Sivu 42/69

Re: Autoilu

Lähetetty: 14 Touko 2021, 20:17
Kirjoittaja jooseha
jori kirjoitti: 14 Touko 2021, 20:06
jooseha kirjoitti: 14 Touko 2021, 16:13
Vilijami kirjoitti: 14 Touko 2021, 12:40

” Air that leaches through the wire harness to the sensor is assumed to come from an open point in the harness – usually the ECU, which is housed in an enclosed space like the trunk or vehicle interior.”

Mutta eihän johtimen juottaminen sulje tuota reittiä. Ei oletuksessa sanota ilman liikkuvan johtimen sisällä, vaan niiden välissä :wink:

Monikarvaisen johtimen pään karvat juotetaan yleensä ensin yhteen ja sitten tämä sulatetaan kiinni liittimeen. Tässä tinaa ja ainakin juoksutetta imeytyy usein eristeen päähän asti ja jopa eristeen sisään. Tällainen tulppa estää kyllä hapen kulun johdinkarvojen välissä.

Ilmeisimmin tuota happea ei tarvita paljon, joten pienikin reikä riittää, kunhan on yhtenäinen. Johdinkarvojen paljastaminen eristeeseen leikatun reiän kautta ja neulan painaminen karvojen väliin levittää johdinkarvoihin mutkan, mikä tekee tuohon ilmareitin. –Ehkä. :roll:

Tuossa Viljamin tekstissä ei väitetä, ilman kulkevan johtimen sisällä vain useamman johtimen välissä. "Wire harness" ei ole yksittäisen johtimen eriste vaan johtoryhmän suoja. Sitä ei juottamalla tulppaa.

Jorin teoriassa juotos voi kyllä tulpata johtimessa kulkevan mitättömän happimäärän.


Re: Autoilu

Lähetetty: 14 Touko 2021, 20:21
Kirjoittaja janx

Autoon liittyvät projektit vain lisääntyvät ja näin ollen nojapyöriin liittyvät saavat odotella vuoroaan. Corolla ei mennyt leimasta läpi. Käsijarru ei ota toiselta puolelta, takajarru laahaa (varmaan seisomisesta) ja pohjassa on reikä kumitulpan ympärillä.

Mitsubishin myyjäliikkeeseen olin yhteydessä. Hän ei katsonut yritykselleen minkäänlaista korvausvelvollisuutta, jos lambda on ollut rikki. No lopullinen vikakokonaisuus ei ole vielä edes selvillä. Riitelykään ei kiinnostaisi, mutta jos alkaa tonneja palaa muutaman tonnin autoon, niin ehkä se asia alkaa sitten jo kiinnostaa riitalautakuntaakin.


Re: Autoilu

Lähetetty: 14 Touko 2021, 22:27
Kirjoittaja Vilijami

Eikö auto kannattaisi tarkistaa riittävällä tarkkuudella ennen ostopäätöstä?

Itse en ole löytänyt ikinä -ja kertoja on todella paljon- autoliikkeestä käytettyä autoa (itselleni tai toisille), jossa hinta ja laatu olisi kohdannut. Autoliikkeistä ei helmet löydy. Ihmiset pukkaa autoliikkeisiin vaihdossa epätoivoiset yksilöt, joiden epämääräisten vikojen kanssa on jo painittu paljon tai kolarin jäljiltä häthätää kyhätty autoa muistuttamaan. Minut kannattaa ottaa mukaan, jos ei halua ostaa mitään. Jokaisesta autoliikkeen vaihtoautosta (jos hinta on puolittunut uuden hinnasta) löydän sellaista moitetta, että myyjäkin lopettaa auton kehumisen. Aina.


Re: Autoilu

Lähetetty: 14 Touko 2021, 22:40
Kirjoittaja janx

Vaikeita nämä satunnaiset viat. Lambdan vika ilmeni ehkä joka kymmenes startti. Ei todellakaan joka kerta. Vikakoodi oli tiedossa ostaessa, mutta se ei viitannut mitenkään lambdaan. Auto kävi kuin enkeli myyntihetkellä eikä todellakaan käynyt mielessä, että kaasuläppäkoteloon oli asennettu joku peltilevy tukkimaan kaikki ohituskanavat. Alkaa vaikuttaa siltä, että tuo järjestely pitää palauttaa käyttöön. Naarmujen piilottaminen värivahalla olisi varmaankin voinut jotenkin tarkistaa, mutta se ei niinkään haittaa ajoa.

