Sivu 7/9
					
				Re: Kevyttä ja simppeliä SWB:tä
				Lähetetty: 06 Kesä 2010, 16:45
				Kirjoittaja jviirret
				jori kirjoitti:jviirret kirjoitti:Harmi kun tuo kampikeskiö on liian leveä ja sen vuoksi pyörään ei saa tuolla etupakalla etuvaihtajaa toimimaan.
 
Mitäs suunnittelit tehdä? Oikeastaan kaikissa nojapyörissä olisi eduksi, jos eturataspakan saisi siirrettyä sentin tai kaksi lähemmäs keskilinjaa. Etuvetoisessa taittopyörän saisi paremmin polvelta piiloon ja takavetoisessakin etupuomin notkunta vähenisi. Hätäratkaisuna ehdottaisin vaihtajasarven katkaisemista ja jatkamista epäkeskeisellä tulpalla. Henkilökohtaisesti olen kyllä sitä mieltä, että etuvaihtaja on turhaa ylellisyyttä.
 
No en varmaan ala tuota runkoa ihan heti rälläköimään 
 
Kaksi helpompaa ratkaisua, ostaa kapeampi keskiö, 8,99e biltemasta. Nyt akselin pituus 122, tuo 113 ois varmaan sopiva. Tai ostaa kammet jotka on tarkoitettu tuolle pidemmälle akselille, 15,99e biltemasta. Nyt heti en tee mitään, eli ajan ilman etuvaihtajaa.
Siinä tekemässä lowracerissani olisi ollut tarpeen saada ketjua ulommas, koska silloin se mahtuisi menemään paremmin etuhaarukan ohi.
 
Jukka
 
			 
			
					
				Re: Kevyttä ja simppeliä SWB:tä
				Lähetetty: 06 Kesä 2010, 19:45
				Kirjoittaja jori
				jviirret kirjoitti:
Kaksi helpompaa ratkaisua, ostaa kapeampi keskiö, 8,99e biltemasta. Nyt akselin pituus 122, tuo 113 ois varmaan sopiva. Tai ostaa kammet jotka on tarkoitettu tuolle pidemmälle akselille, 15,99e biltemasta.
  
Haa, tarkoititkin keskiöakselin pituutta. Onkos missään kuvaa, miten se ketjulinja on siirretty siinä pidemmän akselin tapauksessa. Jos vaikka yrittäisi yhdistää lyhyen akselin ja pitkälle akselille tarkoitetun kammen sen ketjulinjan siirtämiseksi aivan puomin viereen. Pitäisi löytää siis pitkälle akselille tarkoitettu lyhyt kampisetti (n. 150 mm.) Entäs muut mahdollisuudet: Ruuvikiinnitteiset rataspakat ja holkit väliin tms. Onkos kellään kokemusta tällaisesta?
Jori
 
			 
			
					
				Re: Kevyttä ja simppeliä SWB:tä
				Lähetetty: 06 Kesä 2010, 19:58
				Kirjoittaja jviirret
				jori kirjoitti:Onkos missään kuvaa, miten se ketjulinja on siirretty siinä pidemmän akselin tapauksessa. Jos vaikka yrittäisi yhdistää lyhyen akselin ja pitkälle akselille tarkoitetun kammen sen ketjulinjan siirtämiseksi aivan puomin viereen. Pitäisi löytää siis pitkälle akselille tarkoitettu lyhyt kampisetti (n. 150 mm.) Entäs muut mahdollisuudet: Ruuvikiinnitteiset rataspakat ja holkit väliin tms. Onkos kellään kokemusta tällaisesta?
 
Keltaisessa pythonissa oli shimano stx kammet, niissä ratas pakka niitattu läjään ja koko läjä kiinni pulteilla kammissa. Siinä käänsin koko pakan toisin päin, eli ison ratas lähimmäs runkoa. Toimi ihan hyvin, en kokeillut vaihtajaa siinä.
Jukka
 
			 
			
					
				Re: Kevyttä ja simppeliä SWB:tä
				Lähetetty: 17 Kesä 2010, 08:04
				Kirjoittaja jviirret
				En ole tuolla keskustassa pyöriessä ollut oikein tyytyväinen tämän pyörän ketteryyteen ja käsiteltävyyteen. Tuon slyway stemmiä kun vertaa tähän omaani niin huomaa kuinka paljon vähemmän siinä tulee ohjatessa heiluri liikettä. Kaivelimpa sitten netistä enempikin kuvia näistä, lähinnä malleista joissa ei ole kampien säätöä. 
Carbentissä kammet on lähimpänä emäputkea:

