Sivu 6/11
					
				Re: YesCom
				Lähetetty: 16 Elo 2013, 07:07
				Kirjoittaja jviirret
				jori kirjoitti: ei siitä sentään yli 20 kg tule.
  
No ei tullut:
Runko maalattuna 5800g 
Etuhaarukka 1150g 
Penkin vanerit, laskennallinen 2000g 
Kasa pultteja 300g 
Ketjut 3x300g 900g 
Siirrettävä keskiö laakereineen 800g 
Etukiekko, Schwalbe marathon racer kumilla 1260g 
Takakiekko, Schwalbe marathon racer kumilla, 7-pakka 2220g 
Kammet, 155mm, alumiinia, teräs rattaat ja punnitessa muovi polkimet 1235g 
Takavaihtaja, Painoarvio 300g 
Ohjaustanko ja stemmi 800g 
Ketjunohjain laakereineen 150g 
Takajarru 200g 
Kahvat/vivut 200g 
Vaijerit ja hilut... 100g
 
  
Yhteensä 17415g
 
Lokasuojille on kiinnikkeet ja luulisin että halutessaan jalustimen saa kiinni vaikka penkin reunaan.
Rakentelu aikaakin laskeskelin, tallissa viettänyt viitenä päivänä keskimäärin 3h/päivä, eli 15h on nyt tuhraantunut. Kasaus vaiheessa kun tuhertaa ketjun paluu puolelle ohjurin ja pientä vastarintaakin varmasti on jossakin, eli eiköhän se 20h tule täyteen ennen kuin tämä on "valmis".
 
Jukka
 
			 
			
					
				Re: YesCom
				Lähetetty: 16 Elo 2013, 07:57
				Kirjoittaja Wacky
				Tuosta saisi painoa pois helposti vielä pari kiloa jos panostaisi osiin vähän
 
			 
			
					
				Re: YesCom
				Lähetetty: 16 Elo 2013, 08:41
				Kirjoittaja mhelander
				Wacky kirjoitti:Tuosta saisi painoa pois helposti vielä pari kiloa jos panostaisi osiin vähän
 
Joo, helpoin keventää penkistä (tekee sen lasikuidusta tai jopa hiilikuidusta). Sitten tulee renkaat ja mahdollisesti koko kiekot, sitten kampisarja.
Paras hyötysuhde osien panostamisessa on, riippuen Nokian matkoista, juuri penkissä ja kumeissa, sitten tulee kiekot. Muuten painolla ei juuri ole siellä merkitystä jos pystyy tasaista vauhtia vaan pitämään 200m pidemmissä mittelöissä.
Ei enää mun maasturin 19.0 kg olekaan vissiin ihan paha luku ?  
 
			 
			
					
				Re: YesCom
				Lähetetty: 16 Elo 2013, 15:36
				Kirjoittaja jviirret
				Wacky kirjoitti:Tuosta saisi painoa pois helposti vielä pari kiloa jos panostaisi osiin vähän
 
Näimpä, mutta pidetään nyt budjetti pienenä. Vielä ei ole 50e mennyt rikki tämän projektin kohdalla 
Kampilaakeri paketissa olisi hyvinkin keventämis varaa, pienelläkin budjetilla, mutta kestääpähän:

Tässä kuvaa ketjuohjurista:

Isompikin mahtuisi, mutta tässä on suunnilleen sama istuma ja kampikorkeus kun lowlwb:ssä olis ja nyt siis sama ketjun ohjurikin. Tulle käytännössä verrattua pelkän nojakulman vaikutusta, siinähän istuttiin hyvin pystyssä ja tässä liki maataan.
Ketjunkin sain paikoilleen ja vähän pihassa liikkeelle lähtöjä kokeilin. Joskus tulee hätäinen liike oikealle ja silloin etukumi ohjaa ketjun pois hammasrattaalta. Pitänee kehitellä joku stoppari siihen. Juoksu vauhtiin kun pääsee niin tasapainoiluun riittää niin pienet liikkeet ettei kumi hauko ketjuputkeen.
Vaijerit ja kahvat vielä puuttuu...
Jukka
 
			 
			