On kyllä näin, että jos ei halua laittaa autoon yli 5k€, ei kovin kriittisena voi ostaa yhtään mitään. Etenkään koronan nostamilla hinnoilla. Nyt ne näyttänee vähän tulleen alaspäin.

Edit: Ehkä nuo imualihelvmitäovatkaan.vuodot on jotenkin tutkittavissa, mutta savupurkin kanssa lienee turha mennä autokauppaan. :mrgreen:
Edit2: Corollaa (se on joskus peräkolaroitu, mutta eipä tuo ole käyttöä haitannut) myydessä on taas muistanut, että miksi ei ole automyyjä. Tullaan katsomaan (kuvat nähtynä ennakkoon) parin tonnin 18 vuotiasta autoa ja yllätytään, jos siinä on mm. klommoja ja naarmuja. :roll:


Re: Autoilu

Lähetetty: 14 Touko 2021, 23:06
Kirjoittaja Vilijami

Vikakoodinlukija ja maalikalvonpaksuusmittari pitää olla mukana käytettyä autoa ostaessa. Jos vikakoodinlukija antaa yhtään mitään vikakoodia niin kannattaa unohtaa. Maalimittarilla sitten etsitään ruoste- ja kolarikorjauksia.

Kyllä 5k€ saa jo aivan hyvän pelin, vaatii vaan pari-kolme vuotta aikaa ja paljon viitseliäisyyttä sekä joustavuutta auton valinnassa. Merkki, malli, vuosimalli, koneen koko, varusteiden puute ym. ei saa haitata. :wink:

Itse asiassa heti käytetyn auton oston jälkeen kannattaa jo ryhtyä seuraavaa etsimään, kuten olen tehnytkin. Itselläni on hirveitä vaatimuksia autolle, kuten automaattivaihteisto, ohjaustehostin, ilmastointi, vakionopeussäädin, ruosteeton, virheetön korjaamaton kori, hinta mielellään alle 4k€ jne. Olen etsinyt autoa nyt kuusi (6) vuotta, eikä ole vielä löytynyt. :mrgreen:


Re: Autoilu

Lähetetty: 14 Touko 2021, 23:09
Kirjoittaja janx

En ihmettele.

No virheitä sattuu tarkistuslistojen ja lukijoidenkin kanssa. Elämä on. Pihatontutkin on loppu maailmasta.

Enköhän mä Corollan rattiin palaa, kun tuollainen helmi (not) löytyy.


Re: Autoilu

Lähetetty: 15 Touko 2021, 00:37
Kirjoittaja ajarmala
janx kirjoitti: 14 Touko 2021, 23:09

Enköhän mä Corollan rattiin palaa, kun tuollainen helmi (not) löytyy.

Toyotan insinöörit kehittivät tosissaan laatutoimintaa tappiinsa jo 50-luvulla. Sen jälkeen Toyotan autojen laatu on ollut ylivertaista kaikkiin muihin merkkeihin verrattuna. Nykyään pikku hiljaa alkavat muutkin merkit vihdoin tajuta asian tärkeyden.


Re: Autoilu

Lähetetty: 15 Touko 2021, 19:56
Kirjoittaja janx

LEAN-ajattelu on tosiaan Toyotan kehittämä, jota on sovellettu muuallakin. Lienee sillä ollut vaikutusta laatuun. Toisaalta asiaan on voinut vaikuttaa myös japanilainen ajattelumaailma, että jos juna on 30 sekuntia myöhässä, niin sitä pitää käydä pahoittelemassa jokaiselle matkustajalle erikseen tai paeta häpeissään Fuji-vuoren juurelle narua rasvaamaan.

Vauvaöljysavustin toimii. Kumihanska toimi hyvin adapterina. Polkupyörän pumpulla sai tarvittavan ylipaineen, että savua saatiin koneen sisuksiin. Yhden pienen vuodon löysinkin, mutta sitten Bilteman 30 W kolvi sanoi, että eihh (tämä kuvaa sitä, että kolvi voihkaisi tuskissaan ja kuolisi, jos se olisi elollinen olento). Ostin 100 W tilalle.

vauvaöljysavustin-kumihanska-adapteri-1200.jpg

Happianturi irti ei ole tyhjäkäyntiin vaikutusta. Nostin hieman tyhjäkäyntiä säätöruuvista ohjearvon ylärajoille (750 rpm +- 50, ilmastointi päällä 850 rpm +-50). Vastaavasti ajossa 1. happianturi irti voisi ollakin pientä eroa. Pitää nyt ajella ja tarvittaessa tilata alkuperäinen happianturi kaukomailta.