Tässä bachetta giro ja rans joissa kammet liki yhtä lähellä emäputkea kuin omassani:



Volaessa kammet on hieman edempänä:

Säätyväpuomisissa pyörät, ainakin kuvissa, ovat vielä etupainoisempia:

Näin jälkeenpäin ajateltuna olisi ehkä kannattanut jättää puomia n.5cm pidemmäksi, olisi luultavasti ollut minun käyttööni parempi kuin nykyinen tilanne jossa pyrin saamaan pyörään 50/50 painojakauman. Samalla penkki olisi tietenkin 5cm edempänä ja selkänojan tuki "turvallisemman" näköisessä asennossa.
 
Jukka
 
			 
			
					
				Re: Kevyttä ja simppeliä SWB:tä
				Lähetetty: 17 Kesä 2010, 09:14
				Kirjoittaja irakas
				Minun sh14:ssa on pitempi puomi ja istuin edempänä, ja olen ollut aika tyytyväinen ajo-ominaisuuksiin..
Eikö sinulla Jukka ota kantapäät kiinni kääntyneeseen etupyörään?  
 
Sakari
 
			 
			
					
				Re: Kevyttä ja simppeliä SWB:tä
				Lähetetty: 17 Kesä 2010, 11:16
				Kirjoittaja jviirret
				irakas kirjoitti:Eikö sinulla Jukka ota kantapäät kiinni kääntyneeseen etupyörään?  
  
Ottaa jos niin haluaa. Aiemmin alkaa stemmi ottaan polviin jos polkiessa yrittää kääntää. Asiaa auttaa sekin että kammet on kapealle keskiölle ja pyörässä on leveä keskiö, eli polkimet on hieman totuttua leveämmällä, vielä.
Jukka
 
			 
			
					
				Re: Kevyttä ja simppeliä SWB:tä
				Lähetetty: 17 Kesä 2010, 11:33
				Kirjoittaja tavasti
				irakas kirjoitti:Eikö sinulla Jukka ota kantapäät kiinni kääntyneeseen etupyörään?
 
Kyllä minulla ainakin jyrkissä käännöksissä otti paseossa jo 20" eturenkaalla, ja 26" renkaalla varmaan jo vähän aiemminkin. 
Ja näin taitaa olla melkein kaikissa swb nojakeissa, ainakin isokenkäisellä.
 
			 
			
					
				Re: Kevyttä ja simppeliä SWB:tä
				Lähetetty: 17 Kesä 2010, 11:38
				Kirjoittaja jviirret
				tavasti kirjoitti:Ja näin taitaa olla melkein kaikissa swb nojakeissa, ainakin isokenkäisellä.
 
Siltä kuvien perusteella näyttää, ainakin kaikissa joissa on jotenkikaan pyritty säilyttämään järkevä painojakauma etu ja takapyörän välillä.
 
Jukka
 
			 
			
					
				Re: Kevyttä ja simppeliä SWB:tä
				Lähetetty: 21 Kesä 2010, 11:39
				Kirjoittaja jviirret
				Nyt on pyörässä etuvaihtaja ja paremmin kokonaisuuteen sopivat Prowheel kammet:

Alkaa vaijereita olla hässäkäksi asti. Kampiparin paino nousi 700grammasta 1100grammaan ja pyörän koko paino nyt kuvan varustuksella 17,4kg. Tuohon vielä jos laittas seisontatuen ja lokasuojat ni jopa kolkuteltas taas 20kg painoa  
 
Välitykset nopeutui hieman, aiemmin suurin oli 46 nyt 48 piikkinen. Vieläkin jaksoi 30sek polkea 90kadenssilla, eli kaipa se on sitten maksimi mitä nopeutta mun jalat voimaa tuottaa. Tuolla kadenssilla laskurien mukaan pyörä kulkee n.39km/h. 
Teippiä piti suikaleet laittaa kans rungon alapintaan. Ketju hakannut jo maaliin lommoja  
 
Jukka
 
			 
			
					
				Re: Kevyttä ja simppeliä SWB:tä
				Lähetetty: 21 Kesä 2010, 17:19
				Kirjoittaja Teemu Kalvas
				jviirret kirjoitti:Tuohon vielä jos laittas seisontatuen ja lokasuojat ni jopa kolkuteltas taas 20kg painoa
 
Pah, yhteensä ehkä 1,5 kg ellei nyt väkisin halua laittaa teräksisiä lokareita.
Muoviset tietty hajoilee, niinpä minulla on nykyään solumuoviset. Kokeilu on kesken, en osaa vielä tuomita.
 
