin menevät pinnat hyötyvät edellä menevän pinnan tekemistä pyörteistä, mutta sivutuulessa tuuli puhaltaa pyörteet sivuun ja jokainen pinna joutuu raivaamaan tiensä itse. Sama koskee peräkkäin meneviä renkaita yms. Sitten kaava: Ajoviima+sivutuuli=sivuvastainen ilmavirta. Siitä suunnasta nojapyöräilijän otsapinta-ala on suurempi kuin kohtisuoraan edestä. Eli ilmanvastuskin on suurempi.

jori kirjoitti:

Hyvin meni, varsinkin kun nojanallella oli erinomaisen herkullista teetä Afganistanista vai mistä lie. :mrgreen:

Teetä? Eikös Afganistan ole maailman suuri ooppiumin tuottaja :lol:

Jukka

Ja vielä herkullista , ilmankos opeilla oli nin hauskaa :D

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
optimistx
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 675
Liittynyt: 26 Marras 2006, 18:49
Paikkakunta: Espoo

Re: Lowride-12h Challenge in Nokia, 6.-7.8. 2011

Viesti Kirjoittaja optimistx »

jviirret kirjoitti:
jori kirjoitti:

Ei se sivutuuli silti yhdentekevä ole.

Tästä ollaan samaa mieltä, loppu ei ollut kovin kansantajuista :roll: Ite olen itselleni perustellut sitä kappaleiden taipumuksella tehdä ilmassa liikkuessaan pyörteitä. Peräkkäin menevät pinnat hyötyvät edellä menevän pinnan tekemistä pyörteistä, mutta sivutuulessa tuuli puhaltaa pyörteet sivuun ja jokainen pinna joutuu raivaamaan tiensä itse. Sama koskee peräkkäin meneviä renkaita yms. Sitten kaava: Ajoviima+sivutuuli=sivuvastainen ilmavirta. Siitä suunnasta nojapyöräilijän otsapinta-ala on suurempi kuin kohtisuoraan edestä. Eli ilmanvastuskin on suurempi.

Jukka

Kyllä tuossa on perää. Jorin esimerkki sylinteristä yksin maantiellä sivutuulessa on myös hyödyllinen ajatusharjoitelma. Yhden sylinterin kohtaamat tuulivoimat ovat kai teoreettisesti aika helposti hallittavissa, mutta jos niitä pistetään vaeltamaan toisiaan peesaamassa tyynessä tai sivutuulessa, taitaa teoria tulla aika vaikeaksi.

Jos yksi sylinteri kulkee hyvin pienillä pyörillä tiellä, niin en ole vielä vakuuttunut, että sivutuuli aiheuttaisi enempi energiantarvetta sivutuulessa kuin tyynessä. Tarvittava työ eteenpäin kulkemiseenhan on voimavektorin ja sen vaikutuspisteen kulkeman matkavektorin skalaaritulo. Jos tuuli on suoraan sivulta, sen kulma sylinterin matkasuunnan kanssa on 90 astetta ja sen kosini = 0, eli skalaaritulo on nolla. Sama ilmiö voidaan havainnollistaa ajatusharjoituksella, jossa joukko yhtä vahvoja miehiä yrittää työntää rautatievaunua: ne ukot, jotka työntävät sitä vain suoraan sivullepäin, eivät myötävaikuta vaunun liikkumiseen (vaikka saattaisivat niska hiessä olla toista mieltä). Ne jotka työntävät vinosti 45 asteen kulmassa, antavat vaunulle energiaa vain cos(45) = 0.707 = 70 % verrattuna niihin, jotka työntävät prikulleen suoraan.

Jos sylintereitä tiellä onkin peräkanaa hyvin lähekkäin, niin voi tapahtua yllättäviä ja vaikeita juttuja Jukan esimerkkienkin tapaan. Jopa sellaisia, että perässätuleva sylinteri vähentää edelläänolevan sylinterin kokemaa ilmanvastusta! (miten voi edelläajavan ympärillä oleva ilma "tietää", että perässä tulee joku?).

Tästä aiheesta voisi avata uuden säikeenkin. Yritän konstruoida pyörään tuulennopeusmittaria ilmanvastusvoimien mittaamiseksi ja jos sivutuulella on olennainen merkitys ajovastuksiin, on lisättävä tieto tuulen suunnasta eikä vain tyydyttävä edestäpäin tulevaan komponenttiin. Se mutkistaisi asioita kovasti, enkä viitsisi tehdä sitä, ellei ole aivan pakko.