					
				Re: YesCom
				Lähetetty: 16 Elo 2013, 18:52
				Kirjoittaja jviirret
				Nyt pääsi oikealle koeajolle, tosin kiinteällä 48-16 välityksellä:
Jotenkin vähän "vaisu" fiilis jäi. Pyörä tuntuu oikealta, eli ihan hirveältä/pelottavalta kun ei ole tottunut. Ajoin ilman lukkoja ja hartiatukea, eli voimaa ei oikein saanut kun pyrki nousemaan penkillä ylemmäs. Silti olisin toivonut että 90kadenssiin olisi päässyt helpommin. Kammetkin on vain 155mm, noin lyhyitä en ole tänä kesänä pyöritellyt kuin muutaman kymmenen kilometriä. 
Käännökset meni yllättävän hyvin, ainakin vasemmalle. 
Niskatuen putki on harmittavan vinossa, näkyy kilometrin päähän takaa katsoessa, vois maalata vaikka mustaksi 
. Toiselle taka dropoutille vois kans näyttää vähän viilaa, takarengas on aavistuksen kallellaan. Paljon ei kestä kun maatasossa näyttää olevan linjassa eturenkaan ja rungon kans.
Jukka
 
			 
			
					
				Re: YesCom
				Lähetetty: 16 Elo 2013, 19:45
				Kirjoittaja Mustasudenkorento
				jviirret kirjoitti:
Jotenkin vähän "vaisu" fiilis jäi. Pyörä tuntuu oikealta, eli ihan hirveältä/pelottavalta kun ei ole tottunut. Ajoin ilman lukkoja ja hartiatukea,
Jukka
 
Tuo nyt ei ainakaan turvallisuuden tunnetta tuo jos lukot ja hartiatuki puuttu, lisäksi jos penkki on ilman pehmustetta voi olla liukas...
Kyllä se siitä  
 
			 
			
					
				Re: YesCom
				Lähetetty: 16 Elo 2013, 20:57
				Kirjoittaja jviirret
				Noo, vaihdoin lukkopolkimet ja kävin GPS mukana muutaman vedon vetään kun sattui vielä täys tyven ilmakin. Aina piti lopettaa samasta syystä, kun kadenssi ylittää 100 niin pyörä alkaa vaappumaan polkemisen tahtiin. Huomasin tämän ilmiön Nokialla higracerillakin. Sillä oli nopeimmassa vedossa kadenssi 110 netin laskurien mukaan. Tässä se ero että olin vasta kiihdyttämässä kun vaappuminen alkoi. Onneksi pyörä palautui "juna moodiin" heti kun polkemisen lopetti. Nyt suurin nopeus tuolla 48-15(aiemmin väitin että 48-16) välityksellä oli 39,8km/h. Sheldonin( http://sheldonbrown.com/gears/ ) tuo tarkoittaisi hiukan yli 100 kadenssia. Sama kadenssi nopeimmalla(48-11) välityksellä antaisi vauhtia 51,1km/h.
Tällä kokemuksella siis näyttää etten kykene 152 kammilla pyörittämään yhtään kovempaa kuin 172:kaan  
  Toisaalta, pidemmillä kammilla polvet tekevät suurempaa liikettä ja vaappuminen voisi tässä pyörässä alkaa aiemminkin...
Jukka
 
			 
			
					
				Re: YesCom
				Lähetetty: 16 Elo 2013, 21:06
				Kirjoittaja Mustasudenkorento
				jviirret kirjoitti:
Tällä kokemuksella siis näyttää etten kykene 152 kammilla pyörittämään yhtään kovempaa kuin 172:kaan  
  Toisaalta, pidemmillä kammilla polvet tekevät suurempaa liikettä ja vaappuminen voisi tässä pyörässä alkaa aiemminkin...
Jukka
 
Miksi se alkaa vaappumaan?
liikkuvat massat niin suuria että runko myötää?kumit?vanteet?ohjaus?
Toki muutamat noista komeimmista lipoista mitä on nähnyt velojen tekevän ovat nähtävästy vaappumisesta lähtöisiä...
 
			 
			
					
				Re: YesCom
				Lähetetty: 16 Elo 2013, 21:21
				Kirjoittaja jviirret
				Mustasudenkorento kirjoitti:Miksi se alkaa vaappumaan?
liikkuvat massat niin suuria että runko myötää?kumit?vanteet?ohjaus?
 