			 
			
					
				Re: Kevyttä ja simppeliä SWB:tä
				Lähetetty: 03 Heinä 2010, 18:45
				Kirjoittaja jviirret
				101,5 km lowrideen totuttelu lenkki 5,5-6h syönteineen ja taukoineen. Mukana oli hybridi pysärillä eräs tuttu. 
Karisi viimeisetkin epäluulot takanavan toimivuudesta, sen verran kevyesti tuo siihen hybridiin verrattuna rullaa. Kaverilla oli Deoren navat ja kapeat marathon plussat, jotka toki hieman minulle etua antoivat. 
Ylämäissä ei mulla ollut mitään saumaa, kun minä pyörineni olin varmaan 30kg hänen yhdistelmäänsä raskaampi. Mut tasasella ja alamäessä mulla selkeä etu. Ei ajettu kilpaa, vaan vertailtiin rullaamaalla.
Penkki toimii ilman pehmustetta, mut vaatii toki pienen pysähdyksen tunnin välein. Tai sitten pakaroiden ja hartioiden nostelua ajon aikana.
Jukka
 
			 
			
					
				Re: Kevyttä ja simppeliä SWB:tä
				Lähetetty: 04 Heinä 2010, 19:26
				Kirjoittaja PW
				Eikös tuosta aika paljon kuitenkin mene vielä vähäisemmän ilmanvastuksen piikkiin, mitenkään väheksymättä pyöräsi laakereita.
Petri
 
			 
			
					
				Re: Kevyttä ja simppeliä SWB:tä
				Lähetetty: 04 Heinä 2010, 19:42
				Kirjoittaja jviirret
				PW kirjoitti:Eikös tuosta aika paljon kuitenkin mene vielä vähäisemmän ilmanvastuksen piikkiin, mitenkään väheksymättä pyöräsi laakereita.
 
Joo, toki, kovemmissa vauhdeissa. Ilman vastuksen ero näinkin lähelle saman korkuisten pyörien välillä on mitätön alle 25km/h nopeuksissa. Mut tämä kyllä rullasi kaikissa nopeuksissa vähintään yhtä hyvin ja mennessä oli myötätuuli, joten ilmanvastuksen merkitys vieläkin pienempi. pieni vastus noissa laakereissa on, kun ovat muovisuojattuja. Eli rengas ilmassa kädellä pyöräytettynä ei pyöri yhtä hyvin ku suojaamattomat normipyörän laakerit. Mutta se vastus ei kasva kuormituksen mukaan, eli on merkityksetön kuorma päällä.
Voin siis suositella rakennetta, joskaan en kaksipyöräiseen vaan esim delta malliseen takavetoon.
 
Jukka
 
			 
			
					
				Re: Kevyttä ja simppeliä SWB:tä
				Lähetetty: 12 Heinä 2010, 19:57
				Kirjoittaja jviirret
				No nyt piti sitten takanapa käyttää auki kun oli tullut sentti klappia takapyörään  
 
Onneksi mitään ei ollut rikki, vaan vapaarattaan puoleinen keskitysholkki oli valunut pois paikoiltaan.
 
Jukka
 
			 
			
					
				Re: Kevyttä ja simppeliä SWB:tä
				Lähetetty: 13 Heinä 2010, 18:51
				Kirjoittaja jori
				jviirret kirjoitti:No nyt piti sitten takanapa käyttää auki kun oli tullut sentti klappia takapyörään  
 
Onneksi mitään ei ollut rikki, vaan vapaarattaan puoleinen keskitysholkki oli valunut pois paikoiltaan.
  
Onkos minulta mennyt ohi, vai olikos sinulla kuvaa ja selostusta tuosta cantilevertakapään rakenteesta. Katselin tuolta sinun sivultasihttp://www.kotinet.com/ninajukk/highracer.htm kuvausta, mutta ei täysin valkene. Onko siis niin, että takanavan läpi menee 20 x 2.5 putkiakseli, mutta koska 22 millinen ei menisi läpi, tarvitaan keskitysholkit molemmin puolin. Epäselväksi jää: Miten teit tulppauksen? Eikö laakerin sisäkooli nojaakaan keskitysholkkiin? Onko laakerien välissä holkki? Välttelit sorvia, joten miten ratkaisit laakerien aksiaalikiinnityksen. Onko laakeripesäputkessa sisäholkki? 
Eihän tästä kysymyksestäkään saa mitään selvää. 
  
Voisitko piirtää. 
 
Jori