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2749
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Lowride-12h Challenge in Nokia, 6.-7.8. 2011

Viesti Kirjoittaja tavasti »

JuSa kirjoitti:

Kerroin itse tuossa aiemmin aika tarkkaan, mitä ravintoa 12h kisan aikana join (ja ihan hieman söin). Mutta minulle jäi epäselväksi miten muut menettelivät. Voisivatko muutamat paljastaa. Omani voin kyllä perustella jos keskustelua syntyy.

Aamiaiseksi söin kesäkurpitsaa, juustoa ja meetwurstia autolla ajaessa. Juomana maitoa.
Kisan aikana söin pari kertaa turkkilaista jogurttia marjojen kera, ja kerran kaali-kesäkurpitsa-meetwursti-juusto salaattia. Salaatti oli aika äijä-versio, jossa oli reilusti täytteitä, ja oliiviöljyä. Juomana maitoa. Lisäksi taisin kuluttaa noin 200g 80% suklaata, ja pullollisen Fat Burner-juomaa (L-Karnitiinia sisältävä juoma). Pikakahviakin join pari kertaa.

Seuraavalle kerralle mietin tuota salaattia uusiksi, sen syöminen perustui ajatukseen että 'mä sippaan kuitenkin, ihan sama vaikka syö ruokaa jonka rouskutteluun menee aikaa enemmänkin'. Muuten ruokavalio oli oikein toimiva, mutta tietysti tuon toimivuus edellyttää että keho on tottunut vähiin hiilihydraatteihin.

EDIT: lisäksi ajaessa join vettä, tai hieman suolaa sisältävää vettä.

EDIT2: meinasin unohtaa, leipä- ja valkohome- juustoakin söin

Viimeksi muokannut tavasti, 15 Elo 2011, 14:18. Yhteensä muokattu 3 kertaa.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4810
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Lowride-12h Challenge in Nokia, 6.-7.8. 2011

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Jorin salaisuus oli ??? Luukin vaihto. Ei ollut enään ilmanvastusta lisäävää purjetakkia ja airo pallokin oli hävinnyt. Mies ajoi kuin parhaat lukkopolkimet ja trikoot päällä. Lippis airodynaamisesti taakse käänettynä. No se siittä.
Ensi vuotta ajatelen heitän kehään ja tierän että osa vastustaa , mutta kun kyseessä kuitenkin on tälläinenkin tapahtuma , niin että kaikilla olisi kypärä päähän laitettuna , vaikka kuinka se olisikin imako kysymys.
Tapahtumassa itsessään ei paljon kehitettävää enää ole ja luulen tämän konseptin pelaavan ensi vuonakin. :)
kiitos siittä kuuluu TM : le 99 prosentisesti :)

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13851
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Lowride-12h Challenge in Nokia, 6.-7.8. 2011

Viesti Kirjoittaja jori »

Jatketaan sivutuuliasioista "Sivutuuli" otsikon alla täällä: http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopi ... =sivutuuli

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

JuSa
Viestit: 123
Liittynyt: 14 Kesä 2009, 20:01
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Lowride-12h Challenge in Nokia, 6.-7.8. 2011

Viesti Kirjoittaja JuSa »

eemeli kirjoitti:

Ajon aikana mulla oli kaksi pulloa juomaa. Toisessa oli urheilujuomaa ja toisessa vettä. Pyrin juomaan aina joka toisella kierroksella. Yhteensä taisin juoda neljä tai viisi pullollista. Enemmän taisi mennä urheilujuomaa... Tauoilla sitten banaani ja energiapatukka / maitopohjaista palautusjuomaa. Kaiken kaikkiaan taisi mennä 3kpl energiapatukoita, 3prk palautusjuomia ja 4-5 banaania. Omasta mielestä sain syötyä tarpeeksi... Krampitkaan eivät vaivanneet

t: Janne

Tarkoittaako "urheilujuoma tässä "elektrolyyttijuomaa", sisältäen erilaisia sokereita, maltoa ja erityisesti magnesium- kalium- ja muita suoloja (siis "elekrolyyttejä"). Lasken proteiinipitoiset "palautumisjuomatkin" urheilujuomiksi ja arvostan niitä enemmän, koska kestävyyssuorituksessa lihakset kuluttavat haaraketjuisia aminohappoja ("BCAA"), joita on hyvä jostakin saada hillitsemään suorituksen katabolisia vaikutuksia lihaksissa.
http://ravintojaterveys.kotisivukone.com/84
Tämä on ilmiö, joka tuli yleiseen tietoisuuteen 70-luvun lopulla, joka tuntuu usein sivutettavan.

Minun juomaseoksenihan sisälsi sekä elektrolyyttejä, maltodekstriiniä, nopeita sokereita, että haaraketjuisia aminohappoja.

Vastaa Viestiin