Luulen että tekniikka ei vaan pysy enää kasassa kun vispaan yli 100rpm. Tai sitten se on joku rungon ominaistaajuus, jalkojen ylös alas liike juuri tuolla nopeudella aiheuttaa rungon värähtelyn. Kumminkin meno vakaantuu heti kun polkemisen lopettaa. Tietenkin voisi kokeilla kevyemmällä vaihteella vispata yhtä lujaa niin näkisi alkaako silloin vaappumaan.
Jukka
 
			 
			
					
				Re: YesCom
				Lähetetty: 16 Elo 2013, 21:44
				Kirjoittaja jori
				Ota video, niin tutkitaan. Laita kamera tien varteen ja aja ohi. 
Tuossa on jo niin pitkä runko, että sinun valtavat pyöräilijän reitesi keinuttavat ja hetkuttavat pyörää. Kokeilepa vähän lyhyemmällä kampietäisyydellä, niin reisien rotaatiokulmat jäävät pienemmäksi, eikä polvien ja reisien liikesuunnan vaihdosta tule niin raju.
 
			 
			
					
				Re: YesCom
				Lähetetty: 16 Elo 2013, 22:04
				Kirjoittaja jviirret
				jori kirjoitti:Ota video, niin tutkitaan. Laita kamera tien varteen ja aja ohi.
  
öh? Eli ajan sitte 40km/h siitä kameran ohi ja yritän saada voblaamaan siinä kohdalla  
  Ehkä mieluummin vain yritän värkätä vaihdevivun ja vaijerin paikoilleen jotta voi ajaa alle 100kadensseilla  
 
Jukka
 
			 
			
					
				Re: YesCom
				Lähetetty: 16 Elo 2013, 22:06
				Kirjoittaja jviirret
				jori kirjoitti:Tuossa on jo niin pitkä runko, että sinun valtavat pyöräilijän reitesi keinuttavat ja hetkuttavat pyörää. Kokeilepa vähän lyhyemmällä kampietäisyydellä, niin reisien rotaatiokulmat jäävät pienemmäksi, eikä polvien ja reisien liikesuunnan vaihdosta tule niin raju.
 
Mä luulen että etäisyys pienenee automaattisesti kun saan niska/hartia osankin tuohon penkkiin paikoilleen. Nyt siinä tahtoo liukua ylös, lukkokengistä huolimatta.
Jukka
 
			 
			
					
				Re: YesCom
				Lähetetty: 17 Elo 2013, 05:02
				Kirjoittaja THuhtamaki
				Teithän Jukka takahaarukasta senverran pitkän että voit vielä "jatkaa välitystä" 700c takarenkaalla?
 
			 
			
					
				Re: YesCom
				Lähetetty: 17 Elo 2013, 06:52
				Kirjoittaja jviirret
				THuhtamaki kirjoitti:Teithän Jukka takahaarukasta senverran pitkän että voit vielä "jatkaa välitystä" 700c takarenkaalla?
 
Joo, tarkoitus ainakin oli että taakse menisi nippa nappa 622 kiekko ja eteenkin 451. Etuhaarukkaan kyllä menee, mutta runko tuli ehkä kuitenkin liian lähelle. Takana ongelmia aiheuttaa tietenkin jarru...
Välityksiin tuo 622 30mm kumilla tuo 10% nopeutuksen verrattuna 559:iin 30mm kumilla. Nyt paikoillaan 35-559 kumi, kiekon halkaisija teoriassa siis 629, tuohon jos vaihtaa 28-622 kumin niin halkaisija on 678mm, eli nopeutusta tulee vain 7,8%. Saman muutoksen saisi kun olisi kammet joissa 48 piikkisen tilalla olisi esim. 52piikkinen...
 
Jukka
 
			 
			
					
				Re: YesCom
				Lähetetty: 17 Elo 2013, 11:26
				Kirjoittaja Nojailija
				Mulla on kikka nocomissa millä sen ylöspäinvalumisen välttää, se on ristiselän alle makuualustasta kyhätty 3 cm pyöreähkö koroke. Työntää siis ristiselkää ylös, pepaa ja olkapäitä alas penkkiä kohti. Kokeile ihmeessä.  
 ei maksa kuin 10c....