Re: Autoilu

Lähetetty: 15 Touko 2021, 22:41
Kirjoittaja jori

Nyt jos joku haluaisi tehdä oman vauvanöljysavustimen, ei tuosta edellisestä viestistä oikein selvinnyt, mitä kolville tapahtui ja miksi, ja miksi piti hankkia uusi kolvi. Sekään ei selvinnyt, mistä löytyi tuo pieni vuoto ja miten pieni se oli.

Koittakaa nyt muistaa, miksi näitä viestejä tänne kirjoitellaan. Keskustelufoorumin ideana on tehdä omia kokemuksia viesteiksi muuttamalla toisten elämä helpommaksi ja hauskemmaksi. Opettaja-aikanani esitin asian aina niin, että "ajattele jokaista lausetta kirjoittaessasi, kenelle erityisesti sen haluat välittää". JOs ei ole ketään erityistä, joka tämän lauseen sisältöä kaipaa, älä kirjoita sitä lainkaan. Kaikki viestintä pitää olla kohdistettu jollekin, johonkin tarpeeseen!


Re: Autoilu

Lähetetty: 15 Touko 2021, 23:57
Kirjoittaja janx

Kolvi hajosi. En tiedä miksi. Se lakkasi lämpenemästä. Varmaan siksi, että sitä käytettiin vastoin suunniteltua käyttötarkoitusta. Yksi vaihtamani alipaineletku tuhautti vähän savua ulos. Laitoin letkun paremmin paikalleen.

Pitänee jatkossa harkita tätä foorumikirjoittelua tarkemmin, jos se tosiaan on mitä kaikki haluavat.


Re: Autoilu

Lähetetty: 16 Touko 2021, 10:25
Kirjoittaja tm
jori kirjoitti: 15 Touko 2021, 22:41

Nyt jos joku haluaisi tehdä oman vauvanöljysavustimen, ei tuosta edellisestä viestistä oikein selvinnyt, mitä kolville tapahtui ja miksi ja miksi piti hankkia uusi kolvi. Sekään ei selvinnyt, mistä löytyi tuo pieni vuoto ja miten pieni se oli.

Koittakaa nyt muistaa, miksi näitä viestejä tänne kirjoitellaan. Keskustelufoorumin ideana on tehdä omia kokemuksia viesteiksi muuttamalla toisten elämä helpommaksi ja hauskemmaksi. Opettaja-aikanani esitin asian aina niin, että "ajattele jokaista lausetta kirjoittaessasi, kenelle erityisesti sen haluat välittää". JOs ei ole ketään erityistä, joka tämän lauseen sisältöä kaipaa, älä kirjoita sitä lainkaan. Kaikki viestintä pitää olla kohdistettu jollekin, johonkin tarpeeseen!

Jori, sinänsä ihan asiaa, mutta eikös tuo nyt mene jo kohtuuttomuuksiin tässä yhteydessä? Tässä viestiketjussa janx on ansiokkaasti ja vaivaa nähden jakanut tietoa autostaan. Yhden kolvin kohtalon seikkaperäinen analysointi (ilman että sitä erikseen kysytään) ei ehkä ole se oleellisin juttu tässä autoja käsittelevässä ketjussa.

Ja pitää muistaa, että tämä on HARRASTEKESKUSTELUfoorumi. Ei mikään opinnäytetyö tai työelämän raportti/muistio/julkaisu. Jos lukija ei ole mielestään saanut riittävää vastausta johonkin asiaan, niin kirjoittajalta voi kysyä lisätietoja ja tarkennusta. Ilman että syyllistää tätä siitä, ettei kaiken kattavaa analyysia ole tehty joka ikisestä asiasta, mitkä on tekstissään maininnut.

Kynnys foorumille kirjoitteluun pitää olla riittävän matala, muuten tänne ei (juuri) kukaan viitsi kirjoitella yhtään mitään. Muistuttelu hyvistä sisällöntuotantotavoista on aina välillä paikallaan, mutta siinäkin kannattaa käyttää harkintaa ja tilannetajua, ja puuttua vain räikeimpiin tapauksiin. Kun nuo ohjeistukset tulevat vielä moderaattorilta, niin niihin suhtaudutaan astetta vakavammin kuin yksittäisen rivikirjoittelijan kommenteihin, ja vedetään tästä helposti johtopäätökset foorumille kirjoittelun vaatimustasosta -> pitäkööt tunkkinsa.

