Laitan tähän syksyllä Pikajalka nimiseen julkaisuun kirjoittamani kolumnin, kun tuo pöly alkaa taas olla ajankohtainen aihe ainakin täällä etelän kaupungeissa.
Oletteko koskaan miettineet, mitä on se talvikura, joka sotkee tien varret ja ajoneuvot?
(Pikajalka joulukuun alku 2008)
Kuraa ja pölyä
Aika monet tuntuvat jo vaihtaneet autoihinsa nastarenkaat. Sen huomaa siitä, että märkä tien pinta ei enää pelkästään kastele tuulilasia, vaan kuraa myös. Tilanne muuttui viikossa. Vielä viime viikolla ajellessani sateessa moottoritietä Hämeenlinnaan, nosti edellä ajavan auton perä ilmaan pelkkää vettä. Eilen se oli kuraa. Viikossa olivat innokkaimpien talvirenkaan vaihtajien nastat hakanneet asfaltista niin paljon irti kiveä, että se kertyi tuulilasiin tyypilliseksi talvikuraksi.
Harmaa kura ei siis olekaan talven ominaisuus, vaan nastarenkaiden käytön aiheuttamaa. Kura kertyy talven mittaan teiden varsiin ja kerrostuu kinoksiin. Keväällä kinokset sulavat ja vapauttavat kuran hienojakoisena pölynä ilmaan.
Usein väitetään hiekoitushiekan aiheuttavan pölyongelman. Moottoriteitä ei hiekoiteta, mutta pölyä niillä on yhtä paljon kuin kaupungissa. Hiekkateilläkään ei keväällä pölyä ole yhtä paljon, kuin kaupungissa. Tottakai hiekkakin kuluu pölyksi, mutta tämä moottoritie-esimerkki puhuu nastarenkaiden puolesta myös katujen pölyongelman syynä.
Harmi, kun tämä lehti ei ehtinyt ilmestyä ennen talvirenkaidenvaihtosesonkia. Olisit voinut itse havaita, kuinka nopeasti ajoradalta lentävä vesi muuttuu kuraksi nastarenkaiden yleistymisen myötä. Keväällä pölyäminen jatkuu aina siihen asti, kunnes puiden lehdet sitovat pölyn ilmasta. Katujen harjaaminen ja peseminen vähentää pölyämistä, mutta kokonaan pölyäminen loppuu vasta lehtien puhjettua kesärenkaiden vaihdon aikaan.
Mitä, eikös tämän pitänyt olla pyöräilylehti. Mitä tällä on tekemistä polkupyörien kanssa?
Ilman tuota pölyongelmaa kevät olisi ihanteellista pyöräilyaikaa. Autojen nostaman kivipölyn takia pyöräily on kuitenkin ikävää hampaiden narskuttelua tuolta helmikuun lopulta toukokuun puoleen väliin -yli kolme kuukautta!
Entäs kohta alkava talvi sitten. Lumi sataa ajoradoille, josta se aurataan kevyen liikenteen väylille. Kaupunkialueella pyörätien merkit peitetään hupulla ja pyöräilijät ajetaan autojen sekaan juuri kun se on kaikkein vaarallisinta. Merkit huputetaan, jotta kiinteistöjen kunnossapitoväki hoitaisi ajoradalta jalkakäytävälle auratun lumen pois, eikä kaupunki joutuisi korvausvastuuseen liukastumisista. Ilma on sakeanaan kylmäkäynnistyssavua. Tätä ihanuutta on tarjolla lähes neljä kuukautta. Näihin aikoihin alkaa siis aika, jolloin pyöräily on ikävää, vaarallista ja vastenmielistä puuhaa. Enkä puuttunut tässä mitenkään säähän, vaan luettelin pelkästään poliittisista päätöksistä aiheutuvia olosuhteita, joilla pyöräilijät ajetaan pois liikenteestä yli puoleksi vuodeksi joka talvi.
Edellisen tiedostaen olen alkanut pitää talvipyöräilijöitä todellisina sankareina. Talvipyöräilijät puurtavat sohjossa liikenteen sujuvuuden ja puhtaamman ilman puolesta. Päivittäin he luovuttavat paikkansa liikenneruuhkassa omasta mielestään niin tärkeille ihmisille, että ajan säästämiseksi täytyy heidän yksin istua autossaan kaupungin ruuhkassa.
Talvipyöräilijät, nuo pyyteetöntä työtä tekevät arkiliikenteen sankarit, yhteiskunta palkitsee säätämällä ahdistavia lakeja: kypäräpakko, pyörätien käyttöpakko ja väistämissääntömuutos, josta jäi vaikutelma, että pyöräilijä väistää aina. Rakennetaan pyörätiet alkamaan ja päättymään satunnaisista paikoista ja päivälehtien yleisönosastossa haukutaan pyöräilijät maan rakoon ja tönitään vielä bussien alle. Tämäkö on sitä kestävää kehitystä ja kevyen liikenteen suosimista, josta strategioissa puhutaan.
Poliittisissa päätöksissä pyöräilyyn suhtaudutaan kuin se olisi pelkkä kuntoilulaji, jota muille haitallisena toimintana kuuluu harrastaa ajamalla auraamatonta satametristä pyörätietä edestakaisin välillä valoissa nappia painaen. Todellisuudessa pyöräilijät ovat oikeita arkiliikenteen sankareita, jotka välillisesti helpottavat meidän jokaisen liikkumista.
Jori Montonen