Sivu 43/57
					
				Re: Liikennepolitiikkaa
				Lähetetty: 04 Maalis 2020, 21:55
				Kirjoittaja jooseha
				Wacky kirjoitti:Väität sä pokkana et ne vanhat merkit tullaan uusimaan uusien näköisiksi vain sen takia että ulkoasu uusittiin?
 
En väitä enkä edes usko tienpitäjien noudattavan uuttakaan lakia. Senkin takia olisi hyvä ettei uudet lait vaatisi pelkästään muodollisia muutoksia.
 
			 
			
					
				Re: Liikennepolitiikkaa
				Lähetetty: 09 Huhti 2020, 18:11
				Kirjoittaja PW
				https://pyoraliitto.fi/pyorailysta/pyor ... nnesaannot
Pyöräliitto kerännyt pyöräilijän liikennesäänöt kesäkuussa voimaan tulevasta tieliikennelaista.
En muista, ett aikasemin olis määritelty pyörän max pituutta (4m) ja korkeutta (2,5). 
Siinäpä hyvät mitat  
 paljonko Samuelilla jää korotusvaraa korkopyörässä? Tandemissani on kyllä reilusti pidennysvaraa 
 
			 
			
					
				Re: Liikennepolitiikkaa
				Lähetetty: 09 Huhti 2020, 18:19
				Kirjoittaja janx
				Luin jotain pdf:ää pyöräilijän liikennesäännöistä. Siinä taisi olla 7 tai 8 sivua. Ne pitäisi sitten osata ilman kouluja ja kortteja.  
 
			 
			
					
				Re: Liikennepolitiikkaa
				Lähetetty: 09 Huhti 2020, 19:12
				Kirjoittaja jori
				PW kirjoitti:https://pyoraliitto.fi/pyorailysta/pyor ... nnesaannot
Pyöräliitto kerännyt pyöräilijän liikennesäänöt kesäkuussa voimaan tulevasta tieliikennelaista.
En muista, ett aikasemin olis määritelty pyörän max pituutta (4m) ja korkeutta (2,5). 
Siinäpä hyvät mitat  
 paljonko Samuelilla jää korotusvaraa korkopyörässä? Tandemissani on kyllä reilusti pidennysvaraa 
 
Mihin helvettiin tarvitaa tuotakin sääntöä, jolla määritellään polkupyörän maksimimitat. Entäs jos on enemmän. Mikäs se sitten on –"poljettava laite." Sakotetaanko tekijää vai kuskia tapauksessa, että sillä ajetaan tiellä, jossa saa ajaa vain polkupyörällä? Missä muualla tuollaisella ajaminen voisi olla laitonta. Entäs, jos se liikkuukin soutamalla ja on kuusi metriä pitkä. 
Voi vitunvitunvittu, näitä liikenneministeriön pellejä. Ei ajoneuvoja voi määritellä noin, kun ei ole ulos rajaavaa sääntöä. 
 
			 
			
					
				Re: Liikennepolitiikkaa
				Lähetetty: 09 Huhti 2020, 19:16
				Kirjoittaja janx
				
			 
			
					
				Re: Liikennepolitiikkaa
				Lähetetty: 09 Huhti 2020, 19:28
				Kirjoittaja jori
				
TÄytyy varmaan laittaa varoitus allekirjoitukseen, niin on varoiksi aina, jos joku tarvitsee.  
 
			 
			
					
				Re: Liikennepolitiikkaa
				Lähetetty: 10 Huhti 2020, 04:44
				Kirjoittaja ajarmala
				jori kirjoitti:En muista, ett aikasemin olis määritelty pyörän max pituutta (4m) ja korkeutta (2,5).
  
Hip! Jos polkupyörä on yli neljä metriä pitkä, niin ei ole pakko ajaa pyörätiellä, vaikka sellainen olisi. Silloin voi ajaa ihan rauhassa autotiellä, eikä tarvitse pelätä pihaliittymistä tai parkkipaikoilta eteen tunkevia autoja. Täytyykin ruveta pidentämään Milanin pyrstöä 1,3 metrillä... 
 
			 
			
					
				Re: Liikennepolitiikkaa
				Lähetetty: 10 Huhti 2020, 05:27
				Kirjoittaja jviirret
				Jos polkupyörä on liian pitkä niin tielle ei ole asiaa, ei kai siinä tarvi miettiä mikä se on  
  Kaikesta sitä ihmiset osaa mielensä pahoittaa  
 
			 
			
					
				Re: Liikennepolitiikkaa
				Lähetetty: 10 Huhti 2020, 06:12
				Kirjoittaja PW
				Korkeus rajaa myös purjeen kokoa aika pieneksi 
 
 
			 
			
					
				Re: Liikennepolitiikkaa
				Lähetetty: 10 Huhti 2020, 08:19
				Kirjoittaja jooseha
				Ei huolta. Yleisen laintulkinnan mukaa vanhoille ajoneuvoille riittää, että ne täyttävät käyttöönottoajan vaatimukset. Olemassa olevat saavat siis noudattaa teknisiltäosilta vanhaa lainsäädäntöä. Rekisteröimättöminä omavalmisteisten pyörien uusiksi todistaminen on liki mahdotonta 
  
 
			 
			
					
				Re: Liikennepolitiikkaa
				Lähetetty: 10 Huhti 2020, 08:46
				Kirjoittaja jviirret
				jooseha kirjoitti:Ei huolta. Yleisen laintulkinnan mukaa vanhoille ajoneuvoille riittää, että ne täyttävät käyttöönottoajan vaatimukset.
  