Pahoittelut off-topikista ja avautumisesta...


Re: Autoilu

Lähetetty: 16 Touko 2021, 11:35
Kirjoittaja Ralii

Pidän myös tärkeänä, että kynnys keskusteluun säilyy matalana. Se helpottaa olennaisesti uusien hakeutumista lajiin.


Re: Autoilu

Lähetetty: 16 Touko 2021, 12:14
Kirjoittaja janx

Olen tietoisesti yrittänyt parantaa viestejä palautteen perusteella omalta osaltani. On kuvaavaa tekstiä, valokuvaa, linkkiä ja jopa itsesensuuria (tiesin kyllä, että happi kulkee johtimissa, mutta katsoin paremmaksi heittäytyä tyhmäksi, kun arvasin mitä tapahtuu). Toivoisin parantamista myös muilta - enkä ainoastaan sisällön vaan käytöksen kannalta. Miettisi ENNEN lähetä -painikkeen painamista kahdesti onko tästä tekstistä nyt jotain hyötyä tai/ja iloa.

Jos todella on niin, että jopa kymmeniä tuhansia kirjoittaneetkin ovat täydellisesti raportoineet asiasta kuin asiasta, niin kova on.

Olen saanut taannoin palauteen, että ei sinne foorumille viitsi mitään kirjoittaa, koska se kuitenkin jotenkin ammutaan alas, lynkataan ja hyökätään niskaan sanallisesti. Aika surullista. :roll:


Re: Autoilu

Lähetetty: 16 Touko 2021, 12:41
Kirjoittaja jori
janx kirjoitti: 16 Touko 2021, 12:14

Miettisi ENNEN lähetä -painikkeen painamista kahdesti onko tästä tekstistä nyt jotain hyötyä tai/ja iloa.

Tämä oli minunkin viestini sisältö ja tarkoitus.

Nyt kun jälkeen päin katson kolvivikaviestiäni, tuo yleinen viestietiikaa opastava kappale meni turhaan tuohon perään samaan viestiin. Olen pahoillani, että koit sen henkilökohtaiseksi. :( Entisenä opettajana muotoilen viestini ilmeisesti liian ohjemaisiksi. :(

Tarkoitus oli kuitenkin sanoa juuri niin, kuin siinä lukee, mutta kaikille kirjoittajille. Ja viestini ydinsisältö oli täsmälleen sama kuin sinunkin: On tärkeää miettiä ennen lähettämistä, onko viestistä jotain hyötyä tai/ja iloa.

Olemme samalla asialla myös tuon viimeisen kappaleesi ujojen kirjoittajien suhteen. Kynnys pitää olla alhaalla, mutta avulias pitää yrittää olla. Muuten saamme tästäkin hienosta yhteydenpitotavasta Twitterin ja Facebookin kaltaisen.


Re: Autoilu

Lähetetty: 16 Touko 2021, 13:22
Kirjoittaja tavasti
jori kirjoitti: 15 Touko 2021, 22:41

Nyt jos joku haluaisi tehdä oman vauvanöljysavustimen, ei tuosta edellisestä viestistä oikein selvinnyt, mitä kolville tapahtui ja miksi, ja miksi piti hankkia uusi kolvi. Sekään ei selvinnyt, mistä löytyi tuo pieni vuoto ja miten pieni se oli.

Koittakaa nyt muistaa, miksi näitä viestejä tänne kirjoitellaan. Keskustelufoorumin ideana on tehdä omia kokemuksia viesteiksi muuttamalla toisten elämä helpommaksi ja hauskemmaksi. Opettaja-aikanani esitin asian aina niin, että "ajattele jokaista lausetta kirjoittaessasi, kenelle erityisesti sen haluat välittää". JOs ei ole ketään erityistä, joka tämän lauseen sisältöä kaipaa, älä kirjoita sitä lainkaan. Kaikki viestintä pitää olla kohdistettu jollekin, johonkin tarpeeseen!

Ei hyvää päivää Jori! Tuolla meiningillä eipä tänne kukaan kohta viitsi kirjoitella. Tai ainakaan sellaiset jotka yhtään vakavammin suhtautuvat muiden palautteeseen. Paksunahkaisemmat toki, mutta moniko jättää foorumille liittymättä kokonaan kun lukee näitä sinun vaatimuksia.