Sivu 50/55
					
				Re: Kolmipyörä
				Lähetetty: 31 Elo 2017, 16:13
				Kirjoittaja PW
				Keräilin uuden kinnerin runko ym materiaaleja. Nyt on menossa 30*30mm hitaammin ruostuvaa putkee. Perinteitä noudattaen, rungon leveys muodostus olemassa olevan kehikon leveydestä, laiskuutta, helppoutta ja kerrankin pyörässä pätkä suoraa osaa 
 Rungon ulkoleveys olis siis 50cm, noin 8cm kapeempi ku otsikon pyörä ja 4cm leveempi ku liian kapeeks osottautunu deltakinneritekele.
Takahaarukoiden ullommaiset tekis mielellään vähän kapeemmasta putkesta mutta semmost ei ruostumat-tomana tontilla oo - saatan käydä romiksella penkomassa tai sitte teen tuosta.
Alotan oman ketjun jos näyttää siltä, ett täst jotain tulee.
 
			 
			
					
				Re: Kolmipyörä
				Lähetetty: 31 Elo 2017, 16:20
				Kirjoittaja Jarcco
				Minkä vuoksi erikokoiset takapyörät olikaan? Eikö nyt kannattaisi laittaa molemmat isot?
Lähetetty minun SM-A520F laitteesta Tapatalkilla
 
			 
			
					
				Re: Kolmipyörä
				Lähetetty: 31 Elo 2017, 16:25
				Kirjoittaja PW
				Jarcco kirjoitti:Minkä vuoksi erikokoiset takapyörät olikaan? Eikö nyt kannattaisi laittaa molemmat isot?
Lähetetty minun SM-A520F laitteesta Tapatalkilla
 
En oo keksiny, tarpeeks hyvää syytä, miks toinenkin takakiekko pitäs olla 559, pieni mahtuu paremmin, kevyempi (ehkä), vähemmän ilmanvastusta.
 
			 
			
					
				Re: Kolmipyörä
				Lähetetty: 31 Elo 2017, 16:56
				Kirjoittaja Pastori
				Oikeelle puolelle yksipuoleisella kiinnityksellä oleva napa. Säästyis jotain?
 
			 
			
					
				Re: Kolmipyörä
				Lähetetty: 31 Elo 2017, 17:04
				Kirjoittaja Jarcco
				Nyt kun olen ajellut sekä 406 että 622 renkaisilla pyörillä, kyllä eron huomaa.  Pienillä löytyy kaikki kuopat ja raskaammalta tuntuu kun eivät rullaa. Ok, muitakin syitä löytyy kuin rengaskoko. Mutta ainakin taakse isot laittaisin koska niille tulee enempi kuormaa.
Lähetetty minun SM-A520F laitteesta Tapatalkilla
 
			 
			
					
				Re: Kolmipyörä
				Lähetetty: 01 Syys 2017, 12:13
				Kirjoittaja PW
				Voihan sitä harkita kahta 559 takakiekkoa. Pitää vaikka tehdä vasen ensin valmiiksi ja koeistua mahtuuko oikeelle 559 pyörimään. Sisään menolta isompi kiekko vie myös tilaa. Pienempi mahtus myös helpommin katteen sisään jos haluaa.
 
			 
			
					
				Re: Kolmipyörä
				Lähetetty: 01 Syys 2017, 15:07
				Kirjoittaja jviirret
				Tuli vielä tuosta keulasta mieleen, voisihan sekin olla vain yhteen suuntaan kaareva. Konepeltiä eteenpäin pidemmästi ja toinen samanmuotoinen kaaripala sitten keulaksi, mutta 45asteen kulmaan.
Jukka
 
			 
			
					
				Re: Kolmipyörä
				Lähetetty: 21 Helmi 2020, 11:18
				Kirjoittaja PW
				
			 
			
					
				Re: Kolmipyörä
				Lähetetty: 21 Helmi 2020, 12:12
				Kirjoittaja jori
				Kannatan lujasti ja olen hengessä mukana, josko auttaisi yhtään. 
 