Koskeeko tämä siis polkupyörän ajo- ja takavalopakkoakin?
 
			 
			
					
				Re: Liikennepolitiikkaa
				Lähetetty: 10 Huhti 2020, 09:20
				Kirjoittaja janx
				jviirret kirjoitti:jooseha kirjoitti:Ei huolta. Yleisen laintulkinnan mukaa vanhoille ajoneuvoille riittää, että ne täyttävät käyttöönottoajan vaatimukset.
  
Koskeeko tämä siis polkupyörän ajo- ja takavalopakkoakin?
 
Näissä tähän takavalopakkoon liittyvissä uutisissa puhutaan yleisesti pyöräilijöistä, joten tulkitsen, että kaikkien sellainen pitäisi ruuvata pyöräänsä. https://kotiliesi.fi/ihmiset-ja-ilmiot/ ... lla-sakko/
 
			 
			
					
				Re: Liikennepolitiikkaa
				Lähetetty: 10 Huhti 2020, 10:13
				Kirjoittaja jviirret
				Moottoripyörissä tuli vilkut pakolliseksi vuonna 1982. Sitä vanhemmissa moottoripyörissä ne ei ole vieläkään pakolliset. 
Mopoilijoiden kypäräpakko tuli voimaan samoihin aikoihin ja koskee myös vanhempia mopoja, eli on kuljettajan eikä ajoneuvon pakollinen varuste.
Polkupyörän valomääräykset eivät koske ajoneuvoa vaan ovat kuljettajan varusteita jolloin ne koskevat myös vanhempia polkupyöriä? vai täh?
 
			 
			
					
				Re: Liikennepolitiikkaa
				Lähetetty: 10 Huhti 2020, 10:23
				Kirjoittaja janx
				jviirret kirjoitti:Moottoripyörissä tuli vilkut pakolliseksi vuonna 1982. Sitä vanhemmissa moottoripyörissä ne ei ole vieläkään pakolliset. 
Mopoilijoiden kypäräpakko tuli voimaan samoihin aikoihin ja koskee myös vanhempia mopoja, eli on kuljettajan eikä ajoneuvon pakollinen varuste.
Polkupyörän valomääräykset eivät koske ajoneuvoa vaan ovat kuljettajan varusteita jolloin ne koskevat myös vanhempia polkupyöriä? vai täh?
 
Tässä on verkkoversio aikaisemmin mainitsemistani säännöistä: https://pyoraliitto.fi/pyorailysta/pyor ... nnesaannot
Valoista siellä sanotaan:
 
"Pimeällä ja hämärällä täytyy käyttää valoja: etuvalo on valkoinen ja takavalo punainen.
Valot saa kiinnittää joko pyörään, pyöräilijään, reppuun tai vaikka kypärään."
Tuosta neljän metrin pituusrajoituksesta, niin ainakin näiden isompien tavarapyörien kanssa pituus voikin tulla ongelmaksi (lain hampaissa). Jos rakenteiden puolesta järkevä mitta olisikin 4,1 metriä, niin se on sitten laiton ja aiheuttaa suunnittelijoille harmaita hiuksia lisää.

Mitenhän noi kontit on kiinni tuossa? Jos vaikka ajaa eteen kääntyvän auton kylkeen alamäessä...
 
			 
			
					
				Re: Liikennepolitiikkaa
				Lähetetty: 10 Huhti 2020, 10:49
				Kirjoittaja jori
				Aivan älytön tuo polkupyörän pituusrajoitus samalla kun maantiellä kulkee yhä pidempiä yhdistelmiä. Polkupyörän pituusrajoituksen perustelu olisi hauska kuulla. Nimenomaan kuulla siltä, joka sen on sinne halunnut. TÄytyyhän toimella, joka vaatii työtä olla pätevä perustelu. 
 
Maantiekuljetukset, jotka ovat ylikokoisia ovat perustellusti luvanvaraisia. Mikä voisi olla se tapaus polkupyörällä, että ylikokoisella pyörällä ajaminen aiheuttaisi haittaa liikenteessä. Nythän puhutaan kuitenkin pienen henkiköauton pituudesta ja vain pitkän miehen pään korkeudesta tavallisella herrainpyörällä. 