MIllaisen takilan ajattelit laittaa. Purjelaudan takila voisi sopia, mutta voi sekin olla liian suuri. Kokeillahan sillä varamasti voi, kun ei mene liikenteeseen ihan heti. 
Maston voisit tökätä suoraan emäputken päälle pujotettuun holkkiin, niin ei tarvitsisi paljon rakennella, ennen kuin pääsisi jo heti kokeilemaan. Vai menisikö mastoputki suoraan tuohon päälle. 

 
			 
			
					
				Re: Kolmipyörä
				Lähetetty: 21 Helmi 2020, 12:33
				Kirjoittaja PW
				Purjelaudan masto ja purje taitaa olla aika iso, on kai niitä eri kokosia. Tuossa Whikessä tais olla 1,6m² ja 1m² purjeita.
Tuo emäputken ylimääränen tumppi taitaa nyt olla poissa mutta helpostihan siihen saa uuden.
Jostain vanhasta fokan latvasta sais varmaan purjeen ommeltua.
Masto pitäs löytää joo 
 Optimistin masto ja purje 
 
Ootko, Jori päässy jääpurrella koskaan ajamaan?
 
			 
			
					
				Re: Kolmipyörä
				Lähetetty: 21 Helmi 2020, 12:42
				Kirjoittaja jori
				PW kirjoitti:Purjelaudan masto ja purje taitaa olla aika iso, on kai niitä eri kokosia. Tuossa Whikessä tais olla 1,6m² ja 1m² purjeita.
Tuo emäputken ylimääränen tumppi taitaa nyt olla poissa mutta helpostihan siihen saa uuden.
Jostain vanhasta fokan latvasta sais varmaan purjeen ommeltua.
Masto pitäs löytää joo 
 Optimistin masto ja purje 
 
Ootko, Jori päässy jääpurrella koskaan ajamaan?
 
Olen minä, mutta niinä kertoina, kun kokeilin kolmeluistimista DN-tyyppistä, oli tuuli kovin hiljainen sohjopintaiseen jäähän nähden, eikä kelkka jaksanut kulkea kuin sivutuuleen, kun sille antoi ensin hyvän alkuvauhdin. Myötätuuleen ei jaksanut liikkua tuulen voimalla. 
Purjelautaversiollani tuuli taas oli pari kertaa liiankin kova ja tuli mustelmia. Hauskaa silti oli.  
 
Jos hitsaat tuohon etukaareen uuden holkin mastoa varten, laita se melko vinoon takaviistoon, niin saat purjeen lateraalipisteen tarpeeksi taakse, ettei kaikki purjevoima kuormita etäohjattua etupyörää. Tässä mielessä tavallinen purjelaudan takila olisi hyvä. Se kun korkeana siirtää samalla takakallistuksella voimakeskiötä enemmän taakse.
 
			 
			
					
				Re: Kolmipyörä
				Lähetetty: 21 Helmi 2020, 13:52
				Kirjoittaja PW
				
			 
			
					
				Re: Kolmipyörä
				Lähetetty: 21 Helmi 2020, 14:45
				Kirjoittaja jori
				
Kannattaa katsella Tori.fi kaupoilta ja kysellä muutenkin. Minulla on tuollainen 80-luvun alussa hankittu purjelauta takikoineen 4,7 m² purjeella. En kuitenkaan anna sitä sinulle, sillä omakin kokeilu on vielä tekemättä.  
 
Tämäntapainen.
			
		
				
			
 
						- Windsurf.600pix.jpg (84.51 KiB) Katsottu 4008 kertaa
 
		
		
		
			  
			 
			
					
				Re: Kolmipyörä
				Lähetetty: 21 Helmi 2020, 15:00
				Kirjoittaja PW
				Oksasahan teleskooppivarsi olis tuossa, saattas juuri ja juuri kestää pienen purjeen. Pitäs vaan värkätä sille kiinnitys - maston kenkä.
 
			 
			
					
				Re: Kolmipyörä
				Lähetetty: 21 Helmi 2020, 15:10
				Kirjoittaja jori
				Joku tällainen siitä kai tulisi. Voi olla, että tuo takilan skaalaus on vieläkin liian pieni, mutta kyllä se tosiaan näyttää purjelaudan purje aika isolta pyörässä.